۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۵۲

دائمی:

انتقال بین حوزه ای آب به دریاچه ارومیه تعیین تکلیف شود

انتقال بین حوزه ای آب به دریاچه ارومیه تعیین تکلیف شود

ارومیه - خبرگزاری مهر: سرپرست معاون آب و آبفای وزارت نیرو بر لزوم تعیین تکلیف اجرای طرح انتقال بین حوزه ای آب از ارس و خزر به دریاچه ارومیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا دائمی شامگاه پنجشنبه در جلسه کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه خواستار بررسی بیشتر اجرا یا عدم اجرای انتقال بین حوزه ای آب به دریاچه ارومیه شد و گفت: انتقال آب از ارس و خزر و یا از منابع آبی جنوب آذربایجان غربی نیازمند مطالعات، سنجش بیشتر و تصمیم گیری در این خصوص است.

وی پروژه های هم عرض را یکی از آفتهای طرحهای احیا و نجات دریاچه ارومیه از بحران کم آبی دانست و اظهار داشت: در این راستا طرحهای 24 گانه بازنگری و انتقال بین حوزه ای آب مورد بررسی مجدد قرار می گیرد ولی این در حالی است که بر اساس تاکیدات هیئت دولت مبنی بر نجات دریاچه ارومیه باید از فرصتها موجود بهره لازم را برد.

سرپرست معاون آب و آبفای وزارت نیرو ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از فناوریهای نوین در حوزه مدیریت منابع آب کشور، اعلام کرد: بررسی و تصمیم گیری در مورد سد سازی، تعیین تکلیف منابع آب توسط وزرا و معاون رئیس جمهور، ارائه راهکار به منظور کنترل آب در بخش کشاورزی 3 استان حوزه آبخیر دریاچه ارومیه برای خروج از وضعیت بحران اجرا می شوند.

دائمی با اشاره به راهکاری 24 گانه احیا و نجات دریاچه ارومیه همچنین اعلام کرد: از ۲۴ طرح احياي درياچه اروميه، ۱۰ طرح مختص وزارت نيرو، 5 طرح مختص وزارت جهاد كشاورزي و ۹ طرح مختص سازمان حفاظت محيط زيست بوده که بعد از بررسی مجدد و در صورت تایید نهایی با اختصاص اعتبارات لازم عملیات اجرای آنها آغاز می شود.

وی خواستار مديريت نهادهاي كشاورزي در حوزه آبخیز درياچه اروميه شد و ادامه داد: شناسايي و مسدود کردن چاههاي غيرمجاز با تامين معيشت جايگزين، جلوگيري از توسعه كشت آبي، انتقال آب به جزاير و تالابهاي حاشيه اي و حفظ تالابها، توقف طرحهاي سد سازي در دست مطالعه و اجرا كه در قالب ۱۳ طرح اولويت دار وزارت نیرو اجرا می شود.

وی با اشاره به برگزاري نخستين جلسه كارگروه احياي درياچه اروميه در نخستين روزهاي كار دولت يازدهم، افزود: پيگيري سريع از جمله خواسته هاي اعضاي اين كارگروه بود كه در صدد هستيم در سريعترين زمان ممكن و طبق تاكيدات رئيس جمهور و هیئت دولت، راهكارهاي احياي درياچه اروميه را تدوين كنيم.

اعضای کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه همچنین در جریان سفر به ارومیه به همراه وزیر نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار و جمعی از مسئولان با استفاده از بالگرد از وضعیت دریاچه ارومیه بازدید کرد.

کد خبر 2134448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha