۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴

آیت الله نوری همدانی:

هنر باید در خدمت دین و ارزش‌ها باشد/ تأکید بر نظارت جدی بر مطبوعات و چاپ کتاب

هنر باید در خدمت دین و ارزش‌ها باشد/ تأکید بر نظارت جدی بر مطبوعات و چاپ کتاب

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه هنر باید در خدمت دین و ارزش‌ها باشد گفت: اگر هنر از چارچوب ارزش‌ها خارج شود دیگر هنر نیست بلکه وسیله برای اقواگری است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، شامگاه پنجشنبه در دیدار علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه اساساَ در زندگی انسان‌ها بعد فرهنگی از ابعاد دیگر مهم تراست اظهار داشت: پیامبران الهی همواره کار خود را از فرهنگ آغاز می‌کردند، اینکه شما این وظیفه سنگین را به عهده گرفتید نشان از عزم و همت بالایی شماست زیرا همه ابعاد زندگی انسان تحت تاثیر فرهنگ قرار دارد.

وی با بیان اینکه ریشه و اساس همه حرکت‌ها فرهنگ است، بیان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد نیز باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی در زمینه تحول و گسترش فرهنگ اسلامی در داخل و خارج از کشور به وظایف خود عمل کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفاظت جامعه از تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی است که این امر باید به صورت عملی و فراگیر انجام شود.

وی ادامه به موضوع صدور انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: دشمن 24 ساعته مشغول توطئه و تبلیغ علیه اسلام و مکتب تشیع بوده و امروز دنیا تشنه معارف اسلام است، اما دشمن لحظه بیکار ننشسته و بر علیه ما تبلیغ می‌کند، باید خود را برای معرفی اسلام حقیقی در سراسر دنیا آماده کنید.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به مشکلات فرهنگی کشور، تصریح کرد: ممکن است برخی سایت‌ها و مطبوعات با توجه به آزادی بیان بتوانند حرف‌های خود را بزنند و منتشر کنند اما باید دقت کرد این آزادی فرا‌تر از مرزهای اسلام نرود.

تاکید بر نظارت بر مطبوعات و چاپ کتاب

وی با بیان اینکه نظارت بر مطبوعات و چاپ کتب مختلف، با استفاده از افراد متخصص یکی از مسائل مهمی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن توجه ویژه داشته باشد، افزود: مسئله هنر هم مهم است و اسلام نیز با هنر مخالف نیست، قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هرکدام اثر هنری بی‌نظیری هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه هنر باید در خدمت دین و ارزش‌ها باشد ابراز داشت: اگر هنر از چهارچوب ارزش‌ها خارج شود دیگر هنر نیست، وسیله برای اقواگری ست.

خروج هنر از چهاچوب ارزش‌ها ابتذال می‌آورد

وی با بیان اینکه اگر هنر از چهار چوب ارزش‌ها خارج شود به انحراف و ابتذال کشیده خواهد شد ادامه داد: در زمینه موسیقی نیز باید عنوان کرد که طبع انسان به موسیقی مناسب علاقه دارد، اما آهنگ‌هایی که انسان را به سمت از خود بی‌خود شدن و مطربی هدایت می‌کند خلاف اسلام و شرع است.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه نوع کلمات و واژه‌هایی که همراه با موسیقی خوانده می‌شود نیز مهم است گفت: در زمینه موسیقی باید هم به محتوا و نوع کلماتی که استفاده می‌شود و هم به چگونگی موسیقی نظارت شود، برخی موسیقی‌ها فقط طرب انگیز هستند، که انسان را به سمت عیاشی می‌برد.

وی با اشاره به تاثیر فراوان رسانه‌ها در رشد و بالندگی کشور یادآور شد: مطبوعات و کتاب‌ها ظرفیت بسیار بزرگی هستند که می‌توانند در مسیر رشد و بالندگی کشور در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی نقش بسزایی داشته باشند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه شما به جهت آنکه فرزند آیت الله جنتی هستند می‌توانید از عهده‌ای این مسئولیت خطیر برآیید گفت: آیت الله جنتی انسانی شایسته، دارای سابقه انقلابی، مواضع روشن و مجتهد و فقیهی جامع الشرایط دانست که قبل و بعد از انقلاب دارای ویژگی‌های فراوانی بوده است.

کد خبر 2134490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha