۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴

مهر گزارش می‌دهد/

لزوم تشدید نظارت‌ها بر کارگران مهاجر کیش/ استعلام سوابق کارگران اجباری شود

لزوم تشدید نظارت‌ها بر کارگران مهاجر کیش/ استعلام سوابق کارگران اجباری شود

کیش - خبرگزاری مهر: جزیره کیش به‌عنوان یکی از جزایر در حال توسعه و رو به رشد شاهد مهاجرت جویندگان کار و حتی برخی از متهمان فراری به عنوان پناهگاهی امن است که این امر موجب گلایه شهروندان و مسئولان انتظامی این جزیره شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خبر دستگيري قاتل فراري در کیش كه سال‌ها پس از جنايت خود در يكي از استان‌ها بار ديگر زنگ خطر را به صدا درآورد كه چرا برخي از مجرمان فراري سر از جزيره كيش در مي‌آورند و در برخي از صنايع و شركت‌ها بدون تایید صلاحيت مشغول بكار مي‌شوند.

متاسفانه معضل بكارگيري كارگران فاقد صلاحيت اخلاقي و همچنين بكارگيري كارگران خارجي غيرمجاز در جزيره كيش در طول ساليان گذشته بعنوان يكي از دغدغه هاي مسئولان امنيتي و انتظامي در اين جزيره است.

برابر با پرونده مفتوحه در پليس آگاهي فرماندهي انتظامي ويژه كيش متهمي به هويت معلوم توسط عوامل آگاهي به عنوان مظنون به سرقت و كيف قاپي به دليل شباهت با تصوير چهره نگاري دستگير و به آگاهي انتقال يافت و نامبرده ابتدا هويت و سوابق واقعي خود و استان محل سكونت خود را غير واقعي اعلام، ولي با توجه به بررسي سوابق انگشت نگاري مشخص شد نامبرده داراي 3 فقره سابقه كيفري اعتياد و تخريب اسناد، فرار از خدمت و شركت در قتل عمد در حين سرقت مسلحانه در استان سيستان و بلوچستان است.

با توجه به اهميت سابقه آخر بلافاصله مراتب از طريق آگاهي استان سيستان و بلوچستان استعلام شد. برابر استعلام آگاهي سيستان و بلوچستان مشخص شد كه متهم دستگير شده در دو فقره پرونده مهم آن پليس به اتهام قتل و سرقت مسلحانه و فرار از زندان تحت تعقيب است.

بر حسب اعترافات متهم، نامبرده به همراه دو همدستش مرتكب قتل يك راننده تريلر در جاده بم به ايرانشهر شده اند و پس از دستگيري از دست ماموران متواري شده‌اند. اين متهم به تنهايي حدود دو سال در پاكستان و پنج سال در جزيره كيش بصورت مخفيانه زندگي مي‌كرد. اين همه آن چيزي بود كه از زبان فرمانده انتظامي ويژه كيش در خصوص دستگيري قاتل فراري در جزيره كيش بيان شد.

كارفرمايان استعلام نمی‌کنند

در طول يكي دو سال گذشته از اين دست پرونده ها و دستگيري ها در جزيره كيش دهها مورد وجود دارد كه مجرمان و تبهكاراني كه در سرزمين اصلي دست به جنايت و يا جرمي مي‌زنند مدتي در جزيره كيش و عمدتاً در مراكز تجاري و كارگري مشغول به فعاليت مي‌شوند و بعد از مدتي توسط پليس كيش دستگير مي‌شوند. نكته مهم اين است كه برخي از كارفرمايان و صاحبان برخي از مراكز تجاري استعلامي در خصوص هويت اين افراد از مراجع ذي صلاح انجام نمي‌دهند.

بررسي‌هاي ميداني وضعيت ساخت و سازهاي جزيره كيش نشان مي‌دهد که برخي مالکان، از کارگران فاقد صلاحيت استفاده مي‌کنند. علي رغم تاكيدات پليس براي استعلام سوابق افراد توسط صاحبان مشاغل و صنايع، متاسفانه هنوز به اين امر مهم توسط برخي از صاحبان مشاغل بي‌توجهي مي‌شود.

بعنوان مثال متهم دستگير شده با آن همه جرائم، پنج سال به صورت مخفيانه در يك كارگاه خصوصي در جزيره كيش زندگي مي‌كرده و به راحتي در كنار مردم و ساير مسافران و گردشگران تردد مي‌كرد.

آنچه در این بین مورد سئوال بسیاری از شهروندان کیش خواهد بود چه تضميني وجود دارد كه در طول اين سال‌ها مرتكب جرائم ديگري در اين جزيره زيبا نشده و به راستي سهم برخي از صاحبان مشاغل و صنايع كه به اين امر بي توجهي مي كنند چقدر است؟ سودهي و مسائل مالي چقدر براي اين افراد اهميت دارد كه براي نپرداختن مبلغي بابت حقوق و مزاياي كارگر طبق قانون كار، از استعلام افراد بكارگير شده در واحدهاي خود خودداري كنند و در عوض امنيت و آرامش مردم را به مخاطره اندازند؟

آنچه که باید بیشتر از همه مورد توجه مهندسان ناظر در هنگام نظارت قرار بگیرد آن است تا شرايط کار براي کارگران فاقد صلاحيت سخت شده و کارفرمایان و پیمانکاران مجبور به استفاده از کارگران داراي صلاحيت شوند.

کارفرما و صاحبان مشاغل خاص در جزيره زماني که از اتباع خارجي به صورت يک طرفه و غير مجاز استفاده مي‌کنند به فکر سود کوتاه مدت خود هستند ولي در نهايت به ضرر چرخه اقتصاد از نظر در آمد ناخالص ملي کشور است که باعث بيکاري نيروهاي داخلي در جامعه مي‌شود.

استفاده کارفرماها از اتباع خارجي تبعات سوء در کشور دارد و عدم بکارگيري نيروي ايراني و در نهايت بيکاري و همچنين ظلم به تبعه خارجي به علت رعايت نشدن قوانين کار در مورد آنها از تبعات اين موضوع در کشور است.

شرایط نابرابر استخدام نیروهای ایرانی و اتباع خارجی

امروز براي استخدام يک نيروي ايراني انواع ضمانت و سفته براي اشتغال از سوي کارفرما طلب می‌شود و اين در حالي است که براي اشتغال اتباع خارجي به علت شرايط نابرابر هيچ منعي وجود ندارد که در نهايت منجر به از بين رفتن امنيت کارفرما و جامعه مي‌شود.

در يک فضاي برابر کارفرماي ايراني کارگر داخلي را براي کار ترجيح مي‌دهد و در صورتي که قانوني تدوين شود که کارگران خارجي از شرايط مساوي مانند بيمه حداقل دستمزد و مزايا استفاده کنند در اين صورت کارفرما از کارگر داخلي استفاده مي‌کند و در غير اين صورت کارفرما از نيروي ارزان‌قيمت و غيرماهر خارجي استفاده مي‌کند. برخي کارفرمايان نيز از اتباع خارجي سوءاستفاده و کارگر خارجي براي گذران زندگي خود مجبور به انجام اينگونه کارها مي‌شود.

پرونده مفتوحه یک قاتل فراری

سرهنگ ستاد حسين دهكي فرمانده انتظامي ويژه كيش صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر تصريح كرد: برابر با پرونده مفتوحه در پليس آگاهي فرماندهي انتظامي ويژه كيش متهمي به هويت معلوم توسط عوامل آگاهي به عنوان مظنون به سرقت وكيف قاپي به دليل شباهت با تصوير چهره نگاري دستگير و به آگاهي انتقال يافت. نامبرده ابتدا هويت و سوابق واقعي خود و استان محل سكونت خود را غير واقعي اعلام ولي با توجه به بررسي سوابق انگشت نگاري مشخص شد نامبرده داراي 3 فقره سابقه كيفري اعتياد و تخريب اسناد، فرار از خدمت و شركت در قتل عمدي در حين سرقت مسلحانه در استان سيستان و بلوچستان است.

سرهنگ دهکی افزود: با توجه به اهميت سابقه آخر بلافاصله مراتب از طريق آگاهي استان سيستان و بلوچستان استعلام شد. برابر استعلام آگاهي سيستان و بلوچستان مشخص شد كه متهم دستگير شده در دو فقره پرونده مهم آن پليس به اتهام قتل و سرقت مسلحانه و فرار از زندان تحت تعقيب بوده‌است.

حسب اعترافات متهم، نامبرده به همراه دو همدستش مرتكب قتل يك راننده تريلر در جاده بم به ايرانشهر شده اند و پس از دستگيري از دست ماموران متواري شده اند. اين متهم به تنهايي حدود دوسال در پاكستان و پنج سال در جزيره كيش بصورت مخفيانه زندگي مي‌كرد.

وی در ادامه اظهار داشت: پس از هماهنگي با مراجع انتظامي و قضايي شهرستان ايرانشهر طي دوفقره نيابت قضايي صادره از دادگاه و آگاهي ايرانشهر مشخص شد، اعترافات متهم صحت دارد. متهم دستگير شده در بازجويي ها اعتراف كرد در جريان يك فقره سرقت مسلحانه منجر به قتل فردي به همراه افراد نامبرده تحت تعقيب است.

تحقيقات پليس آگاهي كيش در خصوص جرائم احتمالي متهم دستگير شده در جزيره كيش ادامه خواهد داشت.

کد خبر 2135208

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha