۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵

مهر گزارش می دهد/

خودکفایی در تولید برنج گامی موثر برای استقلال اقتصادی/رفع مشکلات صنعت برنج مستلزم توجه خاص و حمايت كارآمد

خودکفایی در تولید برنج  گامی موثر برای استقلال اقتصادی/رفع مشکلات صنعت برنج مستلزم توجه خاص و حمايت كارآمد

رشت – خبرگزاری مهر: خودکفایی در تولید برنج گامی موثر در راستای استقلال اقتصادی کشور است که مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند و مشکلات و موانع توسعه این بخش را با برنامه ریزی و تمهیدات عقلايی رفع کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، برای دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از قبیل تولیدات زراعی و باغی می توان از دو مسیر  همچون افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی یا افزایش واحدهای دامی و دیگر افزایش راندمان محصول در واحد سطح از طریق روش های بهزراعی و بهنژادی به اهداف نائل آمد.

تامين مواد غذايي براي جمعيت در حال گسترش كشور و همچنين ضرورت خوداتكايي هر چه بيشتر در توليد استراتژيك يکي از مولفه ‌هاي اصلي استقلال كشور به شمار مي‌رود، در اين ميان برنج به عنوان دومين غذاي اصلي مردم پس از گندم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

استان گیلان به دليل شرايط مناسب اقليمي به عنوان اصلي‌ترين قطب توليد برنج كشور در صورت مهيا شدن شرايط مي‌تواند نقش عمده‌اي در روند خودكفايي برنج ايفا كند.

خودکفایی برنج نیازمند حرکتی همه‌ جانبه و پر شتاب است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید:  با حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی می توان گام های موثری در تامین امنیت غذایی کشور برداشت.

غلامعلی جعفرزاده افزود:  با توسعه زیر ساخت ها، حمایت از تولید برنج پرمحصول و همچنین کشت های دوباره (راتون) می توان بخش زیادی از نیاز کشور به این محصول را تامین و از واردات نیز بی نیاز شد.

وی همچنین مکانیزاسیون، زیرسازی اراضی، تسطیح و یکپارچه سازی و نوسازی مزارع را مهم دانست و گفت: برای خودکفایی باید به الزمات این مهم نیز توجه کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  با هدف توسعه بخش کشاورزی باید حرکتی همه‌ جانبه و پر شتاب صورت گیرد چرا که با توسعه این بخش علاوه بر خودکفایی و استقلال کشور، افزایش اشتغال پایدار در جامعه نیز محقق خواهد شد.

وی یادآورشد: به منظور دستیابی به این مهم مدیران و مسئولان باید با  برنامه‌ ریزی دقیق و مدون برای رفع مشکلات کشاورزان و حمایت از آنان در شهرستان ها مختلف استان همه تلاش خود را به کار گیرند.

به هر ترتیب کارشناسان و صاحبنظران کشاورزی بر این باور هستند که براي خودكفايي در توليد برنج و كاهش واردات بايد از ارقام پرمحصول استفاده كرد. 

در حال حاضر بخشي از برنج مورد نياز كشور وارد مي شود كه در اكثر موارد داراي كيفيت پائين است بنابراين بايد بتوان ارقام پرمحصول جايگزين را تامين و با برنج وارداتي رقابت تا به خودكفايي رسيد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در این زمینه گفت: برنج پس از گندم دومین غذای مردم کشور محسوب می شود.

عباس شهدی کومله ادامه داد: با توجه به موقعیت حساس کشور وظیفه همه است که برای خودکفایی برنج تلاش و هر یک وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی اظهارداشت: با توجه به شکنندگی تولید برنج در دنیا باید از تمام جنبه ها مانند کیفیت، ذائقه، محدودیت زمانی، سطح زیرکشت و اهمیت غذایی شرایط را برای یافته های جدید فراهم کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج ایران تاکید کرد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و کوچک شدن اراضی کشاورزی راهی جز خودکفایی در محصول برنج وجود ندارد.

با وجود این برنج در بخش كشاورزي به لحاظ تامين غذا، عدالت اجتماعي ، ‌ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، تثبيت محيط زيست، ايجاد شرايط مناسب زيست محيطي در رشد مستمر و پايدار ‌نقش حياتي دارد و مستلزم توجه خاص و حمايت كارآمد است.

راهی جز خودکفایی در محصول برنج وجود ندارد

استان های شمالی به ویژه گیلان از ظرفیت های بالقوه وسيعي در منابع و عوامل توليد در تولید محصول برنج برخوردار هستند. برنج بعد از گندم از جهت استراتژیکی دومین و مهمترین محصولی است که باید با برنامه ریزی، اجرای منطقی و به ویژه تخصیص بهینه منابع به این محصول خودکفا شد.

در شرايط کنونی سالانه میلیون ها دلار ارز برای واردات برنج از خزانه مملکت خارج می شود که خسران بزرگی است زیرا وقتی توان خودکفايی در این محصول وجود دارد چرا نباید این مبلغ هنگفت را در امر رشد و توسعه بخش کشاورزی به ویژه محصول برنج سرمایه گذاری کرد.

یک کارشناس و صاحبنظر در مسائل تجاری و اقتصادی در این ارتباط می گوید: کالاهای اساسی کشاورزی از قبیل گندم و برنج فراتر از یک کالای صرف اقتصادی در ادبیات بین المللی تعریف می شوند.

محمد جواد رستمی افزود: گندم و برنج قبل از اینکه یک کالای اقتصادی باشد باید آن را یک کالای سیاسی دانست.

وی اظهارداشت: این کالاها در تعاملات سیاسی به عنوان ابزار فشار بر دولت های مستقل از سوی قدرت های استکباری بکار گرفته می شوند و از این جهت برای کشور امر خودکفايی در این خصوص ضرورتی امنیتی و سیاسی هم دارد.

بدون شک مشکلات و موانع بخش تولید برنج باید با برنامه ریزی و تمهیدات عقلايی رفع شود در غیر این صورت مساحت های قابل ملاحظه ای از زمین های مرغوب و درجه یک شمال کشور تغییرکاربری و تبدیل به ویلا و برخی دیگر از سازه های به اصطلاح تجاری و غیره خواهد شد که این موضوع خسارت بزرگی به این بخش است.

فرماندار شهرستان رشت بر ضرورت جلوگیری از تغییرکاربری اراضی شالیکاری با تمهیدات عقلايی در استان تاکید کرد و گفت: گیلان مستعد پرورش انواع محصولات کشاورزی است.

سید ولی الله عظمتی افزود: جلوگیری از تغییرکاربری اراضی شالیکاری تنها از راه قضايی و قانونی نیست بلکه کار اصولی، تجاری و با صرفه کردن کشاورزی است تا کشاورز نخواهد که تغییر کاربری دهد.

وی همچنین با بیان اینکه رشت 75 هزار و 328 هکتار اراضی کشاورزی دارد، اظهارداشت: از این میزان  64 هزار هکتار مزارع شالیزاری است.

فرماندار ادامه داد: رشت بزرگترین شهرستان تولید کننده برنج  کشور است و 30 درصد اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

خودکفایی در تولید برنج امري ضروري و با تکیه بر دانش هاي نو امکانپذیر است

به هر تقدیر با افزایش جمعیت و همچنین افزایش درآمد و رفاه عمومی اهمیت برنج در جیره غذایی بیشتر شد و امروزه در تمام نقاط کشور، برنج بخشی از وعده غذایی را به خود اختصاص می دهد.

برنج یکی از محصولاتی که به دلیل مصرف محلی به ندرت صادر می شود، سهم تبادل بین المللی برنج از کل تولید جهانی بین 4 تا 7 درصد متغیر است، این امر موجب آسیب پذیري بالاي کشورهاي وارد کننده این محصول در شرایط بحرانی در هر یک از کشورهاي بزگ تولید کننده یا کشورهاي بزرگ وارد کننده این محصول خواهد شد، به این دلائل خودکفایی در این محصول اساسی جزو آمال و آرزوهاي هر ملتی است.

به طور طبیعی براي ملت ایران که مایل هستند مستقل بماند و سلطه سیاسی، اقتصادي و فرهنگی بیگانه را نپذیرد، خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزي امري اجتناب ناپذیر و ضروري است.

 کشور ایران با داشتن منابع غنی و سرشار طبیعی و انسانی می تواند و باید در مورد مهمترین محصولات کشاورزي و غذایی خود همچون گندم، جو، برنج، ذرت، شکر و حبوبات که قوت اصلی توده ها را تشکیل می دهند، خودکفا شود.

کد خبر 2135679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha