۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۸

در گفتگویی مطرح شد؛

نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است/ تشریح 3 دلیل مهم از نگاه محمد حسنین هیکل

نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است/ تشریح 3 دلیل مهم از نگاه محمد حسنین هیکل

اندیشمند جهان عرب در گفتگویی با بیان اینکه نظام بشار اسد در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است به تشریح دلایلی مهم در این رابطه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسنین هیکل نویسنده جهان عرب عصر روز گذشته در گفتگو با برنامه "مصر کجاست و به کجا می رود" که از طریق بی بی سی منتشر شد درباره سوریه اظهار داشت: مشکل این است که در مورد سوریه از گزینه های بد یا بسیار بد سخن گفته می شود و ما گزینه های فاجعه بار و مصیبت بار را انتخاب می کنیم و نه نظام حاکم در سوریه و نه مخالفان سوری نمی توانند در برابر چنین گزینه هایی از خود دفاع کنند.

وی درباره سلاح های شیمیایی در سوریه گفت: هیچ کشور عربی وجود ندارد که سلاح شیمیایی تولید نکرده باشد و سلاح های شیمیایی برای حمایت از کشورهایی که سلاح هسته ای ندارند تولید شد. همه حتی مصر سلاح شیمیایی تولید کردند، اما ثابت شد که این سلاح ها فایده ای ندارند. موضوع درباره تولید سلاح های شیمیایی نیست، بلکه مسئله اصلی در چگونگی استفاده از آنها است.

این اندیشمند جهان عرب خاطرنشان کرد: مسئله در سوریه اصلا سلاح شیمیایی نیست. مشکلی وجود دارد که نظام آن را امنیتی می داند و نمی تواند آن را پایان دهد و طرف دیگر معتقد است بحران سوریه به راه حل نظامی نیاز دارد اما نمی تواند آن را انجام دهد.

وی با بیان این مطلب افزود: مخالفان سوری به هر شکل ممکن خواهان دخالت خارجی در سوریه هستند. بار نخست گفته شد نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است سپس ثابت شد که این مسئله صحت نداشته است. این بار نیز اتهامات تکرار شد و به دلایل مختلف شک دارم که نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد. اول اینکه نظام بشار اسد پس از پیروزی در نبرد القصیر نیازی به سلاح شیمیایی ندارد. دوم اینکه ثابت شد نوار ویدئویی که در یوتیوب پخش شد و نظام سوریه را به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی محکوم می کرد 2 یا 3 روز قبل از حمله شیمیایی [در منطقه الغوطه در حومه دمشق] منتشر شد.

هیکل افزود: سوم اینکه ناظران [سازمان ملل متحد] پیش از حمله در فاصله 30 کیلومتری از محل حادثه حضور داشتند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ایران برای غرب مهم است، چرا که دارای خط لوله های گاز است و سوریه نیز به طور عملی ورودی تهران است، اما غرب نمی خواهد ایران را نابود کند بلکه با سرنگونی نظام حاکم در آن می خواهد ایران را [به عنوان یک همپیمان در دوره پهلوی] باز پس گیرد. هیکل تاکید کرد که هدف اصلی از جنگ سوریه، ایران است.

 

 

کد خبر 2139075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha