۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸

گزارش مهر/

غفلت از ظرفیتهای گردشگری غار خفاش دهلران/ زمینه حضور گردشگران فراهم شود

غفلت از ظرفیتهای گردشگری غار خفاش دهلران/ زمینه حضور گردشگران فراهم شود

ایلام - خبرگزاری مهر: غار خفاش شهرستان دهلران به عنوان یکی از پدیده های نادر طبیعی کشور است که به دلیل عدم معرفی در سطح ملی ناشناخته مانده در حالیکه این غار تنها غار خفاش ایران محسوب می شود و می تواند در توسعه صنعت گردشگری استان محروم ایلام تاثیر گذار باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالي كه امروزه صنعت گردشگري يكي از مهم ترين منابع درآمد كشورهاي مختلف دنيا به شمار مي آيد، استان ایلام با وجود برخورداري از قابليت ها و ظرفيت هاي بسيار بالا در رابطه با توسعه صنعت گردشگري، هنوز تا رسيدن به شرايط مطلوب و استانداردهاي بين المللي فاصله زيادي دارد و بسياري از مناطق بكر و زيباي استان با وجود برخورداري از جاذبه هاي منحصر به فرد، براي بسياري از گردشگران داخلي و خارجي ناشناخته مانده است.

عوارض شهرنشيني، سر و صدا و آلودگي صوتي، آلودگي هوا و يک نواختي کار و زندگي و حتي تفريحات مختلف، احساس نياز به سکوت، آرامش و تماشاي زيبايي هاي دور از دسترس طبيعت بکر باعث شد که اکوتوريسم هرچه بيشتر مورد توجه واقع شود و تورهاي متعدد براي اغناي خواسته علاقه مندان به طبيعت تشکيل شد و از جمله جاذبه هايي که در سال هاي اخير مطرح و مورد توجه قرار گرفت زيستگاه هاي انواع خفاش ها در نقاط مختلف جهان است.

ايلام با جاذبه هاي تاريخي و طبيعي فراوان داراي پيشينه اي تاريخي و فرهنگي بسيار غني و قديمي است كه نماد آن را مي توان تمدن كهن ايلام دانست.رودخانه هاي دائمي و پرآب،جنگل ها، كوهستان زيباي زاگرس، مراتع سرسبز و جاذبه هاي طبيعي بي شمار براي بسياري از علاقه مندان به تاريخ، تمدن و طبيعت كشورمان به دليل توسعه نيافتگي صنعت گردشگري ناشناخته مانده است.

بر اساس آمارهای موجود ، در مجموع حدود 13 درصد از عرصه های طبیعی استان، به نوعی تحت حفاظت و مدیریت سازمان محیط زیست استان است.

تنها غار خفاش کشور در دهلران

غار خفاش شهرستان دهلران به عنوان تنها غار خفاش کشور، یکی از پدیده های نادر طبیعی است که تاکنون برای علاقمند به طبیعت گردی ناشناخته مانده است.

این غار طبیعی حدود یک کیلومتر از چشمه های آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد و غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی است که بعدها به زیستگاه خفاش‌ها تبدیل شده است.

موضوع مورد توجه در این غار وجود تودة عظیم و ضخیم فضلة خفاش در کف غار است که طی هزاران سال پدید آمده است و کشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند.

غار خفاش دهلران حدود 265 متر طول دارد و دارای استالاکیتها و استالاکمیتهای فراوانی است و ده ها گونه از خفاش دمدار- خفاش بال پهن در آن زندگی می کنند و این غار بسیار حائز اهمیت است.

فراوانی خفاش در این غار باعث می شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته های بزرگ انجام می شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.

این خفاشها مسیر سه کیلومتری تا شهر را طی می کنند و بعد از مدتی به محل غار باز می گردند.

در حالی که این پرنده نه چندان زیبا می تواند باعث توسعه گردشگری این استان شود اما این ظرفیت در این استان مغفول مانده است.

کارشناس گردشگری استان ایلام در این باره به خبرنگار مهر گفت: ايلام به لحاظ آب و هوايي داراي ويژگي هاي خاصي نسبت به ديگر مناطق کشور است به عبارت ديگر، فصول سال در ايلام چنان به هم آميخته شده اند که نقاط گرمسيري و سرد سيري و معتدلش در آغوش هم بوده و از يکديگر جدا نيستند و در حالي كه در مناطق شمالي استان هوا سرد و كوه ها سفيد پوشند هواي گرم و طبيعت بكر و سرسبز مناطق جنوبي استان پذيراي گردشگران و مسافران طبيعت است.


علی دارابی بیان داشت: غار طبيعي مژاره، غار طبيعي خفاش، چشمه هاي آب گرم دهلران، مناظر طبيعي سراب آبدانان، تنگ بهرام چوبينه، آبشار ماربره و دره ييلاقي کلم بدره در دره شهر، طبيعت شيروان چرداول، تفرجگاه هاي جنگلي کنارسر مهران و شکارگاه شرازول ايوان و طبيعت کنار آن، ديگر جلوه ها و مناطق طبيعي استان ايلام هستند که نمونه هاي آن را کمتر مي توان در غرب کشور جستجو کرد.

وی عنوان کرد: تنها غار خفاش کشور به عنوان پدیده‌ای نادر و طبیعی واقع در استان ایلام، گردشگران بسیاری را در فصل تابستان به سوی خود جذب می‌کند و مسافران ورودی به استان می‌توانند بخشی از برنامه سفر خود را به بازدید از غار خفاش در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران، در دامنه کوهی مشرف به دره‌شهر و چشمه‌های آب گرم دهلران، اختصاص دهند.

این کارشناس افزود: فراوانی خفاش در این غار که تعداد آنها به ده ها هزار می رسد باعث می شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته های بزرگ انجام می شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.پور احمد افزود: این خفاشها مسیر سه کیلومتری تا شهر را طی می کنند و بعد از مدتی به محل غار باز می گردند.

علی دارابی با اعلام اقدامات انجام شده برای معرفی تنها غار خفاش کشور افزود: غار خفاش به عنوان یکی از جاذبه‌های بکر ایلام همواره در اقلام تبلیغاتی گردشگری استان معرفی می‌شود.

وی بیان داشت: این غار به عنوان یکی از غارهای مهم و دست نخورده جهان به عنوان اولین غار خفاش و مورد توجه گردشگران و محققان و دانشمندان قرار داشته است.

وی با اشاره به اینکه این غار به علت زندگی میلیون‌ها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است، اظهار داشت: خفاش‌های این غار از نوع دُم‌دار و بزرگ هستند و این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به 400 متر می‌رسد.

غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی به شمار می‌رود که بعدها به زیستگاه خفاشها تبدیل شده و همچنین غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت شده و مورد حفاظت و مراقبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قرار گرفته است.

 

کد خبر 2144216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha