۸ مهر ۱۳۹۲، ۹:۰۱

بازتاب گزارش مهر/

مرمت کاشی‌های سر در مدرسه چهارباغ آغاز می شود/نگاه نوسازی به مرمت مدرسه تاریخی

مرمت کاشی‌های سر در مدرسه چهارباغ آغاز می شود/نگاه نوسازی به مرمت مدرسه تاریخی

اصفهان - خبرگزاری مهر: مشاور و قائم مقام امور میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه استحکام بخشی کاشی‌های سر در مدرسه تاریخی چهارباغ ضرروی است و باید نسبت به آن توجه جدی شود، گفت: قرار بر این شد تا مرمت کاشی های سردر توسط تیمی که هم اکنون در مدرسه مستقر است آغاز و پس از ابلاغ اعتبارات هزینه های آن را پرداخت کنیم.

حسن روانفر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بازدیدی که چند روز پیش از مدرسه چهارباغ نسبت به مرمت بد نقاشی‌های درون مدرسه داشتم ضرورت استحکام بخشی کاشی‌های سر در مدرسه چهارباغ را متذکر شدم.

وی ادامه داد: در گفتگویی که با متولیان مدرسه چهارباغ داشتم بیان شد که در صورتی که آنها اعتباری برای مرمت کاشی‌های زیر گنبد دارند بهتر است که آن را در بخش سر در هزینه کنند و در واقع اولویت آنها مرمت این بخش باشد.

روانفر تصریح کرد: حتی وضعیت کاشی‌های داخل و بدنه مدرسه چهارباغ نیز نگران کننده است و وضعیتی بحرانی تر از کف دارند و  ضرورت استحکام بخشی این کاشی‌ها احساس می‌شود.

مشاور و قائم مقام در امور میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه  کاشی های زیر گنبد که در حال حاضر متولیان امر مشغول به مرمت آنها هستند بخشی مربوط به اواخر قاجار و بخشی مربوط به اوایل دوره پهلوی است گفت: در هر صورت این کاشی ها دارای ارزش تاریخی است و باید از آنها در همین جا استفاده شود.

نگاه نوسازی به بنا

روانفر تصریح کرد: متاسفانه نگاهی که اکنون  می‌شود یک نگاه نوسازی است و این در حالی است که ما می‌گوییم باید هویت حفظ شود و بر همین اساس مرمتها انجام شود، لذا در این مسیر اولویت را بجای مرمت کف مدرسه در مرمت کاشی های بدنه می دانیم.

وی در ادامه گفت: البته این به منزله این نیست که آنها خودشان با هزینه شخصی مدرسه را مرمت کنند و در واقع سازمان میراث فرهنگی پس از تامین اعتبار هزینه های انجام شده را در صورتی که مرمت مورد تائید باشد پرداخت خواهد کرد.

موذنه مدرسه چهارباغ هم وضعیت خوبی ندارد

روانفر در ادامه در پاسخ به مهر در خصوص موذنه این مدرسه نیز بیان داشت: کاشی های موذنه نیز وضعیت خوبی ندارد و چوب های آن نیز باید اصلاح شود و در صورت تامین اعتبار در سریع ترین زمان موذنه و سردر را اصلاح خواهیم کرد.

مشاور و قائم مقام در امور میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در پایان تصریح کرد: تا کنون کسی با هزینه شخصی خود مدرسه تاریخی چهارباغ را مرمت نکرده است و میراث فرهنگی همواره اعتبارات لازم را در این خصوص پرداخت کرده البته آن میزانی از این هزینه ها تائید و پرداخت می‌شود که زیر نظر و تائید باشد.

روانفر تصریح کرد: در سال گذشته میزانی اعتبار برای گنبد تامین شده بود که در این خصوص هزینه لازم انجام شد و در صورتی که در سال جاری نیز اعتبارات سازمان تامین شود ما در خصوص مدرسه چهارباغ نیز اعتبارات لازم را اختصاص خواهیم داد.

برای مرمت کاشی‌های سر در با متولیان مدرسه صحبت شد

مشاور و قائم مقام در امور میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: برای مرمت کاشی‌های مدرسه چهارباغ نیز صحبتهای لازم انجام و قرار بر این شد تا این مرمت توسط مرمتگرانی که اکنون در داخل مدرسه مشغول به کار هستند انجام و پس از تامین اعتبار و ابلاغ آن هزینه لازم پرداخت شود.

روانفر همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مدت زمانی است گلدسته های این مدرسه تاریخی خاموش است و دیگر چراغی در آن روشن نیست نیز به مهر گفت: موضوع روشنایی چراغ مربوط به ما نمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدرسه چهارباغ در حال حاضر در اختیار حوزه علمیه اصفهان قرار گرفته و مدرسه امام صادق (ع) در آنجا مستقر است. خبرگزاری مهر طی مدت اخیر در گزارشهای مختلفی نسبت به وضعیت نامناسب این بنای تاریخی گزارشهای خبری و تصویری منتشر کرده بود.

کد خبر 2145258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha