۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵

مهر گزارش می دهد/

ارز مرجع و مبادله ای گریبان نهاده های دامی را هم گرفت/ دامداران متضرر شدند

ارز مرجع و مبادله ای گریبان نهاده های دامی را هم گرفت/ دامداران متضرر شدند

ارومیه - خبرگزاری مهر: ترخیص نهاده های دامی از گمرک که از تیرماه امسال تا کنون محل منازعه تیم اقتصادی دولت است، تا کنون به نتیجه ای روشن نرسیده و این دامداران و مردم به ویژه در استان آذربایجان غربی هستند که در ادامه روند فعلی با مشکل تعطیلی، کاهش میزان تولید و افزایش قیمت دست و پنجه نرم خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به عدم تخصیص ارز مرجع در جهت ترخیص به موقع نهاده های دامی از سوی دولت دهم که به کمبود و گرانی نهاده های دامی و به دنبال آن افزایش قیمت محصولات لبنی منجر شد، هم اکنون با روی کارآمدن دولت یازدهم نیز  تنها چند کشتی از محموله نهادهای دامی از بنادر جنوبی کشور با ارز 2477 تومان ترخیص شد.

متاسفانه برخلاف وعده دولت تا به امروز مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله ای به تولید کنندگان پرداخت نشده  و عدم ترخیص نهاده های دامی جو، ذرت و سویا از تیرماه امسال موجب شده است دامداران در سطح کشور به خصوص استان آذربایجان غربی با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

در حال حاضر  این امر دامداران را به دلیل قیمتهای بالای این نهاده ها در بازار آزاد مجبور به استفاده از سبوس گندم کرده و دامهای آنها از دریافت هر گونه نهاده برای تولید شیر با کیفیت تر و بیشتر محروم شده اند، که در این راستا شاهد افزایش بی رویه قیمت انواع لبنیات در کشور بوده و مقصری برای این ماجرا هم پیدا نمی شود چرا که مسئولان توپ را به زمین همدیگر پاس می دهند.

نکته قابل تامل بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت محصولات لبنی بیم کاهش کیفیت محصولات تولیدی به ویژه شیر به عنوان یکی از ارکان مهم تغذیه ای در سطح کشور است که اگر به موقع چاره اندیشی نشود باید در ماه های آتی شاهد بروز مشکل در این بخش بود.

شرکت پشتیبانی امور دام به تعهدات خود عمل نمی کند

مدیر عامل اتحادیه دادمداران آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با وجود مصوبات دولت تفاهم نامه سه جانبه منعقده فی ما بین وزارت صنعت، انجمن کارخانجات فرآوری لبنی و اتحادیه دامداران ایران در خصوص تحویل نهاده ها با قیمت مصوب توسط شرکت پشتیبانی امور دام در قبال تحویل شیر خام به کارخانجات شیر پاستوریزه، به تعهدات خود عمل نمی کند.

محمود معروفی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه شرکت پشتیبانی امور دام موظف به تهیه و توزیع این نهاده ها است، اظهار داشت: متاسفانه سهیمه نهاده ها در ماههای تیر، مرداد و شهریور تحویل نشده و با وجود پیگیری مکرر شرکت پشتیبانی از تحویل نهاده ها خودداری می کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات بدست آمده متاسفانه شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده ها را با قیمتهای بسیار بیشتر که از قیمت بازار نیز فراتر رفته واگذار می کند، ادامه داد: در صورت ادامه این روند ضربات جبران ناپذیری بر پیکره تولید و تولید کننده وارد آمده و با توجه به اینکه کارخانجات شیر نیز از اعمال قیمتهای مصوب خودداری و وجه شیر را با قیمتهای پایین تر محاسبه و پرداخت می کنند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران آذربایجان غربی هشدار داد: در صورت ادامه روند فعلی همچنین شاهد نزول تولید، تعطیلی واحدهای دامداری در سطح استان بوده که در این راستا کاهش تولید، افزایش قیمت و کاهش ذبح و کشتار دامهای مولد دور از انتظار نخواهد بود.

قیمت گذاری نهاده های دامی از طریق دولت صورت می گیرد

مدیر کل پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی در خصوص مشکل موجود در زمینه توزیع نهاده های دامی در استان گفت: این شرکت هیچ نقشی در قیمت گذاری نهاده های دامی ندارد و دولت قیمت واقعی نهاده ها را اعلام می کند.

اکبر اطهری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس اعلام دولت قیمت نهاده ها با ارز مبادله ای توزیع می شود اظهارداشت: بخشی از مشکل موجود توزیع نهاده های دامی در استان مربوط به اتحادیه دارمداران است چرا که نهاده ها را در اختیار خود دمداران قرار نمی دهد.

وی با اشاره به حضور دلالان در این بخش گفت: متاسفانه بخشی از مشکلات این بخش به دلیل حضور واسطه ها و دلالان به وجود آمده و موجب افزایش قیمت نهاده های دامی شده است.

اظهارات اطهری در حالی مطرح می شود که حبیب محسنی معاون شرکت پشتیبانی امور دام استان نیز در خصوص عدم اختصاص سهمیه نهاده ها در ماه های تیر، مرداد و شهریور را عدم صدور دستورالعمل اختصاص آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: اگر در این خصوص مشکلی وجود دارد باید این وزارت خانه پاسخگو باشد چرا که تاکنون دستورالعمل توزیع و قیمت نهاده ها به شرکت اعلام نشده است.

مشکل تامین نهاده های دامی کشوری است

رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این راستا به خبرنگار مهر، گفت: این مشکل کشوری و مختص آذربایجان غربی نبوده و هم اکنون اختلاف بر سر ترخیص این نهاده های وارداتی از گمرک با ارز مرجع یا ارز مبادله ای است.

جواد وقاری جو، ذرت و سویا را 3 نهاده دامی دانست که در قبال تحویل شیر خام به کارخانجات لبنیات و شیر پاستوریزه به دامداران تحویل داده می شود، ادامه داد: این اقلام وارداتی بوده و دولت از تیرماه بر سر ترخیص آنها با ارز مرجع و مبادله ای تصمیم نهایی را نگرفته است.

وی با بیان اینکه با وجود مکاتبات اداری انجام شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه دامداران با مرکز هنوز به نتیجه ای مشخص دست نیافته ایم، اظهارداشت: در حال حاضر دامداران شیر را با قیمت 1110 تومان به کارخانجات شیر پاستوریزه تحویل می دهند که با ادامه این روند شاهد کاهش تولید و افزایش قیمت محصولات خواهیم بود.

رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاده های دام از تیرماه به دامداران تعلق نگرفته است افزود: در این راستا دامداران با سبوس گندم دامهای خود را تغذیه می کنند که در صورت تحویل نهاده قیمت تمام شده تولید شیر برای آنها کاهش می یابد.

آذربایجان غربی نزدیک 5 الی 6 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و ظرفیت های دامی این استان نیز در کشور بی نظیر است ادامه روند فعلی موجب بروز مشکلات اساسی در این بخش خواهد بود.

 

 

کد خبر 2145657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha