۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴

گزارش خبری/

دست خالی چشمه ها و فرصت طلبی شکارچیان/ جانورانی که "تشنه" می میرند!

دست خالی چشمه ها و فرصت طلبی شکارچیان/ جانورانی که "تشنه" می میرند!

این روزها با خشک شدن چشمه های آب در زیستگاههای مختلف، اندک چشمه های باقی مانده تبدیل به قتلگاه جانورانی شده اند که در مسیر رسیدن به آب طعمه شکارچیان می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، فصل تابستان که تمام می شود و پاییز می رسد زیستگاهها چشم به راه باران هستند تا قطرات حیات بخش آن جانی دوباره به دل سوخته و جانوران تشنه آنها بدهند، اما تا آمدن باران شکارچیان زیستگاهها را به جولانگاهی برای هجمه به گونه های مختلف تبدیل کرده اند.

در این روزها که دیگر دست چشمه های آب و رودخانه ها برای آبرسانی به جانوران خالی شده شکارچیان با کمین کردن در کنار تنها چشمه های باقی مانده حضور جانوران را انتظار می کشند و روایت گونه هایی که تشنه در کنار آب شکار می شوند روایت تلخ این روزهای محیط زیست لرستان است.

این روش ناجوانمردانه شکار در سالهای اخیر با توجه به شدت گرفتن خشکسالیها در زیستگاهها و مشکل آب بیشتر مورد توجه و استفاده شکارچیان قرار می گیرد تا طی هفته های اخیر با شدت عمل محیط زیست در برخورد با متخلفان شاهد دستگیری شکارچیان زیادی باشیم.

کومه- محل کمین کردن شکارچیان

یکی از روشهایی که شکارچیان برای شکار پرندگان و دیگر گونه ها به کار می برند کمین کردن در جایی به نام "کومه" است.

کومه ها، شکارگاه هایی هستند که در کنار چشمه ها و نهرهای آب ساخته می شوند و شکارچی با پنهان شدن در آنها هنگامی که پرندگان و دیگر جانواران برای خوردن آب به لب چشمه می آیند آنها را شکار می کنند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد اظهار داشت: در این فصل سال که چشمه های موجود در زیستگاهها خشک می شوند شکار گونه های مختلف جانوری در کنار چشمه های باقی مانده یکی از حربه های شکارچیان است.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه در این فصل سال با افزایش صید و شکار آبزیان و پرندگان مواجه هستیم، بیان داشت: زیستگاهها در این فصل شاهد نهایت کم آبی هستند و با این وضعیت تعداد چشمه ها و آبشخورها به حداقل ممکن رسیده است.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال در یک منطقه 30 هکتاری که تا پیش از این 30 چشمه وجود داشته که پرندگان و جانوران از آب آن استفاده می کردند در حال حاضر تنها یکی دو چشمه آب دارند و همین امر موجب تجمع گونه های جانوری در محل این چشمه های باقی مانده می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: شکارچیان نیز از این فرصت سوء استفاده کرده و سر گذرهای منتهی به چشمه آب را می گیرند و اقدام به شکار این گونه ها می کنند.

بازگیر این روش شکار را ناجوانمردانه دانست و بیان داشت: امیدواریم هر چه سریع تر شاهد نزول نعمت الهی باشیم تا مشکل کم آبی زیستگاهها و همچنین جانوران رفع شود.

وی به برخوردهای جدی محیط زیست لرستان با متخلفان نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا تیم های گشت و کنترل در زیستگاهها و مناطق حفاظت شده فعالیت خود را افزایش داده اند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان یادآور شد: در آخرین موارد کشفیات این اداره کل یگان های اجرایی محیط زیست در شهرستانهای الشتر و دلفان موفق به دستگیری 12 شکارچی شده اند.

بازگیر از کشف و ضبط هفت قبضه اسلحه و 40 عدد فشنگ از این شکارچیان خبر داد و یادآور شد: همچنین از این افراد تعداد 13 قطعه کبک و سه سر خرگوش کشف شده است.

به هر روی امید می رود طبیعت لرستان هر چه سریع تر شاهد نزول رحمت الهی باشد تا زیستگاهها بیش از این شاهد شکار گونه های جانوری نباشند، روایتی تلخ که هر ساله طبیعت لرستان را درگیر خود کرده و به نظر می رسد استمرار آن وضعیت نگران کننده ای را برای جانوران رقم خواهد زد.

کد خبر 2148980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha