۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸

آغاز مذاکرات ایران با تجار نفتی/ ظرفیت سوآپ نفت نیم میلیون بشکه شد

آغاز مذاکرات ایران با تجار نفتی/ ظرفیت سوآپ نفت نیم میلیون بشکه شد

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه فعلا سوآپ نفت ایران متوقف است، از صدور دستوراتی به‌منظور ازسرگیری این تجارت نفتی توسط وزیر نفت خبر داد و گفت: ظرفیت سوآپ نفت به نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی زیار در یک گردهمایی در تشریح مهمترین برنامه‌های ایران به منظور از سرگیری و افزایش ظرفیت سوآپ نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر با اشاره به صدور دستوراتی توسط وزیر نفت، گفت: در این دستورات نسبت به از سرگیری و افزایش سوآپ و ترانزیت نفت از طریق پایانه نکا برنامه‌هایی ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه در حال حاضر خط لوله 32 اینچی انتقال نفت از پایانه نکا از ظرفیت سوآپ 500 هزار بشکه نفت در روز برخوردار است، تصریح کرد: هم اکنون منافع ایران در بازار اقتصادی، امنیتی و سیاسی از طریق پایانه نفتی نکا مورد توجه است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سوآپ نفت خام میادین کشورهای منطقه آسیای میانه و حاشیه دریای خزر از طریق خط لوله 32 اينچ نفت خام و پایانه نفتی نکا انجام خواهد شد، اظهار داشت: سوآپ نفت کشور مدتی بوده که متوقف شده اما مذاکراتی به منظور از سرگیری این تجارت نفتی آغاز شده است.

زیار افزود: خط  لوله نفتی 32 اینچ پایانه نفتی نکا که به ری و تهران متصل است، علاوه بر اینکه برای انتقال نفت کشورهای آسیای میانه و سایر مناطق موقعیتی ویژه ای دارد، از قابلیت صادرات فرآورده‌های نفتی هم برخوردار است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر اینکه این خط لوله نفتی صرفا برای طرح سوآپ نفت خام نیست، بلکه این خط می تواند انتقال دهنده نفت تولیدی میادین اکتشاف شده نفتی ایران در دریای خزر به پالایشگاه‌ها باشد، تبیین کرد: هم اکنون به منظور انتقال نفت دریای خزر به داخل کشور خط 32 اینچ پایانه نکا آماده است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ضرورت افزایش پایداری شبکه انتقال نفت و فرآورده های نفتی ایران، توضیح داد: انتقال نفت از طریق 14 هزار کیلومتر خط لوله، 186 ایستگاه پمپاژ و تاسیسات و 239 ایستگاه مخابرات در حال انجام است.

سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران امروز از مذاکراه با کشورهای حاشیه دریای خزر برای افزایش حجم سوآپ نفت خام خبر داد و گفت: ایران هم اکنون آمادگی فنی و زیر ساختی کاملی برای افزایش سوآپ نفت خام دارد.

به گفته وی زیرساخت‌های موجود در کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه توانایی لازم برای انتقال نفت به قاره اروپا را دارد؛ اما ایران می تواند نفت خام این کشورها را از طریق خاک خود به بازار های آسیایی که قیمت نفت در این مقطع حداقل ٢ دلار بالاتر از قیمت نفت در اروپا است، برساند.

کد خبر 2149891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha