۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۴

سالک در جمع خبرنگاران:

ارزیابی کمیسیون فرهنگی مجلس از فعالیت وزیر جدید ارشاد مثبت است

ارزیابی کمیسیون فرهنگی مجلس از فعالیت وزیر جدید ارشاد مثبت است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تا الان ارزیابی کمیسیون فرهنگی مجلس از برنامه‌های وزیر ارشاد مثبت است و امیدواریم با رابطه تنگاتنگی که با کمیسیون و همچنین مجلس دارند، بتوانیم تحولی را در مسائل فرهنگی کشور به وجود بیاوریم.

احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه 15 مهر در حاشیه رونمایی از اولین نرم‌افزار صحیفه سجادیه که در سازمان فعالیت‌های قرآنی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در دستور کار کمیسیون فرهنگی است و کارگروه مربوط به آن فعالیت خود را آغاز کرده است. ما زحمت یک ساله‌ای را که در مجلس هشتم و به ویژه کمیسیون بهداشت آن صورت گرفته بود، در نگاه و سیاست‌های مقام معظم رهبری، فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی نظام جمع‌بندی کردیم.

به گفته وی کارگروه بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده و از روز گذشته وارد بحث‌های هدف و مواد 1 و 2 شده و در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس هم مطرح می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره سرانجام طرح جامع رسانه‌ها هم گفت: کارهای مربوط به این طرح هم انجام شده و فقط نیازمند آن است که به تصویب نهایی کمیسیون برسد، ولی فعالیت‌های زیاد این کمیسیون و فشردگی کار، باعث شده این طرح کمی به تاخیر بیفتد.

سالک اضافه کرد: این طرح، ابتدا در قالب یک لایحه از طرف دولت به مجلس آمد، ولی بعد از مدت‌ها که در مجلس هشتم مورد بررسی قرار گرفت، به این نتیجه رسیدند که آن را در قالب یک طرح به مجلس بیاورند و ما هم داریم آن را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر که ارزیابی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس را از فعالیت علی جنتی و تیم جدید وزارت ارشاد جویا شد، گفت: آقای جنتی فردی با سابقه حوزوی و دانشگاهی و همچنین اجرایی و آشنا با وزارت ارشاد است. ایشان برنامه‌هایشان را در قالب یک بسته به کمیسیون فرهنگی مجلس دادند و تا الان ارزیابی کمیسیون فرهنگی مجلس از برنامه‌های ایشان مثبت است و امیدواریم با رابطه تنگاتنگی که با کمیسیون و همچنین مجلس دارند، بتوانیم تحولی را در مسائل فرهنگی کشور به وجود بیاوریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چهارشنبه هفته‌ گذشته، پیرامون خانه سینما و مسائل مربوط به آن جلسه ویژه‌ای با حضور وزیر ارشاد و آقای ایوبی (معاون سینمایی وزارت ارشاد) ترتیب دادیم که نتایج خوبی گرفتیم و الحمدلله اساسنامه خانه سینما با اصلاحاتی تصویب شد.

سالک همچنین به انتقاد از برخی فیلم‌های در حال اکران پرداخت و افزود: فیلمی مثل «پل چوبی» خیلی فیلم مسئله‌داری است و ما به صراحت اعلام می‌کنیم که این فیلم مسئله دارد و وزارت ارشاد باید کنترلی روی آن داشته باشد. ما روی فیلمی هم که برای اسکار رفت، حرف داریم و داریم مسائل مربوط به آن را تعقیب می‌کنیم. به هر حال روز گذشته بحثی در کمیسیون فرهنگی مجلس پیرامون قانونمند کردن مسائل مربوط به فیلم‌ها در کشور صورت گرفت و طرحی در این زمینه آماده خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از برخی سریال‌هایی که از رسانه ملی نمایش داده می‌شود، اضافه کرد: مقام معظم رهبری مطالبی را بیان می‌کنند و دستوراتی را ابلاغ می‌فرمایند و بزرگان هم فعالیت‌هایی می‌کنند، ولی یک مرتبه یک فیلم یا یک سریال تمام آن زحمات را از بین می‌برد. مسائلی که در سریال «کلاه پهلوی» یا قسمت سیزدهم سریال «دودکش» بود، یک بدآموزی بود و ما به جد نگران این قضایا هستیم.

سالک در ادامه یادآور شد: البته این را هم صریحاً می‌گویم که صدا و سیما درباره کل مسائل جهانی بسیار عالی عمل می‌کند و این قابل تقدیر است، ولی این به معنای این نیست که ما انتقاد نکنیم و ضعف‌ها را بیان نکنیم. البته ما در طرح نظارت بر صدا و سیما این مسائل را دیده‌ایم و امیدواریم که وضعیت بهتر از این شود.

سالک همچنین در پاسخ به سئوالی درباره برخورد با آمرین به معروف و ناهیان از منکر نیز گفت: ما این موارد را در کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار دادیم و موضوع را به طور دقیق از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی سئوال کردیم و نتایج خوبی گرفتیم. ما باید در قانون امر بله معروف و نهی از منکر، راه‌هایی را پیشنهاد کنیم که قوه قضائیه از آمرین به معروف و ناهیان از منکر حمایت کند.

وی در مورد قانون عفاف و حجاب هم گفت: 26 دستگاه موظف به اجرای قانون عفاف و حجاب هستند و ما گزارش کار آنها را در سال 91 گرفتیم. موانعی سر راه آنها بود که باید در آسیب‌شناسی آنها را برطرف کنیم. این قانون باید پیاده شود به ویژه آنکه آقای دکتر روحانی در اولین جلسه هیئت دولت اعلام کرد که باید پیاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کمیته موسوم به بهبود اصلاح ساختار اقامه نماز هم گفت: آقای قرائتی به مجلس آمد و گزارشی از وضع نماز و ستادهای اقامه نماز در کشور داد. در آنجا، رئیس مجلس به بنده و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خطاب کرد که سران کمیته‌های مرتبط یک کمیته تشکیل دهند و این موضوع را پیگیری کنند که ما تا الان سه جلسه با روسای کمیسیون‌ها تشکیل داده‌ایم و قرار است به یک طرح برسیم و با توجه به اینکه در کمیسیون فرهنگی طرح مساجد هم در دست بررسی است، تلاش می‌کنیم که اینها در هم ادغام شوند و یک طرح بسیار ماندگار و خوب را به صحن علنی مجلس ببریم.

کد خبر 2150854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha