۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۱

گزارش مهر/

خشکسالی در استانی که "در معرض بحران" شناخته نشده بود/ کرمان تشنه است

خشکسالی در استانی که "در معرض بحران" شناخته نشده بود/ کرمان تشنه است

کرمان - خبرگزاری مهر: کرمان 17 سال خشکسالی بی‌وقفه را تجربه کرده و پیامدهای متعدد ناشی از کم آبی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی استان را تحت تاثیر مستقیم قرار داده است، خسارتهای خشکسالی در کرمان به حدی گزارش داده شده که در صورت چندین سال بارش باران اما چالش‌های ناشی از بی‌آبی در این استان خشکیده سال‌ها با این استان خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر نگاهی به لیست استان‌های کم باران و در معرض خشکسالی بیندازیم در کمال تعجب می بینیم که استان از لیست استان‌های در معرض بحران کم آبی خارج شده است به نظر می‌رسد دلیل اصلی این رخداد افزایش بارندگی طی سال گذشته در استان کرمان بوده است این درحالی است که این افزایش بارندگی در مقایسه با سال ماقبل صورت گرفته است و هنوز استان کرمان به متوسط بارندگی استاندارد خود نیز نزدیک هم نشده است.

کرمان 17 سال پیاپی با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است در این سال‌ها اوج خشکسالی در سالهای 89 و 90 بوده است در واقع در سالهای اخیر بارندگی از هر نوعش برای مردم کرمان به آرزویی تبدیل شده بود بزرگ و در صورت بارش باران مردم برای شادمانی به معابر می آمدند و نماز شکر می‌خواندند.

اما سال گذشته در مقایسه با سال 91 که یکی از کم باران ترین سالهای استان بود و به طور مثال تنها در شهرستان انار 2 میلیمتر باران باریده بود میزان بارش افزایش یافت. اما بارشهای سال 91 محدود به چند شهرستان و با فاصله بسیار بالا از متوسط بلند مدت بارندگی صورت گرفته بود.

پاک کردن صورت مسئله مشکل را حل نمی‌کند/ کرمان خشکیده است

در چنین شرایطی کرمان هم اکنون در لیست استان‌های بحرانی ناشی از خشکسالی قرار ندارد و گویی استناد تهیه‌کنندگان این لیست‌ها نیز بارش‌های سال قبل در استان کرمان است.

محسن ثمره هاشمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت نا مناسب منابع آبی استان کرمان گفت: با وجود بارش‌های سال گذشته استان کرمان همچنان به مدیریت مصرف آب نیاز دارد و باید به گونه ای در این خصوص برنامه ریزی کنیم که در مصرف آب دچار مشکل نشویم.

وی افزود: وضعیت منابع آبی کرمان مناسب نیست و به خصوص بیشترین فشار بر روی منابع آب زیر زمینی استان کرمان است.

ثمره‌هاشمی افزود: خشکسالی در برخی دشتهای موجب نشست زمین شده است و برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی ادامه دارد و سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب آب برداشت منفی صورت می گیرد و به دلیل کمبود بارندگی جبران نمی شود.

سد سازی تنها راه چاره است/ آبهای جاری نباید روانه کویر شوند

وی با اشاره به خشکسالی چندین ساله در کرمان افزود: با این وجود بیشترین میزان برداشت اب از بخش کشاورزی صورت می گیرد و بیشترین میزان هدر رفت آب نیز به دلیل روشهای سنتی آبیاری مربوط به همین بخش است.

ثمره‌هاشمی خواستار آبیاری مکانیزه آب شد و گفت: در استانی مانند کرمان با این حجم بارندگی پائین باید مدیریت مصرف با دقت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به در حال ساخت بودن چندین سد در کرمان گفت: سد سازی یکی از بهترین راههای برای مقابله با بی ابی در کرمان است و نباید اجازه داد بارندگی و آبهای سطحی محدودی هم که در استان وجود دارد روانه کویر شود.

شبکه‌های آبیاری سنتی آبهای موجود در کرمان را می بلعند

محمد عزیززاده کارشناس کشاورزی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: بیشترین ضربه کشاورزی استان کرمان از بی‌آبی وارد شده است با این وجود به نظر می‌رسد به دلیل عدم توسعه مناسب شبکه آبیاری تحت فشار و مکانیزه در کرمان بخش کشاورزی هم متهم اصلی در خصوص هدر رفت آبهای موجود در استان کرمان است.

وی ادامه داد: سالانه بخش قابل توجهی از منابع آبی استان کرمان از بین می رود و آبدهی خود را از دست می دهند و دلیل آن هم کمی آبی است.

دشت‌های کرمان در وضعیت بحرانی هستند

این مدرس دانشگاه افزود: برخی تصور می‌کنند با بارندگی اندکی که در سال گذشته در کرمان رخ داد مشکل آب کرمان حل شده این درحالی است که بسیاری از دشتهای کرمان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارند و سطح آبهای زیر زمینی به شدت افت کرده و در بسیاری از دشت‌ها میزان سختی آب انقدر زیاد شده است که در لوله‌های آبیاری مکانیزه رسوب می‌کند و عملا امکان استفاده از این روشها نیز برای آبیاری وجود ندارد.

وی گفت: کرمان از جمله بحرانیترین استانهای کشور در خصو.ص کمبود آب است این مسئله اینگونه نیست که تنها به کشاورزی ربط داده شود بلکه در بخش شرب و صنعت نیز با مشکل مواجه هستیم و نباید این مسئله را که بزرگترین مشکل کرمان است فراموش کنیم.

زندگی کرمانی‌ها با آب گره خورده است

وی افزود: یک سوم باغهای کشور در استان کرمان است و این باغها نیاز به آب دارند و شغل اصلی مردم شهرستانها و روستاهای استان نیز کشاورزی است طبق امار حدود 10 درصد روستاهای کشور در کرمان وجود دارند و این یعنی تمام این افراد زندگیشان به آب گره خورده است و طبق امار آب نیز در استان کرمان در وضعیت نامناسب است.

احمد سرایانی کارشناس اقتصادی نیز به خبرنگار مهر گفت: اینکه تصور شود کرمان دیگر مشکل خشکسالی ندارد اندیشه‌ای کاملا غلط است و مثل این می‌ماند که بگوییم آسمان هم قرمز است.

وی گفت: متاسفانه در سند چشم انداز پایه اقتصادی استان کرمان برمبنای کشاورزی گذشته شده است و هم اکنون ابی در کرمان برای کشاورزی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به کم بود بارش باران گفت: کرمان با متوسط بارندگی خود که متناسب با متوسط بارندگی در مناطق بیابانی و کم برخوردار از بارش هست نیز فاصله بسیار زیادی دارد.

جبران کمبود آب در کرمان ده‌ها سال به زمان نیاز دارد

وی ادامه داد: خشکسالی منابع آبی کرمان را از بین برده است و احیای این منابع در صورتیکه به متوسط باران استان نیز برسیم دهها سال نیاز به بارندگی مطلوب دارد که هم اکنون در چنین شرایطی نیستیم.

وی خواستار اختصاص اعتبار ویژه برای مقابله با بی ابی در کرمان شد و گفت: اینگونه نیست که اگر صورت مسئله را حذف کنیم مشکل نیز رفع می شود بلکه ما باید چاره ای عملی برای رفع مشکل بیکاری پیدا کنیم.

سرایانی افزود: هر مسئولی که به ساتان می آید تنها در این خصوص وعده هایی می دهد و بعد هم این وعده ها فراموش می شود آب حقیقت این است که کرمان نیزا به اجرای یک طرح ملی برای تامین آب دارد.

.................................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2155741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha