۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱

گزارش مهر/

ثبات نسبی قیمت فروش دام در بازار/ کشتارگاه ها بهترین اماکن خریداری و ذبح دام

ثبات نسبی قیمت فروش دام در بازار/ کشتارگاه ها بهترین اماکن خریداری و ذبح دام

تبریز – خبرگزاری مهر: این روزها در آستانه روز قربان بازار دام، شاهد ثبات نسبی قیمت در فروش گوساله و گوسفند زنده نسبت به ماه های اخیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزار کردن مراسم قربانی در عید قربان تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گاو یا گوسفندی را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

همه ساله نیز در آستانه عید قربان، بازارهای دام کشور در مقایسه با روزهای دیگر سال پر رونق تر می شوند و به همین سبب در گاهی اوقات، قیمت گوساله و گوسفند زنده نسبت به چند روز قبل افزایش می یابد؛ اما امسال مسئولان و کارشناسان معتقدند بر خلاف سال های گذشته، این قیمت دارای ثبات نسبی نسبت به ماه های اخیر است.

واردات گوسفند از کشور ارمنستان موجب تأمین دام زنده برای عید قربان شده و از سویی عرضه دام در کشتارگاه صنعتی شهرها، می تواند در کنترل قیمت ها گام میسری باشد.

کشتارگاه ها؛ مناسب ترین مکان برای ذبح دام

رئیس سازمان دامپزشکی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، مناسب ترین مکان برای ذبح دام را کشتارگاه ها عنوان کرد و گفت: ذبح دام در کشتارگاه های صنعتی شهر به لحاظ حضور دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی، به صورت شرعی و بهداشتی انجام می شود و شهروندان برای ذبح دام به کشتارگاه ها مراجعه کنند.

وی از حضور 80 اکیپ ثابت و سیار نظارت بر ذبح دام در سراسر استان خبر داد و گفت: اکیپ های سیار با گشت و گذار در سطح شهرها بر چگونگی ذبح دام از لحاظ شرعی و همچنین بهداشتی نظارت خواهند کرد و اکیپ های ثابت و شبکه های دامپزشکی نیز آماده ی خدمات گذاری به مردم سراسر استان هستند.

بهزاد زندیه در ادامه با اشاره به سامانه 1512 اظهار کرد: مردم می توانند با تماس با این سامانه نظرات خود را با کارشناسان دامپزشکی در میان گذاشته و در خصوص ذبح دام نیز مشورت کنند.

گوسفند زنده به قیمت مناسب در محل کشتارگاه ها

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: در راستای کمک بیشتر به مردم استان جهت تهیه مطلوب گوسفند زنده برای ذبح در عید قربان، در محل کشتارگاههای صنعتی تبریز و بناب گوسفند زنده با قیمت مناسب عرضه می شود و گوسفندهای قابل عرضه از نظر کنترل های بهداشتی مورد تائید کارشناسان دامپزشکی قرار گرفته و با اخذ بهای دام زنده به افراد متقاضی عرضه خواهد شد.

وی کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و جلوگیری از گسترش بیماری های انگلی و در کنار آن، کنترل قیمت در بازار را از دیگر دلایل عرضه دام زنده جهت ذبح در روز قربان ذکر کرد و افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بر روند چگونگی فروش و عرضه دام زنده نظارت کامل خواهند داشت. 

غفور عبدالهی با بیان اینکه میزان تولید بخش دام در آذربایجان شرقی وضعیت مناسبی دارد، از تمهیدات ویژه برای تأمین دام زنده برای عید قربان خبر داد و افزود: هماهنگی های لازم با پایگاه های عشایری و اتحادیه‌ها صورت گرفته و برنامه‌ریزی ‌های لازم جهت تامین تولید دام انجام گرفته و در حال حاضر گوسفند مورد نیاز عید قربان آماده عرضه است.

ثبات نسبی قیمت ها نسبت به چندماه گذشته

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص قیمت دام در بازار اظهار کرد: قیمت ها نسبت به ماه های گذشته ، دارای ثبات نسبی است و می توان گفت در مواردی حتی کاهش نشان داده است.

وی افزود: افزایش واردات گوسفند زنده از کشورهای همسایه موجب این ثبات نسبی شده و افزایش قیمت نیز به آن صورت نمی خواهیم داشت.

اسماعیل عطاپور همچنین از حضور بازرسان ویژه در بازارهای دام خبر داد و گفت: بازرسان روزانه در بازارها حضور می یابد و در این ایام به صورت ویژه حضور خواهند داشت.

گوسفند زنده کیلویی 12 هزار تومان، گوساله 20 هزار تومان

رئیس اتحادیه صنف قصابان شهرستان تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص قیمت های عرضه گوسفند و گوساله زنده اظهار داشت: گوسفند زنده کیلویی 11 هزار و 500 تومان تا 12 هزار تومان عرضه می شود که این قیمت در مقایسه با سه ماه گذشته، افزایش بیش از یک هزار تومانی دارد.

ایوب حاجی پور افزود: گوساله نیز که در چندماه گذشته 16 هزار تومان تا 17 هزار تومان عرضه می شد، این روزها 19 هزار و 800 تومان تا 20 هزار تومان نیز عرضه می شود.

***

با این حال مسئولان و کارشناسان از مردم خواستارند برای خریداری و ذبح دام به کشتارگاه های صنعتی مراجعه کنند چرا که می توانند دام را با قیمت مناسبی خریداری کرده و از سوی دیگر ذبح دام به صورت شرعی و بهداشتی و به دور از هر گونه بیماری صورت پذیرد.

بازار دام نیز این روزها وضعیت مطلوبی را طی می کند و قیمت ها نسبت به ماه های اخیر دارای ثبات نسبی است که مردم نیز خواستار ثبات قیمت ها در هر زمینه ای هستند که یکی از دغدغه های دولت یازدهم، ثبات قیمت در کالاهاست.

گزارش از شاهین بدرحیدری

کد خبر 2156090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha