۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۸:۴۶

محمدیان در گفتگو با مهر:

فروش لقمه‌های ناسالم در بوفه مدارس قم ممنوع است/ کمبود شدید مربی بهداشت

فروش لقمه‌های ناسالم در بوفه مدارس قم ممنوع است/ کمبود شدید مربی بهداشت

قم - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز بهداشت قم از ممنوع بودن عرضه مواد غذایی دست ساز و ناسالم توسط بوفه مدارس در قم خبر داد.

دکتر مجید محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بوفه مدارس به دلیل اینکه مسئولیت توزیع میان وعده‌های غذایی را برای کودکان یا محصلان در مدارس به عهده دارد، می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت دانش آموزان داشته باشد، بنابراین این بوفه‌ها باید از استاندارد خاصی برخوردار باشند تا بتوانیم تضمین لازم را به خانواده‌های دانش آموزان بدهیم که خوراکی‌هایی که به فرزندانشان عرضه می‌شود، از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید ضوابط خاصی بر بوفه‌های مدارس حاکم باشد، ‌تصریح کرد: مهم‌ترین ضابطه این است که فردی که متولی این بوفه‌ها است باید از حداقل دانش بهداشتی برخوردار باشد، چون بیشتر کسانی که این بوفه‌ها را اداره می‌کنند، مستخدمان مدارس هستند و نوع فعالیتشان در مدارس ممکن است به سلامت دانش آموزانی که از غذاهای دست ساز آنها استفاده کنند ضرر برساند.

رئیس مرکز بهداشت قم شرایط نگهداری مواد غذایی را مهم دانست و تاکید کرد: بیشتر وقت‌ها افرادی که اقدام به تهیه مواد غذایی برای بوفه مدارس می‌کنند، شب قبل باید تخم مرغ را بپزند. در اینجا سئوال‌هایی به وجود می‌آید که آیا شرایط نگهداری در منزل آن فرد مناسب است؟ آیا شرایط بسته بندی مناسبی رعایت می‌شود؟ آیا در زمان توزیع ضوابط بهداشتی اعمال می‌شود.

وی گفت: معلوم نیست سبزی‌هایی که برای تهیه این گونه مواد غذایی استفاده می‌شود بر اساس ضوابط بهداشتی شسته شده یا نشده باشد، بنابراین به دلیل مجموعه این عوامل وزارت بهداشت اعلام کرده که تهیه مواد غذایی در مدارس ممنوع است.

محمدیان تاکید کرد: متاسفانه تهیه مواد غذایی در برخی از مدارس به خصوص مدارس غیرانتفاعی ترویج شده است که والدین دانش آموزان باید دقت لازم را در این خصوص داشته باشند و نگذارند سلامتی فرزندانشان به خطر بیفتد.

با کمبود مربی بهداشت مدارس مواجه‌ایم

رئیس مرکز بهداشت قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود شدید مربی بهداشت مدارس مواجه هستیم، اظهار کرد: حدود 1500 مدرسه در استان قم وجود دارد که تنها 80 مربی بهداشت در قم فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای اینکه پوشش بهداشتی مدارس را بالاتر ببرند، یک مربی در برخی موارد تا 4 مدرسه را پوشش می‌دهد، اما با توجه به اهمیت کاری که این مربیان دارند اگر به صورت نیمه وقت یا دو روز در هفته در یک مدرسه باشند، برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی مدارس کفایت نمی‌کند.

محمدیان با تاکید بر اینکه حتی با توجه به حضور نیمه وقت مربیان بهداشتی هنوز همه مدارس ابتدایی تحت پوشش نیستند، افزود: امسال به مدارس غیرانتفاعی تاکید شده که استفاده از مربی بهداشتی الزامی است که این موضوع باز جای امیدواری دارد.

وی افزود: در جلساتی که با آموزش و پرورش داشته‌ایم، مسئولان آموزش پرورش تاکید کردند که اعتبار لازم را ندارند که بتوانند مربی بهداشتی جذب کنند ولی به شدت پیگیر این موضوع بوده‌اند که جای تشکر دارد.

توقف طرح مدارس مروج سلامت به علت کمبود اعتبار

رئیس مرکز بهداشت قم تصریح کرد: برای اجرای طرح مدارس مروج سلامت با کمبود مربی مواجه شدیم که این مشکل را در جلسات استانی مطرح کردیم و در یکی از جلسات استانی مقرر شد اعتباری برای مرکز بهداشت در نظر گرفته شود تا مربیانی را جذب کنیم، بنابراین تعدادی مربی جذب شدند و در سال تحصیلی خدمات خوبی را ارائه کردند ولی متاسفانه این اعتبار پرداخت نشد و بعضی از مدارس در همان سال فقط مربی داشتند و به دلیل کمبود اعتبار این طرح ادامه نیافت.

وی افزود: در فاصله زمانی بین سال‌های 74 تا 76 مربیان بهداشت مدارس در اختیار وزارت بهداشت بودند و در تعاملی که بین دو وزارتخانه صورت گرفت، مربیان بهداشت زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفتند،‌ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که دوباره مربیان بهداشت در مراکز بهداشتی و درمانی مستقر شده تا بتوانند بر اساس اهداف وزارت بهداشت مدارس را پوشش دهند.

محمدیان بیان داشت: در حال حاضر چون مربیان بهداشت نیروی آموزش و پرورش هستند، یک سری تکالیف را هم آموزش و پرورش بر عهده آنان گذاشته است و بیشتر طرح‌هایی که در مدارس اجرا می‌شود، طرح‌های مشترک آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است.

ضرورت نظارت دقیق بر بوفه‌های مدارس

رئیس مرکز بهداشت استان قم با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر نحوه فعالیت بوفه‌های مدارس، گفت: در برخی از موارد پیش می‌آید که کارشناسان بهداشت می‌خواهند به مدرسه‌ای تذکر بدهند و سرکشی کنند، ولی متاسفانه با مخالفت مدیر آن مدرسه مواجه می‌شوند و مدیر مدرسه می‌گوید که ما خودمان مربی بهداشت داریم و نیازی به نظارت شما نیست.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان بهداشت وظیفه خود می‌دانند که به نحو احسن از بوفه‌های مدارس بازدید کنند، افزود: مدیرکل آموزش و پرورش قم اعلام کرده مرکز بهداشت هر بوفه‌ای را در هر مدرسه‌ای که تشخیص دهد مشکلی دارد، به آموزش و پرورش اعلام کند، مسئولان این اداره کل با آن مسئله برخورد می‌کنند،‌ بنابراین تعامل خوبی بین مرکز بهداشت و اداره کل آموزش و پرورش در این خصوص وجود دارد.

محمدیان تاکید کرد: مرکز بهداشت رسیدگی به وضع بوفه‌های مدارس را وظیفه خود می‌داند و با متخلفان با قاطعیت برخورد خواهد کرد و هر بوفه‌ای که موارد و ضوابط بهداشتی را رعایت نکند باید تعطیل شود.

فعالیت 150 مدرسه مروج سلامت

این مسئول بهداشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت مدرسه مروج سلامت در قم گفت: برنامه مدارس مروج سلامت چند سالی است که در حال اجرا است و در حقیقت یکسری استانداردهای بهداشتی را در قالب اجزای هشت گانه برای مدارس در نظر گرفته‌ایم و هر مدرسه‌ای که این استانداردها را داشته باشد به عنوان مدرسه مروج سلامت شناخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: این اجزای هشت گانه شامل تغذیه، تحرک بدنی در مدرسه، بهداشت محیط مدرسه، آموزش بهداشت و روان دانش آموزان، مشارکت اولیا در تشکل‌های دانش آموزی در قالب رابطان بهداشت و پیشگامان سلامت و مروجان بهداشت و ... است.

وی با اشاره به اینکه در استان قم 150 مدرسه مروج سلامت وجود دارد، گفت: از این مدارس حدود 52 مدرسه ستاره‌دار هستند، یعنی در وضعیت بهتری از دیگر مدارس قرار دارند ولی ایده‌آل برای ما مدرسه 5 ستاره است که در حال حاضر در استان قم 5 مدرسه 5 ستاره وجود دارد.

کد خبر 2158358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha