۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۸

تداوم تخریب در بزرگترین باغ شهری کشور/ مسئولان ستاد اجرای فرمان حضرت امام شفاف سازی کنند

تداوم تخریب در بزرگترین باغ شهری کشور/ مسئولان ستاد اجرای فرمان حضرت امام شفاف سازی کنند

در پی تخریب 4 باغ بزرگ شهری در لواسان به منظور ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی و اعتراض اهالی این باغ ها نسبت به از بین رفتن ریه تنفسی این منطقه افکار عمومی خواستار شفاف سازی این موضوع و توضیح مسئولان شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارشنبه شب گذشته برنامه تلویزیونی ثریا در ادامه برنامه قبل به بحث زمین خواری و تغییر کاربری در کشور پرداخته مستندی به نام «از نفس افتاده» در مورد تخریب باغات لواسان پخش کرد.

بخش هایی از این برنامه ثریا نیز مانند قسمت قبل به مطالبات رهبری و سخنان ایشان در رابطه با پیگیری تخریب باغات اختصاص داشت. موضوع مستند اول 4 باغ بزرگ و مزرعه بزرگ پرواز در داخل محدوده شهر بود. باغ اول آن طور که در مستند گفته شد بزرگترین باغ داخل محدوده شهری لواسان و در نزدیکی میدان مرکزی شهر به نام امام خمینی (ره) است. خوشبختانه این باغ بزرگ علی رغم اینکه در معرض تخریب بوده است فعلا حفظ شده است.

بعد از این باغ مجری برنامه عکس هوایی باغ دوم به نام حکمت را نشان داد که منطقه ای به مساحت 18 هزار متر مربع و کاملا سرسبز بود اما در صحنه بعد دوربین وارد باغ می شود که به جای باغ با یک کارگاه ساختمانی مواجه می شود و  به جای 500 اصله درخت تعدادی درخت نیم سوخته به همراه تیرآهن و آجر و سیمان دیده می شود.

در صحنه بعد مجری برنامه به سراغ اهالی این باغ رفته و با آنها گفتگو می کند.

خانم میانسالی از درختان باغ یاد می کند که همه از بین رفتند.

یکی دیگر از همسایگان می گوید که این باغ متعلق به یکی از نهادها یا ارگان ها بوده و متاسفانه به این وضع گرفتار شده است.

مرددیگری که به نظر سن و سال بیشتری دارد از این وضعیت ابراز تأسف می کند: این باغ ریه این منطقه بود و با از بین رفتن آن وضعیت اقلیم منطقه تغییر کرد.

آنطور که او می گوید:در حقیقت در باغ حکمت  درختان را بریده اند و به جای آن آهن و سیمان کاشته اند.

یکی دیگر از اهالی  به ساخت و سازها در باغ اشاره می کند:  تا 2 سال پیش اینجا پر از درخت گیلاس بود و حالا به جای صدای بلبل ما صدای آهن می شنویم.

در پایان برنامه ثریا عکس های هوایی سال های مختلف باغ حکمت را نشان داد که دیده می شد چطور یک محدوده سبز طی سالیان متمادی تخریب شده و بعد برای ساخت و ساز ویلا تفکیک گردیده است.

باغ سومی که برنامه ثریا نشان داد باغی قدیمی بود که در میان آن چنار بزرگی قرار داشت که عمدتا تخریب شده و  باغ تقریبا از بین رفته بود و با دیوارهای آجری تفکیک گردیده بود.

یکی از افراد محلی توضیح می داد که این باغ یکی از عناصر هویتی لواسان بوده و محل تجمع سالانه مردم بوده این چنار هم احتمالا همان چنار معروف نظام سلطان لواسان است.

پس از آن باغ دیگری نمایش داده می شود که عمدتا خشک شده است. همان فرد محلی توضیح می دهد که این باغ تا زمانی که در اختیار رعیت بود مملو از درختان میوه اعم از سیب و گیلاس و غیره بوده است. ولی در سالهای اخیر به تصرف یکی از نهادها درآمد و آنها هم باغ را رها کردند و به این شکل درآمد.

در نهایت مجری برنامه در میان تعداد زیادی آپارتمان توضیح می دهد که اینجا قبلا مزرعه پرواز بوده است و حالا به این شکل درآمده است. تصاویر هوایی در برنامه نشان می دهد که مزرعه ای به مساحت چندین هکتار از سالهای 1385 به بعد از بین رفته و خیابان کشی و تفکیک شده و تبدیل به یکی مناطق فشرده مسکونی شده است.

پیگیری های خبرنگار مهر حاکی از آنست که بزرگترین باغ شهری مورد اشاره در این برنامه همان باغ حکمت معروف متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است که پیش از این بارها مورد اعتراض جریانات مردمی و تشکل های دانشجویی قرار گرفته است. این در حالی است که مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته به شدت از تخریب باغات اطراف شهرها گلایه کردند. به نظر می رسد لازم است ست مسئولان ستاد اجرایی در رابطه با سوالاتی که در رابطه با باغ حکمت و دیگر زمین های مورد اشاره در این مستند آمده توضیحاتی را برای پاسخگویی به رسانه ها و افکار عمومی بدهند.

خبرگزاری مهر برای انتشار هرگونه جوابیه و ارائه توضیحات بیشتر برای تنویر افکار عمومی آمادگی دارد. 

کد خبر 2158979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha