۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۹:۲۴

گزارش خبری/

غفلت از ظرفیتهای سد سیمره در شهرستان بدره/ زمینهای کشاورزی در انتظار آب

غفلت از ظرفیتهای سد سیمره در شهرستان بدره/ زمینهای کشاورزی در انتظار آب

ایلام - خبرگزاری مهر: سد سیمره به عنوان یکی از مهمترین سدهای کشور در شهرستان بدره از توابع استان ایلام قرار دارد که ظرفیتهای منحصر به فردی برای کشاورزی و گردشگری دارد که از آنها غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سد سیمره به عنوان یکی از 10 سد بزرگ کشور از مهمترین پروژه های سد سازی در کشور و از شاخص ترین پروژه عمرانی استان ایلام در سالهای اخیر بوده است.

در حال حاضر سد در مراحل آبگیری به سر می برد و فرصتی مناسب را برای توسعه استان در بخش آب و برق می تواند فراهم کند.

سد سیمره  حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره در حال احداث است.

طرح سد و نیروگاه سیمره سالانه ظرفیت 850 میلیون کیلووات انرژی برق را دارد و با اجرای نیروگاه این طرح ضعف ولتاژ شبکه برق استانهای غرب کشور به طور کامل برطرف می شود.

دریاچه سد سیمره به طول 10 کیلومتر، از حیث جغرافیایی زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در این استان شده است و پرندگان مهاجر به این سد، بیشتر از گونه‌های حواصیل خاکستری، ماهی خورک ابلق، چنگر، باکلان، اگرت سفید و اردک سرسبز هستند.

این پرندگان با شروع فصل سرما مهاجرت خود را از مناطق سردسیری روسیه و آسیای میانه آغاز می‌کنند و از نیمه آبان ماه تا پایان فصل سرما در محدوده دریاچه سد سیمره زمستان گذرانی می‌کنند.

روستاهای اطراف سد سیمره به لحاظ خوش آب و هوا بودن و وجود آب، محل زندگی بسیاری از گذشتگان از زمانهای دور تاکنون بوده است که هم اکنون به دلیل آبگیری همه آثار تاریخی و حتی خانه های انسانهای امروزی به زیر آب رفته است.

گردشگری و ماهیگیری سد سیمره

یک کارشناس مسائل گردشگری در استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر با بیان اینکه سدهای فراوانی در شهرستانهای جنوب استان ایلام در حال ساخت است، تاکید کرد: همه این سد دارای جاذبه های گردشگری متنوع هستند.

محمد اکبری گفت: بعد از به اتمام رسیدن کار ساخت سد، دولت می‌تواند با حمایت از صنعت آبزی پروری تولید اشتغال کند و از نیروی جوان بومی منطقه نهایت بهره را ببرد.

این کارشناس افزود:  وجود ماهی های متفاوت در این رودخانه نیز می تواند وسیله ای برای تکمیل تفریح باشد و اکنون نیز ماهیگیرانی در این منطقه مشغول صید ماهی هستند.

وی افزود: با تکمیل آبگیری پشت سد سیمره تدوین طرح جامع مجموعه توریستی سد ممکن خواهد بود و در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی، پروسه توریستی سد و نیروگاه بزرگ سیمره می تواند توسط بخش خصوصی یا دولت اجرا شود.

اکبری بیان داشت: با توجه به غنای فرهنگی، طبیعت بکر و آثار تاریخی در استان ایلام می توان با برنامه ریزی برای توسعه صنعت اکوتورسیم در استان استفاده کرد و در حال حاضر مناطق چشم نواز سد سیمره به تازگی و بعد از آبگیری سد به وجود آمده است و یکی از مناطق بکر دیگر در استان است.

وی عنوان کرد: ظرفیتهای مهم گردشگری در استان ایلام استفاده نمی شود و برای استفاده کامل از این موقعیت علاوه بر تبلیغ و شناساندن قابلیتهای گردشگری طبیعی، مسئولان باید در راستای ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای گردشگری گام بردارند.

اکبری بیان داشت: با ایجاد مجتمع بزرگ توریستی - تفریحی در حوالی سد سیمره فرآیند اشتغالزایی در منطقه نیز رونق و فعالیت‌های اقتصادی تازه بویژه در زمینه داد و ستدهای خرد شکل می‌گیرد.

نقش مهم سد سیمره برای کشاورزی و آب شرب

قائم مقام وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توسعه شهر ایلام و افزایش جمعیت این شهر توجه به آب و منابع آبی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

ستار محمودی از برنامه ریزی برای انتقال آب رودخانه سیمره به شهر ایلام خبر داد و افزود: مشکل آب آشامیدنی شهر ایلام در آینده حل می شود.

وی با اشاره به نگاه وزارت نیرو به استان ایلام عنوان کرد: با انتقال آب از سد سیمره در آینده بخشی از مشکلات آب استان به ویژه شهرستان ایلام مرتفع خواهد شد.

این مسئول اظهار داشت: امیدواریم با انجام کارهای عمرانی در بخش آب و برق، نارسایی هایی قبلی استان تا حد زیادی در طول زمان مرتفع شود، نگاه ما به استان ایلام نگاه بلند مدت است.

قائم مقام وزیر نیرو به اجرای طرح مطالعاتی انتقال آب از سد سیمره به استان ایلام اشاره کرد و گفت: طرح مطالعاتی در این باره به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود تا بودجه آن در سال آینده مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: سد ونیروگاه برق آبی سیمره در شهرستان بدره یکی از مهمترین طرح های وزارت نیر در حوزه آب وبرق است و آب آشامیدنی شهرستان ایلام از سد چم گردلان تامین می شود.

محمودی اضافه کرد: در بودجه سال 93 به میزان بیشتری توجه از محل اعتبارات عمومی یا از محل ظرفیتهای قانونی می توان پیش بینی کرد که این مسیر توسعه را برای استان باز کرد و به رقم و عدد توسط دوستان در حال  کارشناسی آن هستیم که تقدیم وزارت نیرو خواهد شد ومسیرهای لازم را طی می کند ، استان ایلام مورد توجه وزارت نیرو است.

غفلت از سد سیمره برای آبی کردن زمینهای دیم شهرستان بدره

در حال حاضر همه زمینهای شهرستان بدره به صورت دیم کشت می شوند و مردم از کشاورزی کمتر بهره می گیرند ولی مجوز انتقال آب از سد برای زمینهای کشاورزی می تواند تحولی بزرگ در این شهرستان ایجاد کند.

در حال حاضر شهرستان بدره دارای جوانانی بیکار است که این خود می تواند فرصتی برای اشتغالزایی در بخش کشاورزی شهرستان فراهم کند.

سد ونیروگاه سیمره افزون بر تأمین آب 12 هزار هکتار زمین پایین دست، قدرت تولید برق با ظرفیت 480 مگاوات را نیز دارد.

شهرستان بدره از جمله شهرهای استان است که مشکل بیکاری در آن بیداد می کند و  طی سال های گذشته مردم این بخش، مشغول احداث سد سیمره به عنوان یکی از طرح های بزرگ کشور واقع در چند کیلومتری شهر بودند یا در شغل های خدماتی و کشاورزی مشغول بودند اما با آبگیری سد، تعداد زیادی از افراد منطقه بیکار شدند و بیکاری در این بخش به اوج خود رسیده است.

پرداخت حق آبه رودخانه سیمـره برای بهره مندی مردم این منطقه ضروری است که جوانان این منطقه با کشاورزی باعث توسعه وضع اقتصادی مردم منطقه شوند.

چند سال پیش مصوبه ای مبنی بر تصویب برداشت هشت میلیارد متر مکعب آب از سد سیمره برای آبیاری زمینهای کشاورزی دشتهای هندمینی و دوستان شهرستان بدره انجام گرفت و مقرر شد با توجه به وجود 12 هزار هکتار از اراضی دیم در این دشتها تلاش شود این میزان به 10 میلیارد متر مکعب افزایش یابد ولی در حال حاضر خبری از اجرای این مصوبه نیست.

 

 

 

 

کد خبر 2159203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha