۵ آبان ۱۳۹۲، ۸:۳۲

مهر گزارش می دهد؛

هزینه 90 میلیاردی تردد تانکرهای سوخت عراق در کرمانشاه/ دخل ترانزیت سوخت به خرجش نمی ارزد

هزینه 90 میلیاردی تردد تانکرهای سوخت عراق در کرمانشاه/ دخل ترانزیت سوخت به خرجش نمی ارزد

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: یکی از موضوع های مهمی که چند سالی است از دغدغه های مدیران اقتصادی کرمانشاه و حتی مردم این استان شده است مسئله ترانزیت سوخت توسط غولهای آهنی عربی و کردی عراقی و هزینه ها و خسارت هایی است که این نفتکش ها به استان کرمانشاه تحمیل می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تردیدی نیست که ترانزیت سوخت از مرزهای کرمانشاه از بعد کلان و ملی و از ابعاد مختلف سیاسی و روابط بین الملل برای کشور منافع قابل توجهی را به دنبال دارد اما باید این منفعت ملی منافع مردم استان کرمانشاه را نیز به دنبال داشته باشد.

یعنی اگر قرار است مرزها و جاده های استان کرمانشاه بستری را برای یک منفعت ملی فراهم کنند نباید با تحمیل هزینه های زیاد، سازه های زیرساختی استان در معرض خسارت و نابودی قرار بگیرند.

سود و زیان ترانزیت سوخت برای کشور/ از ارزآوری غولها تا تخریب زیرساخت های جاده ای

بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران با داشتن ظرفیت خالی صادرات فرآورده های نفتی در سکوهای صادرات نفت بنادر جنوبی خود می تواند واسطه مطمئنی برای ترانزیت سوخت کشورهایی مثل عراق باشد و از این بستر یک تعامل برد برد شکل بگیرد.

ضمن اینکه با اخذ ورودی هایی تحت عناوین مختلف مثل مابه التفاوت سوخت از تانکرهای ترانزیت سوخت در بدو ورود به خاک ایران، یک منبع ارز آوری قابل توجه برای کشور شکل می گیرد که از دست دادن آن منطقی نیست.

از طرفی مبلغی که تحت عنوان ما به التفاوت قیمت سوخت از تانکرهای نفتکش گرفته می شود شاید حتی یک سوم مبلغ واقعی تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور با قیمت FOB  خلیج فارس نباشد.

با تمام این تفاسیر و با توجه به همه سود و فایده ای که این صادرات در بعد ملی برای کشور دارد کارشناسان امر اعتقاد دارند به دلیل تحمیل بار ترافیکی سنگین توسط نفتکش های عراقی بر محور های مواصلاتی کرمانشاه، جاده های استان به شدت در معرض فرسایش و تخریب و هستند.

وقوع تصادفات سنگین و مرگبار، آتش سوزی های متعدد این تانکرها در جاده های کرمانشاه و به بار آوردن خسارات جانی را اگر به این سیاهه اضافه کنید اهمیت نگاه منصفانه تر به سود منافع استانی بیش از پیش روشن می شود.

ضرر 90 میلیاردی ترانزیت سوخت برای کشور و استان

اعلام ضرر 90 میلیارد تومانی که ترانزیت سوخت توسط تانکرهای عراقی در 6 ماهه نخست سال جاری از دو گلوگاه استفاده از سوخت یارانه ای داخل کشور و ضربه به زیرساخت های جاده ای استان کرمانشاه، تحمیل کرده است، آمار تکان دهنده ای است که کارشناسان استانداری کرمانشاه با یک برآورد ساده به آن دست یافته اند.

این هزینه ها در حالی است که چیزی از درآمدهای حاصل از ترانزیت سوخت نیز متعلق به استان کرمانشاه نیست.

موضوعی که در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان کرمانشاه که شامگاه شنبه در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد یکی از دستورهای جلسه و به عبارت بهتر مهمترین آن بود.

در این جلسه علاوه بر چگونگی اجرای مصوبه ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان کرمانشاه مبنی بر عدم صدور مانیفست و دریافت وجه از صادرکنندگان ایرانی و بررسی چگونگی عملکرد مرزهای استان کرمانشاه در حوزه صادرات و واردات محصولات غیر نفتی، گزارش آمار ترانزیت سوخت از طریق مرزهای استان کرمانشاه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این رابطه مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمانشاه گزارشی از آمار درآمدها و هزینه های ترانزیت سوخت برای استان کرمانشاه را ارائه و با تفریق هزینه ها و درآمدهای حاصل از ترانزیت سوخت توسط نفتکشهای عراقی اعلام کرد که فقط کامیون هایی که از مرزهای کرمانشاه وارد کشور می شوند در 6 ماهه نخست امسال حدود 90 میلیارد تومان کشور و استان را متضرر کرده اند.

محسن دارابی با اشاره به اینکه یکی از درآمد های ترانزیت سوخت برای ایران از طریق تردد کامیون های عراقی، دریافت ما به التفاوت سوخت مصرفی از این کامیون هاست، اظهار داشت: قیمت سوخت مصرفی به نرخ FOB خلیج فارس معادل 2 هزار و 450 تومان و قیمت گازوئیل نیمه یارانه ای در کشور ما معادل 350 تومان است که تفاوت این دو قیمت تحت عنوان ما به التفاوت قیمت سوخت از تانکرهای عراقی گرفته می شود اما مبلغ دریافتی تناسبی با این تفاوت قیمت ندارد.

دارابی گفت: با احتساب میزان سوختی که این کامیون ها در مسیر رفت و برگشت تا مقصد خود مصرف می کنند می شود نتیجه گرفت که از این بخش حدود 130 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می شود.

وی افزود: استهلاک جاده ای ناشی از تردد این کامیون ها برای استان کرمانشاه تقریبا دو برابر حالت معمول است و از این بخش نیز در 6 ماهه نخست سال جاری حدود 3 میلیارد تومان خسارت به استان کرمانشاه وارد شده است.

دارابی ادامه داد: با توجه به اینکه جاده های استان ما برای چنین بار ترافیکی طراحی نشده اند تردد در حدود 600 کامیون در روز باعث کاهش عمر مفید این جاده ها به نصف شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمانشاه درآمد های حاصل از محل ترانزیت سوخت برای دستگاه های استانی متولی این امر را حدود 34 میلیارد تومن عنوان کرد و گفت: با محاسبه ساده تفریق درآمد ها و هزینه ها از یکدیگر در خواهیم یافت که ترانزیت سوخت از مرز های استان کرمانشاه حدود 90 میلیارد تومان خسارت را در پی داشته است.

دمیاد: مخالفتی با ترانزیت سوخت نداریم/ به مطالبات استان کرمانشاه توجه شود

استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: سیاست های استانی در راستای حفظ منافع ملی و کلان کشور مخالفتی با اصل ترانزیت سوخت ندارد و مدیران استان کرمانشاه معتقدند که این مسئله در راستای صیانت از منافع کشور است.

حجت الله دمیاد گفت: اما به دلیل هزینه هایی که این مسئله به استان کرمانشاه و زیرساختهای این منطقه تحمیل می کند، ما مطالباتی داریم که کتبا نیز آن را از دستگاه ها و وزارتخانه های ذیربط درخواست کرده ایم.

دمیاد اضافه کرد:در این راستا اولا باید برای کاهش هزینه های وارده به کشور و استان مبلغ دریافتی از تانکرهای سوخت عراقی که تحت عنوان مابه التفاوت قیمت سوخت یارانه ای داخل با قیمت FOB خلیج فارس گرفته می شود تا حد امکان به واقعیت نزدیک شود.

استاندار کرمانشاه هم اکنون این مبلغ دریافتی را کمتر از میزان واقعی آن عنوان کرد و گفت: با برطرف شدن این موضوع قسمت عمده ای از این هزینه ها جبران می شود.

وی تصریح کرد: مطالبه دیگر ما از دستگاه های مرتبط با این موضوع در سطح کشور این است که از محل درآمدهای حاصل از ترانزیت سوخت اعتباری جهت مرمت و نوسازی جاده های مواصلاتی استان کرمانشاه تخصیص پیدا کند.

به نظر می رسد با توجه به آمارهای ارائه شده در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان کرمانشاه تنها راه منطقی شدن تقسیم منافع حاصل از ترانزیت سوخت همین پیشنهادات ارائه شده از سوی مسئولین استان کرمانشاه است.

یعنی منطقی و واقعی شدن دریافت مابه التفاوت قیمت سوخت از تانکرهای عراقی و همچنین اختصاص اعتباری از محل درآمدهای حاصل از ترانزیت سوخت برای نوسازی و مرمت زیرساختهای مواصلاتی استان کرمانشاه.

.....................................

گزارش از اسما معین

کد خبر 2162938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha