۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۹:۵۹

انتظاری در گفتگو با مهر:

حذف سبزیجات از سبد غذایی خانوارها مضر است

حذف سبزیجات از سبد غذایی خانوارها مضر است

اصفهان – خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: با وجودی که امروزه شاهد آبیاری سبزیجات با پساب‌های فاضلات توسط برخی کشاورزان هستیم اما این سبب نمی‌شود که سبزیجات را به طور کامل از سبد غذایی حذف کنیم.

محمد حسن انتظاری در گفتگو باخبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود و آبیاری سبزیجات با پساب‌ها و ترس و دلهره ای که در زمینه مصرف سبزی خوردن‌ها در عامه مردم ایجاد شده نمی‌توان هیچ ماده غذایی دیگری را جایگزین سبزی خوردن کرد.

وی با اشاره به اینکه بدن در طول روز نیاز  به چهار گروه مواد غذایی دارد ، ادامه داد: سبزیجات در کنار گروه گوشت‌ها، نان و غلات و شیر و لبنیات جای دارد و حذف کامل سبزیجات یک امری غیر ممکن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در پاسخ به اینکه همواره پزشکان مصرف سبزی و میوه روزانه را به افراد توصیه می‌کنند که با توجه به وضعیت آیا این توصیه می‌شود، افزود: سبزیجات بدون کالری هستند و این در حالی است که گروه میوه‌ها با کالری همراه است و اگر سبزیجات را حذف کنیم و تنها به خوردن میوه بسنده شود با چاقی فزاینده‌ای روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه احتمال آبیاری میوه‌ها با پساب‌ها هم وجود دارد، ابراز داشت: برخی از افراد مصرف سبزیجات ارگانیک را توصیه می‌کنند که تولید این سبزیجات تنها در حد یک ادعا است.

انتظاری گفت: لازم است که موسسه‌ای تنها در این ارتباط تشکیل شود که در خصوص ادعا و فرضیه‌های مطرح را مورد پژوهش قرار دهد و در صورت اثبات از یک مرجع علمی آن تولید در سطح بازار عرضه شود.

مصرف قرص‌های ویتامینی توسط خانوارها به کدامین دلیل

وی بیان داشت: باید اثبات شود که به کدامین دلیل مسئله کاهش انواع ویتامین‌ها در افراد مطرح می‌شود زیرا که یکسری از ویتامین‌ها وجود دارد مثل B12،B5،B8 که کمبودی را شاهد نیستیم.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه  دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان یادآور شد: همانطور که کمبود انواع ویتامین‌ها در بدن سبب کاهش رشد می‌شود به همان نسبت افزایش و مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها نیز موجب این کاهش می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ یک از افراد نمی‌توانند بدون انجام تست از میزان ویتامین بدن خود آگاه شوند، گفت: مردم باید بدانند تنها با انجام یک تست ساده می‌توان از میزان ویتامین بدن خود آگاه شوند.

انتظاری ایجاد نگرانی از کمبود ویتامین‌ها را نا به جا خواند و ادامه داد: کمبود ویتامین D و کمبود آهن، روی یا کلسیم یک موضوع جهانی است.
 

کد خبر 2167823

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha