۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۹:۰۵

گزارش مهر/

نیم قرن انتظار برای تعریض خیابان مدرس کرمانشاه/ مدیرانی که به پای یک پروژه پیر شدند

نیم قرن انتظار برای تعریض خیابان مدرس کرمانشاه/ مدیرانی که به پای یک پروژه پیر شدند

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: بیش از نیم قرن از عمر پروژه تعریض شریان اصلی تردد و ترافیکی شهر کرمانشاه با تمام حرف و حدیث هایی که در مورد تخریب بناهای قدیمی آن وجود دارد می گذرد پروژه ای که پس از 50 سال همچنان می تواند سرخط خبری رسانه های علاقمند به مباحث مدیرت شهری و البته حامی حفظ میراث فرهنگی در استان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، نام خیابان مدرس در کرمانشاه روزگاریست که با واژه تخریب و تعریض همنشین شده است. روزگاری شاید بیشتر از نیم قرن است که دولت ها و دولتمردان با همه امکانات و اسامی عریض و طویلشان در این تعریض در مانده اند.

موضوعی که اگر کمی با دقت به آن نگریسته شود تعجب برانگیز است و کاملا مستعد ماندگار شدن در کتاب های ثبت رکورد که البته کرمانشاه با این پروژه های کش آمده و خسته از رهگذر تاریخ غریبه نیست.

شریان اصلی یک کلان شهر که اگر میزان پیشرفت تعریض آن را بر تعداد روزهایی که از عمر آغاز این پروژه گذشته است تقسیم کنید عبارت کلیشه ای پیشرفت میلیمتری کاملا بر قامت این خیابان زخم خورده برازندگی می کند.

اگر کمی با دقت به چاله هایی که تحت عنوان پایه مجتمع های تجاری در گوشه گوشه این خیابان حفاری شده اند بنگرید و یا دیوارهای تخریب شده ای که به نام عقب نشینی سالهاست زحمت تزیین نمای خیابان را به دوش کشیده اند نگاهی بیاندازید، کاملا هویداست که صفت زخم خورده را پر بیراه هم به کار نبرده ایم.

نکته جالب اینجاست که این همه صبر و طولانی شدن و حاشیه پردازی برای این پروژه کش دار در حالی است که برخی از مسئولین و کارشناسان اعتقاد دارند که این خیابان با در بر داشتن مساحت قابل توجهی از ابنیه و ساختمان های قدیمی، قسمتی از بار هویت تاریخی کرمانشاه را به دوش می کشد و این تعریض در واقع تعرض به این هویت است.

در همین رابطه یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه معتقد است که خیابان مدرس یک سند تاریخی برای کرمانشاه است و پروژه تعریض آن از اساس نباید آغاز می شد.

تعریض مدرس نباید آغاز می شد

احسان احسانی در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار داشت: کاش وقتی که قرار بود این طرح آغاز شود مدیران شهری کرمانشاه با نگاه یک سند و شناسنامه به خیابان مدرس می نگریستند و این اقدام کلید نمی خورد.

وی به ساخت و سازهای بی برنامه در این خیابان انتقاد کرد و گفت: معتقدم نه تنها برنامه ای برای اعطای مجوز به ساخت و سازها وجود نداشته است بلکه پیش نیاز خدماتی بسیاری از اینها مثل پارکینگ و ... هم دیده نشده است.

احسانی گفت: به هر حال این اقدامات انجام شده و اکنون باید با به کار گیری تیم ها و گروه های متخصص در حوزه معماری شهری این شاهرگ ارتباطی شهر را به خوبی مدیریت کنیم.

ظاهرا سایر مدیران استان کرمانشاه نیز با دیدگاه احسانی، عضو شورای شهر موافقند و پروژه ای که اگر آدم بود تا الان بازنشست شده بود را دارند هر طورکه شده پیش می برند و با دعوت مدیران بنیاد مستضعفان برای ساماندهی بافت های فرسوده به کرمانشاه و سرکشی های مکرر مدیران استانی گام به گام و اندک اندک هم که شده برای پیشبرد تعریض خیابان مدرش تلاش می کنند.

پیشرفت ماه های اخیر چشمگیر است/ سیاست های تشویقی شورا و شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: همکاری مردم مخصوصا کسبه و بازاریان در پیشرفت این پروژه بسیار موثر است و شورای شهر نیز مشوق هایی را برای این موضوع در نظر گرفته است.

خسرو زرافشانی اظهار داشت: شورا مصوب کرده است که مالکین مغازه ها و بخش خصوصی که هم اکنون در خیابان مدرس هستند با مجور 250 درصدی تراکم و گرفتن مبالغ بلاعوض برای مشارکت در تعریض خیابان مدرس ترغیب شوند.

زرافشانی گفت: همچنین واگذاری واحد های تجاری احداث شده در آینده نیز به مالکین مغازه های کنونی این خیابان یکی از سیاست های تشویقی شورا و شهرداری است.

وی افزود: در ماه های اخیر سرعت تعریض خیابان مدرس چشمگیر بوده است که شهرداری کرمانشاه در این خصوص نقش ویژه ای دارد.

وی با اشاره به برخی از راهکارها برای سرعت بخشی به پروژه مدرس به کارگیری توان بخش خصوصی را یکی از مهمترین آنها عنوان کرد.

مرحله ششم تعریض به زودی انجام می شود/ 200 متر مربع در مرحله پنجم آزاد شد

همچنین مدير عامل سازمان بهسازي و نوسازي بافت فرسوده شهر كرمانشاه اظهار داشت: در ششمین مرحله از تعریض خیابان مدرس قسمت روبه روی مجتمع پارسیان و گلستان که با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال احداث هستند به زودی تخریب و در مسیر تعریض قرار خواهند گرفت که با این اقدام مساحت قابل توجه دیگری از خیابان مدرس کرمانشاه آزاد خواهد شد.

پیمان رحیمی گفت: قبل از این مرحله نیز 200 متر مربع از خیابان مدرس در محدوده خیابان آیت الله حاج آخوند آزاد سازی شده است.

به هر حال خیابان مدرس پروژه 50 ساله ایست که باید هرچه سریع تر به اتمام برسد اما این نکته را نیز نمی توان فراموش کرد که مدرس و در بر داشتن بناهای تاریخی از دوره پهلوی اول مورد توجه میراث فرهنگی نیز هست.

 

کد خبر 2167939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha