۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۰

گزارش مهر/

اعلام نرخ بیکاری 10/5 درصدی در استان کرمانشاه از سوی سازمان آمار ایران/ واکنشها به کاهش چشمگیر نرخ بیکاری

اعلام نرخ بیکاری 10/5 درصدی در استان کرمانشاه از سوی سازمان آمار ایران/ واکنشها به کاهش چشمگیر نرخ بیکاری

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: اعلام نرخ بیکاری 10/5 درصدی در استان کرمانشاه از سوی سازمان آمار ایران که یک رشد چشمگیر در ایجاد اشتغال و کاهش تعداد بیکاران استان را نشان می دهد واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است، واکنشهایی که از غیر واقعی خواندن این آمارها تا استقبال از آن با استناد به اجرای برخی از طرح های ملی متفاوت است.

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست که پیدا کردن شغل در کرمانشاه و مخصوصا برای جوانهای این دیار چیزی شبیه پیداکردن سوزن در انبار کاه بوده است. کم نیستند جوانهایی که بختشان به یافتن یک شغل گره خورده است و البته شاید بخت فرد دیگری را هم به این جستجوی پر از بیم و امید گره زده باشند.

اهمیت کمبود شغل در استان کرمانشاه به حدی بود که مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان با اشاره به وضعیت بیکاری در این استان کمبود فرصت های شغلی در کرمانشاه را حساس تر از میانگین کشوری عنوان کردند.

سال گذشته طبق داده های سازمان آمار ایران، کرمانشاه دومین شهر بیکار ایران بود و نرخ این بیکاری نیز تا تابستان 91 چیزی حدود 14 درصد اعلام شد.

بهار و تابستان سال جاری اما روایت سازمان آمار ایران از قصه دنباله دار دنبال شغل گشتن کمی از آن حال و هوای دراماتیک بیرون آمده و نشان دومین استان بیکار کشور را از "سینه ستبر ایران زمین" (کرمانشاه) برداشته است.

کرمانشاه اکنون و در پاییز 92 با نرخ بیکاری 10/5 درصدی در رتبه پانزدهمین استان بیکار کشور ایستاده است. جالب است که اگر از زاویه دیگر هم بخوانید؛ کرمانشاه پانزدهمین استان دارای جمعیت شاغل است.

آماری که برخی آن را تأیید می کنند

عده ای از کارشناسان امور اقتصادی استان معتقدند اجرای طرح های مهمی مثل طرح توسعه کشاورزی که تا اسفند ماه 91 تنها درصد محدودی از اعتبارات ابلاغی در قالب طرح های شناسنامه دار به بانک ها معرفی شده بودند و اکنون بیش از 60 درصد اعتبارات ابلاغی منجر به انعقاد قرار داد شده است می تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال و در نتیجه کاهش آمار بیکاران استان داشته باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که این کاهش نرخ بیکاری طی سالهای اخیر برای استان کرمانشاه بی سابقه بوده است. از سال 85 به بعد کرمانشاه فقط یک بار نرخ 10/2 درصدی را تجربه کرده و بعد از آن این آمار کمترین نرخ بیکاری استان کرمانشاه است.

آماری که البته سر و صدای زیادی به پا کرده و نمایندگان استان کرمانشاه جزو اولین معترضین آن بوده اند.

نرخ بیکاری اعلام شده توسط سازمان آمار ایران به دلایل زیادی قابل قبول نیست

سید سعید حیدری طیب در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: من معتقدم که آمار بیکاری در استان کرمانشاه خیلی بالاتر از 10/5 درصدی است که اعلام شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: دلایل من برای اینکه آمار بیکاران استان بیشتر از این چیزهایی است که سازمان آمار می گوید دلایل روشن و واضحی است. مهمترین آنها تعطیلی 80 درصدی صنایع استان است.

وی تصریح کرد: اوضاع بخش کشاورزی استان هم چندان مطلوب نیست و مهاجرت ها از روستا به شهر هم تأیید کننده این موضوع است. ضمن اینکه خود این مهاجرت ها هم باعث افزایش بیکای می شود.

حیدری طیب گفت: یکی دیگر از دلایل غیر قابل قبول بودن این آمار ارتباط چهره به چهره ما با مردم است که از نزدیک می بینیم بیشترین مراجعات به ما از سوی مردم، تقاضای کار و گله از بیکاری است.

دولت از ارائه آمارهای غیرواقعی خودداری کند

وی با اشاره به پرداخت وامهای اشتغالزایی 10 میلیونی به جویندگان کار گفت: دولت نباید این پرداخت ها را به عنوان شغل در آمارهای خود بیاورد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با توصیه به دولت برای عدم ارائه آمار های غیر واقعی اظهار داشت: دولت از اعلام آمارهایی که با واقعیت سازگار نیست بپرهیزد.

حیدری طیب گفت: همچنین دولت باید از ایجاد اشتغال های کاذب خودداری کند تا اینگونه در ارائه آمار به خطا نیفتد.

وی در پایان تصریح کرد: رفع بیکاری یک تلاش همه جانبه و هماهنگ می خواهد و باید با همدلی مسئولین برای آن معضل فکرهای اساسی تری کنیم.

به هرحال آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرده است آمار رسمی از بیکاری استان کرمانشاه است. سنجشی که ظاهرا از سوی تعدادی از مسئولین و نمایندگان مردم قابل پذیرش نیست.

.......................................

گزارش از اسما معین

کد خبر 2171071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha