۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۴۲

گزارش مهر/

قصه پر غصه خشک شدن مراتع جازموریان و چالشهای دامداران/ صنعت دامپروری به پای سدهای بالا دست قربانی شد

قصه پر غصه خشک شدن مراتع جازموریان و چالشهای دامداران/ صنعت دامپروری به پای سدهای بالا دست قربانی شد

کرمان - خبرگزاری مهر: دشت جازموریان به عنوان یکی از بزرگترین دشتهای سرسبز و مراتع بزرگ تامین کننده علوفه کشور این روزها پنجه در پنجه خشکسالی انداخته و بخش قابل توجهی از مراتع خشک شده اند این درحالیست که سالیانه هزینه های هنگفتی برای واردات نهاده های دامی از خارج از کشور می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراتع گسترده جازموریان این روزها جای خود را به دلیل خشک شدن باتلاق جازموریان به بیابانهای بی آب و علف داده اند، این درحالی است که طبق نظر کارشناسان نوسانات اخیر نرخ مرغ و گوشت به دلیل کمبود نهاده های تولید از جمله علوفه است.

طبق آمار یکی از اصلی ترین مراکز پرورش دام جنوب شرق کشور مرتع بزرگ جازموریان است و هزاران راس دام در این منطقه نگهداری می شوند اما طی سالهای اخیر دو عامل اصلی قاچاق دام و همچنین خشکسالی و احداث سد بر روی رودخانه هلیل رود و بم پور موجب شده است دامداری در این منطقه با چالشهای عمده مواجه شود.

گفته می شود به دلیل عدم اختصاص حق آبه جازموریان و جاری نشدن آب در بستر رودخانه در قسمتهای منتهی به باتلاق بین المللی در نهایت هزاران هکتار مرتع و جنگل در حاشیه رودخانه خشک شده است و بزرگترین رویشگاه علوفه دامی در منطقه در حال از بین رفتن است.

طبق اعلام نظر مسئولان محلی هم اکنون جازموریان به کلی خشک شده است و مراتع اطراف این دریاچه نیز از بین رفته اند در واقع مراتع محدود موجود در منطقه نیز توان تغذیه جمعیت بالای دامی را در دشت جازموریان از دست داده است و به زودی ادامه صنعت دامداری در منطقه منوط به تامین علوفه مورد نیاز از سایر مناطق خواهد شد.

با این وجود به دلیل بالا بودن سطح آب در منطقه و باتلاقی شدن قسمتهایی از دریاچه اصلی که آب کاملا تخریب نشده است همچنان مراتعی در جازموریان وجود دارد که از طریق رودخانه های محلی و بارندگیهای فصلی همچنین سر سبز هستند.

صنعت دامپروری باید در جنوب کرمان تقویت شود/ سدهای بالا دست مراتع را خشک کردند

ادامه خشکسالی در جازموریان که به دلیل احداث سدهای بالا دست بر روی رودخانه هلیلی رود و بم پور انجام شده است در کنار خطرات فراوان زیست محیطی برای منطقه صنعت دامپروری را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است.

این درحالیست که در صورت توجه به این مراتع و تولید علوفه از آنها به سادگی می توان نیاز بخش قابل توجهی از جمعیت دامی کشور را از این طریق فراهم کرد و از واردات خوراک دام به کشور جلوگیری کرد با این وجود خشک شدن مراتع به شدت صنعت دامپروری در استان کرمان را تهدید می کند.

در حال حاضر دامپروری و تولیدات دامی مهمترین شغل مردم جنوب استان کرمان در منطقه جازموریان محسوب می شود و احیای دامپروری در این منطقه می تواند موجب تحول اقتصادی و جنوب کرمان شود.

محمد کسمایی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر اظهارداشت: تولید گوشت و فرآورده های دامی از مهمترین صنایع هر کشور محسوب می شود با این وجود برخی از کشورها به دلیل شرایط خاص آب و هوایی خود را به تولید کننده اصلی و یا وارد کننده محض مبدل کرده اند که به نظر می رسد ایران از جمله کشورهایی است که توان تبدیل شدن به تولید کننده اصلی را دارد.

کمبود شدید نهاده های دامی و مراتعی که خشک می شوند

وی افزود: اما متاسفانه در سالها اخیر با نواسانات عمده قیمت و حتی در مقاطعی کمبود محصولات دامی مواجه هستیم که دلیل عمده آن نیز کمبود نهاده های تولید است.

وی افزود: در بخش طیور چالش اصلی تامین خوراک طیور است و در بحث دامداری هم با خشکسالی و کمبود مراتع و علوفه مواجه هستیم و حتی با صرف هزینه های هنگفت به سمت واردات علوفه حرکت می کنیم و از وارد کننده گان اصلی نهاده های تولیدات دام و طیور هستیم.

وی گفت: مراتع گسترده جازموریان از جمله مناطقی است که مستعد تولید علوفه است و این دقیقا همان حلقه گسسته بحث دامداری می باشد.

وی گفت: هر چند هنوز مراتعی در جازموریان وجود دارد و وضعیت این منطقه از سایر مناطق بسیار بهتر است اما جازموریان جاذبه خود را در زمینه تولید علوفه از دست داده است.

کسمایی افزود: قرار گرفتن جازموریان در گودی سبب شده است هنوز مراتع این منطقه در برخی مناطق سرسبز باشند اما بسیاری از مراتع نیز خشک شده اند در حالیکه به جدیت می توان گفت که در صورت سرمایه گذاری و حفظ مراتع جازموریان به تنهایی می تواند نیاز بخش قابل توجهی از صنعت دامداری کشور را تامین کند و موجب اشتغال زایی در کشور شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اما وضعیت نا بسامان جازموریان و عدم اختصاص حق آبه صنعت دامداری و تولید علوفه را نیز مختل کرده است.

جازموریان به کلی خشک شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز چندی قبل در جمع خبرنگاران نسبت به وضعیت جازموریان ابراز نگرانی کرد.

عزیزالله افشارزاده افزود: این منطقه که روزگاری تامین کننده اصلی علوفه دامها و همچنین محلی برای مهاجرت پرندگان بود هم اکنون کلا خشک شده است.

وی تصریح کرد: روند خشک شدن آب این تالاب همچنان ادامه دارد اما شروع این خشکسالی از سال 71 رقم خورده است و در نهایت در سال 76 خشک شدن ان به عینه قابل مشاهده بود و هم اکنون نامی از ان باقی مانده است.

افشارزاده افزود: سد سازی، برداشت بی رویه اب از منابع زیر زمینی آب ، خشکسالی و عدم بارش باران دلیل اصلی بروز این وضعیت است.

این مسئول ادامه داد: 330 هزار هکتار وسعت جازموریان بود خشک شده است و از این میزان بخش دریاچه، بخشی تالاب و بخشی مراتع بود که 180 هزار هکتار به مراتع اختصاص داشت و هم اکنون نیز پس از بروز بارندگی بخشی از مراتع سبز می شود.

وی افزود: برای حفظ جازموریان ما به کشت درختان به صورت دستی اقدام می کنیم.

جازموریان مظلوم واقع شده است/ مسئولان به پتانسیلهای دامپروری توجه کنند

ابراهیم توکلی، مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان نیز در خصوص جازموریان در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون صنعت دامداری در جازموریان به دلیل خشکسالی و قاچاق دام تهدید می شود.

وی افزود: جازموریان قطب دامپروری جنوب کرمان است و در حال حاضر قسمت قابل توجهی از مراتع خشک شده است در صورتیکه به این منطقه توجه شود از از خشکسالی خارج شود می توان مراتع را مجددا احیا و صنعت دامپروری را گسترش داد.

توکلی گفت: هر فردی که یک بار به این منطقه سفر کند متوجه استعداد بالای دامپروری در این منطقه می شود و می توان از جازموریان به عنوان پتانسیل این صنعت استفاده کرد.

وی گفت: جازموریان یک سرمایه استانی نیست بلکه در سطح ملی به عنوان یک گنجینه محسوب می شود و در همین سطح نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان ادامه داد: این منطقه 60 کیلومتر در 30 کیلومتر و با وسعت بالا است که اگر اعتبار مورد نیاز تعلق گیرد میتواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند.

وی گفت: اما جازموریان مظلوم واقع شده است  و اگر به این منطقه توجه شود در بحث دامپروری تاثیر گذار است.
............................................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2173311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha