۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۷:۲۰

گزارش خبری/

بوشهر قطب تولید میگوی کشور/ ضرورت راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی بیماری‌های میگو

بوشهر قطب تولید میگوی کشور/ ضرورت راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی بیماری‌های میگو

بوشهر – خبرگزاری مهر: استان بوشهر به عنوان قطب پرورش میگو در کشور محسوب می‌شود و با توجه به اینکه شیوع بیماری میگو یکی از دغدغه‌های پرورش دهندگان است، راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی بیماری‌های میگو می‌تواند در کاهش این دغدغه‌ها نقشی بسیار مهم و اساسی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر بیش از 700 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد و همین موضوع یکی از مهمترین قابلیت‌های استان بوشهر برای تولید آبزیان چه از طریق پرورش این آبزیان و چه از طریق صید و صیادی است.

بخش قابل توجهی از مرد استان بوشهر از طریق تولید و فروش آبزیان ارتزاق می‌کنند که صد و صیادی میگو و ماهی و دیگر آبزیان و پرورش ماهی و میگو و همچنین فروش و بسته‌بندی و صادرات این آبزیان را می‌توان به مشاغل مرتبط با آبزیان ذکر کرد.

میزان پرورش میگو در استان بوشهر بسیار کمتر از قابلیت‌های این استان و ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه مزارع پرورش میگو در استان بوشهر وجود دارد که امیدواریم با تلاش همه مسئولان ذیربط و ورود بخش خصوصی به این عرصه شاهد گسترش بیش از پیش پرورش میگو به عنوان یکی از صادرات بسیار خوب کشور باشیم.

استان بوشهر دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم پرورش میگو است به‌گونه‌ای که در سه هزار هکتار از اراضی ساحلی استان بوشهر 10هزار تن میگو تولید می‌شود که نقش موثری در افزایش تولید ناخالص ملی، درآمد ارزی و تامین میگوی مورد نیاز کشور دارد.

فعالیت 20 هزار بوشهری در عرصه آبزیان/ صید 2500 تن میگو

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: داشتن طولانی‌ترین ساحل با خلیج فارس باعث شده است تا بخش عمده‌ای از مردم استان بوشهر از طریق دریا ارتزاق کنند و صید و صیادی از اهمیت بسیار زیادی در استان بوشهر برخوردار است.

عبدالحسن تنگستانی با اشاره به فعالیت 20هزار نفر در صید آبزیان در استان بوشهر، افزود: صیادان استان بوشهر با استفاده از 21 فروند کشتی، 550 فروند لنج و سه‌هزار و 600 قایق به این امر اشتغال دارند.

وی ادامه داد: صیادان استان بوشهر در 20 بندر صیادی استان به صید پرداختند و حاصل آن 20 هزار تن صید بوده است که دو هزار و 500 تن میگو در بین این آبزیان وجود داشت که به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر اضافه کرد: صیادان بوشهری ماهیان حلال گوشت پس ازصید به بازار عرضه می‌کنند و آبزیانی که از نظر شرعی قابل مصرف نیست پس از عمل آوری صادر می‌شود.

وی به انواع روش صید برای میگو اشاره کرد و افزود: روش تور ترال یا کف‌روب برای صید میگو مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مدت آزادسازی صید میگو به این روش صیادان مجاز هستند، میگو صید کنند.

فعالیت 27 شرکت عمل‌آوری آبزیان در استان بوشهر

تنگستانی در ادامه گفت: 27 شرکت عمل‌آوری آبزیان در استان بوشهر فعالیت دارند که علاوه بر فرآوری آبزیان نسبت به صادرات آن به کشورهای مختلف اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عمده آبزیان کف‌زی خلیج‌فارس بومی منطقه هستند، تصریح کرد: استفاده از صید ترال سبب از بین بردن آبزیان کف‌زی و مرجان‌ها که سبب تنوع زیستی آبزیان است، می‌شود.

معاون شیلات بوشهر با اشاره به اینکه صید ترال در مابقی سال در آب‌های استان بوشهر ممنوع است افزود: در صید ترال حدود 10 تا 15درصد صید هدف میگو صورت می‌گیرد و بقیه یعنی 20 تا 25درصد سایر آبزیان تجاری و بیش از 60 درصد نیز صید سایر آبزیان ریز، نابالغ و غیرماکول صید می‌شود.

شناسایی 13 نوع بیماری میگو/ لزوم راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی تولید میگو

یکی از دغدغه‌های پرورش دهندگان، شیوع بیماری میگو است که ساخت ایستگاه تحقیقاتی شناسایی و جلوگیری از بیماری‌های میگو دارای اهمیت بسیار زیادی است و موجب می‌شود پرورش دهندگان در تولید و پرورش آبزی مورد نظر دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

رئیس پژوهشكده میگوی كشور مستقر در بوشهر از شناسایی بیش از 60 هزار هکتار اراضی ساحلی استان بوشهر برای پرورش آبزیان به‌ویژه میگو خبر داد و اضافه کرد: استان بوشهر ظرفیت بالایی در تولید میگو دارد و بیش از 60 درصد میگوی پرورشی کشور در بوشهر تولید می‌شود.

خسرو آیین جمشید با اشاره به شناسایی 13 نوع بیماری که بیشترین دامنه ضریب تاثیر در تلفات میگوی پرورشی دارد، بیان داشت: ساخت ایستگاه تحقیقاتی تولید میگوی عاری از بیماری در بوشهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی به برخی از مشخصات تحقیقاتی تولید میگوی عاری از بیماری اشاره کرد و افزود: این ایستگاه تحقیقاتی دارای سالن و آزمایشگاه غذا ساز، سالن نگه‌داری مولد پرورش میگو و سالن تکثیر است.

ایستگاه تحقیقاتی میگو با تامین اعتبار به زودی افتتاح می‌شود

رئیس پژوهشکده میگو اظهار داشت: در این سالن‌ها 19 استخر بتنی برای نگهداری مولد میگو، 9 حوضچه تکثیر و آزمایشگاه مرکزی برای آزمایش و بررسی بیماری‌های میگو بوده که قادر است بیماری‌های آبزیان پرورشی و دریایی کنترل و بررسی کند.

وی از پیشرفت 70 درصدی این ایستگاه تحقیقاتی خبر داد و بیان داشت: ایستگاه تحقیقاتی تولید میگوی عاری از بیماری در بوشهر در زمینی به مساحت 17 هزار مترمربع در حال ساخت است که با تامین اعتبار مورد نیاز درکوتاه‌ترین زمان به مرحله افتتاح می‌رسد.

آئین‌جمشید افزود: امسال در مرکز تحقیقاتی پژوهشکده میگو فعالیت‌های پژوهشی و ژنتیکی بر روی آبزیان و جلبک‌های دریایی و ماهیان یال اسبی در حال انجام است که نتایج آن حفظ و تقویت ذخایر این آبزیان درپی دارد.

وی ادامه داد: 40 میلیارد ریال برای ساخت این ایستگاه تحقیقاتی برآورد شده است که 12 میلیارد ریال تاکنون هزینه شده که اکنون هم پنج میلیارد ریال دیگر در اختیار این پژوهشکده قرار گرفته است.

اختصاص پنج‌میلیارد ریال برای تکمیل ایستگاه تحقیقیاتی میگو

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر از اختصاص پنج‌میلیارد ریال برای تکمیل ایستگاه تحقیقیاتی میگو خبر داد و اظهار داشت: تاکنون 12 میلیارد ریال صرف ساخت این مرکز تحقیقاتی شده است و با تزریق اعتبارات لازم، این ایستگاه در کوتاه‌ترین زمان وارد عرصه فعالیت می‌شود.

رضا عوض‌پور میگوی استان بوشهر را باکیفیت‌ترین میگوی جهان دانست و افزود: تولید میگو در استان بوشهر نقش موثری در افزایش تولید ناخالص ملی، درآمد ارزی و تامین میگوی مورد نیاز کشور دارد.

وی از رفع دغدغه‌های پرورش‌دهندگان میگو با ساخت ایستگاه تحقیقاتی شناسایی و جلوگیری از بیماری‌های میگو خبر داد و بیان داشت: راه‌اندازی فاز اول این ایستگاه تاپایان امسال انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر افزود: پرورش میگو امسال در 10 سایت پرورشی در شهرها و روستاهای ساحلی بوشهر، گناوه، دشتی، تنگستان و دیر انجام شده است و این مزارع پرورشی در سه‌هزار هکتار قراردارد در حالی که استان بوشهر قابلیت پرورش میگو در 60 هرار هکتار اراضی ساحلی دارد.

وی گفت: از هر هکتار اراضی پرورشی بیش از سه‌تن میگو برداشت می‌شود که این میزان تولید میگو با استفاده از غذای کارخانه‌ای صورت می‌گیرد در حالی که کارشناسان پژوهشکده میگو بوشهر به غذای جدیدی برای میگو دست یافته‌اند که نقش ویژه‌ای در افزایش تولید و کاهش هزینه تولید دارد و قیمت تمام شده میگو 30 درصد کم می‌شود.

کد خبر 2175555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha