۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹

جزئیات مراسم نکوداشت پروفسور رضا/ تجلیل از دانشمندان در 80 سالگی دانشگاه تهران

جزئیات مراسم نکوداشت پروفسور رضا/ تجلیل از دانشمندان در 80 سالگی دانشگاه تهران

رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات مراسم نکوداشت پروفسور رضا در این دانشگاه گفت: در راستا بزرگداشت دانشمندان برجسته به مناسبت 80 سالگی دانشگاه تهران و دانشکده‌های فنی در سال آینده از برخی برجستگان علمی تجلیل به عمل می‏‌آید.

دکتر محمود کمره‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، پروفسور فضل الله رضا را یکی از 7 فارغ التحصیل اولین دوره دانشکده فنی دانشگاه تهران معرفی کرد و افزود: پرفسور رضا متولد سال 1293 هجری شمسی و ورودی سال 1313 همزمان با تاسیس دانشگاه تهران و دانشکده فنی و فارغ التحصیل اولین دوره دانشکده فنی در سال 1317 است.

رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران ادامه داد: وی پس از فراغت از تحصیل مدتی را در دانشکده فنی به تدریس مشغول شد و پس از آن برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کردند و در سال 1324 فوق لیسانس خود را از دانشگاه کلمیبا و در سال 1328 دکتری مهندسی برق را از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک دریافت کرد.

وی با تاکید بر اینکه پروفسور رضا بیش از 65 سال سابقه علمی و تحقیقاتی دارد، ادامه داد: وی علاوه بر آنکه از پایه گذاران اطلاعات و مخابرات در دنیا است مولف 4 کتاب به زبان انگلیسی است که از این تعداد 3 کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه و در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود. همچنین 12 کتاب نیز به زبان فارسی تالیف کرد که این کتاب‎ها در زمینه‌های تخصصی مخابرات، تئوری اطلاعات و کدینگ و سایبرنتیک و ریاضیات وابسته به این حوزه بوده است.

کمره‌ای به بیان سایر فعالیت‌های علمی این دانشمند ایرانی پرداخت و خاطر نشان کرد: وی علاوه بر تحقیق در حوزه مهندسی برق و مخابرات، در زمینه زبان و ادبیات فارسی جز پژوهشگران برجسته محسوب می‌شود به گونه‌ای که بیش از 10 کتاب و بیش از 100 مقاله پژوهشی در این زمینه تالیف کرده است.

وی با بیان اینکه پروفسور رضا در حال حاضر در ایران و در دانشگاه تهران حضور دارند، یادآور شد: تجلیل از بزرگان علمی، نخبگان و تاثیر گذاران در ارتقای مرزهای دانش در کشور و در دنیا جز سیاست‌ها و خط مشی‌های پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران است از این رو وظیفه خود می‌دانیم که از این چهره‌های علمی قدردانی به عمل آوریم.

کمره‌ای از افتتاح دفتر کاری با نام پرفسور رضا برای وی در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران خبر داد و افزود: با افتتاح این دفتر کار ایشان می‌توانند در سفرهایی که به ایران دارند به عنوان استاد برجسته دانشکده فنی از کلیه امکانات این دانشکده استفاده کنند.

رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، برگزاری مراسم نکوداشت پروفسور رضا در این دانشگاه را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه نام برد و با اشاره به جزئیات این مراسم توضیح داد: بخشی از برنامه‌ها با نظر ایشان تدوین شده است ضمن آنکه تقاضاهایی از برخی از دانشگاه‌ها در زمینه دیدار پرفسور رضا با استادان و دانشجویان و پژوهشگران ارسال شده که در دست بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه مراسم بزرگداشت فردا چهارشنبه 29 آبان ماه برگزار خواهد شد، ادامه داد: علاوه بر آن دیداری با اعضای هیات علمی پردیس دانشکده‌های فنی و دیداری با دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر پیش بینی شده است.

کمره‌ای با اشاره به برخی پیشنهادات در زمینه دیدار متولیان امر پژوهش وتحقیق با پروفسور رضا اظهار داشت: از جمله این موارد پیشنهاد برگزاری جلسه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اهدای لوح به وی مطرح شده ولی برگزاری این برنامه نهایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تقدیر از برجستگان علمی در آینده نیز ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: برجستگان زیادی از دانشکده فنی فارغ التحصیل شدند و لیستی از آنها در دست است ولی انتخاب آنها بستگی به برخی از مناسبت‌ها دارد.

وی اضافه کرد: در سال 1393 مراسم بزرگداشت 80 سالگی تاسیس دانشگاه تهران و دانشکده فنی برگزار خواهد شد و در حال برنامه ریزی هستیم تا به این مناسبت از تعدادی از برجستگان و نخبگان علمی پردیس دانشکده‌های فنی قدردانی به عمل آورده شود.

کد خبر 2178198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha