۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۲۸

ميرمحمدي عنوان کرد:

آب يزد دغدغه ذهني‌ام شده/ كاهش 47 درصدي روان آب‌هاي يزد

آب يزد دغدغه ذهني‌ام شده/ كاهش 47 درصدي روان آب‌هاي يزد

يزد - خبرگزاري مهر: استاندار يزد با اشاره به اينكه مشكل آب در استان يزد به يك بحران تبديل شده، گفت: مسئله آب يزد، دغدغه جدي ذهني‌ من است .

به گزارش خبرنگار مهر، سيدمحمد ميرمحمدي، ظهر سه شنبه در جلسه كارگروه آب و كشاورزي اظهار داشت: اين مشكل بايد رفع شود و بحران آب نبايد به نگراني مردم تبديل شود بلكه بايد با اطلاع رساني به آنها، تلاش كنيم فرهنگ صرفه جويي را بيش از پيش بين مردم نهادينه كنيم گرچه مردم يزد بر اساس گزارش ها، صرفه جو ترين مردم كشور در مصرف آب هستند.

وي خاطرنشان كرد: بر اساس گزارش كارشناسان، روان آبهاي استان يزد با كاهش 48 درصدي مواجه بوده است كه اگر تدبيري در اين زمينه انديشيده نشود، خط دوم نيز مشكل آب استان را حل نخواهد كرد.

ميرمحمدي، بيشترين مصرف آب را در بخش كشاورزي دانست و بيان كرد: مديريت مصرف آب موجود چه در بخش كشاورزي و چه در بخش صنعت و شرب يكي از نكات مهم قابل توجه است.

استاندار يزد با اشاره به مقوله خشكسالي در استان يزد يادآور شد: كساني كه در اين جلسه حضور دارند، مسئولند و بايد مشكل آب استان يزد را حل كنند.

وي با تاكيد بر اينكه با وزارت نيرو در خصوص آب استان صحبت شده و با جديت بيشتري نيز در آينده دنبال خواهد شد، مديريت آب موجود يزد را بر عهده مسئولان استاني دانست.

تهديد آب در استان يزد جدي تر از ساير نقاط كشور است

استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: تهيه آب شرب براي مردم وظيفه حاكميت است و تهديد آب در استان يزد جدي تر از ساير نقاط كشور به نظر مي رسد.

وي خاطرنشان كرد: خشكسالي، كاهش روان آب ها، بيلان منفي آب، كف شكني چاه ها همه از جمله عواملي است كه كمبود منابع آبي در استان يزد را رقم مي زند.

ورود به عرصه  آب خارج از حوزه استاني، تشكيل كميته هاي مختلف در راستاي رسيدن به راهكار مشكل آب، توليد محصولات كشاورزي كم آب خواه، شيرين سازي آب در استان، جلوگيري از حفر چاه غير مجاز، جلوگيري از كف شكني چاه ها و برنامه ريزي بر اساس شفافيت ها از جمله مواردي بود كه ميرمحمدي بر آن تاكيد كرد.

معاون برنامه ريزي استاندار يزد نيز با اشاره به اهميت مقوله كشاورزي در سطح جهان، اظهار داشت: استان يزد با توجه به تمام محدوديت هاي آبي موجود تلاش هاي خوبي در زمينه توسعه كشاورزي انجام داده كه مي توان به توليد انار، پسته، كشت گلخانه اي و ... اشاره كرد.

90 درصد آب يزد در حوزه كشاورزي مصرف مي شود

محمدرضا بابايي، ميزان آب مصرفي در استان يزد را به ترتيب 90 درصد در بخش كشاورزي، هفت درصد شرب و بهداشت و سه درصد صنعت دانست و عنوان كرد: سه كميته در حوزه هاي عمراني، سياسي و برنامه ريزي تشكيل و به صورت هفتگي مسائل مرتبط با آب استان را دنبال خواهند كرد.

وي همچنين بر تهيه گزارش جامع در خصوص وضعيت منابع آب و كشاورزي در استان در راستاي ارائه به مسئولان كشوري تاكيد كرد.

در اين جلسه گزارشي از وضعيت منابع آب استان يزد و ضرورت توجه به بخش كشاورزي همچنين بررسي وضعيت كشاورزي از منظر منابع آب و خاك با نگرش به ظرفيت هاي قانوني ارائه شد.

کد خبر 2188251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha