۱۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰

آیت‌الله مکارم شیرازی:

لزوم توجه به تفسیر ترتیبی و موضوعی در کنار یکدیگر

لزوم توجه به تفسیر ترتیبی و موضوعی در کنار یکدیگر

قم - خبرگزاری مهر: مرجع تقليد شيعيان جهان بر توجه به روش تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآن کریم در کنار یکدیگر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه که در دارالقران علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به تاثيرات انس با قرآن كريم گفت: انس با قرآن كريم موجب عظمت و نورانيت مي شود.

وي به احياي بيت علامه طباطبايي و تبديل آن به دارالقرآن اشاره و ابراز داشت: کسی باور نمی‌کرد كه روزي بیت مرحوم علامه طباطبايي احیا به دارالقرآن علامه طباطبایی تبدیل شود و مجمعی برای اساتید سطوح عالی و تفسیر حوزه شود.

وي در ادامه به روش‌هاي تبليغ اشاره و گفت: قرآن كريم همچون چشمه جوشان تمام روش‌هاي مختلف زندگي را آموخته است كه يكي از اين روش ها همان تبليغ است.

اين مرجع تقليد در ادامه با بيان اينكه قرآن كريم به سه روش تبليغي اشاره دارد، بيان كرد: هر يك از سه روش تبليغي كه در قرآن كريم آمده است مربوط وضع و محل خاص خود است مانند روش مماشات كه حضرت ابراهيم(ع) از آن استفاه مي‌كرد، روش نوح كه تشویق و روبرو شدن و صحبت چهره به چهره کردن بود و روش سوم در مورد آل فرعون است که متوسل به مساله احتمال ضرر و وجوب دفع ضرر محتمل شده است.

وی در ادامه بر لزوم توجه به تفسیر موضوعی و ترتیبی در کنار یکدیگر تاکید کرد و بیان داشت:‌ برخی اساتید اقدام به تفسیر ترتیبی و موضوعی به شکل جداگانه توجه می  کنند در حالی که این دو تفسیر از یکدیگر نباید جدا باشد و گاهی برای تفسیر ترتیبی باید دست به دامن تفسیر موضوعی بزنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به اهداف تفسیر موضوعی اشاره و بیان کرد:  توجه روش های اداره خانواده، اقتصاد، تبلیغ، کشور تربیت باید یکی از اهداف تفسیر موضوعی باشد.

کد خبر 2189184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha