۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۹:۳۸

منتخب اخبار استانها در هفته/

تصادفی که نماد اقتدار زاگرس را از پای درآورد/ پدر امداد و نجات ایران در خانه ابدی آرام گرفت

تصادفی که نماد اقتدار زاگرس را از پای درآورد/ پدر امداد و نجات ایران در خانه ابدی آرام گرفت

بیژن دفتری بشل پدر امداد و نجات ایران در خانه ابدی اش آرام گرفت، نمایندگان خوزستان در مجلس استعفا کردند، 27 قاتل فراری پس از 24 سال در شیراز به دام افتادند و تصادفی که نماد اقتدار زاگرس را از پای درآورد از مهمترین اخبار استانهای مهر در هفته گذشته بود.

پدر امداد و نجات ایران در خانه ابدی آرام گرفت
بیژن دفتری بشل پدر امداد و نجات ایران در خانه ابدی اش آرام گرفت.
 
بیژن دفتری بشلی پدر امداد و نجات کشور و پیشکسوت صلیب سرخ جهانی، متولد اول فروردین 1327 روستای بشل سوادکوه مازندران بود که در سن 66 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر این مرحوم پس از تشییع ظهر شنبه در آرامگاه ابدیش آرام گرفت.
 
دفتری بنیانگذار طرح شبکه امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، مدیر دانشگاه علمی کاربردی سوانح طبیعی کشور، محقق و اولین مدرس مدیریت بحران و سوانح کشور و عضو هیات علمی بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران بود.
 
او مدت 2 دوره( 16 سال) به عنوان رئیس سازمان امداد و نجات ایران، مدیریت بیمارستان قائم شهر، معاونت امداد و مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مازندران، معاونت خدمات امدادی هلال احمر کل کشور، قائم مقام معاونت اداری و مالی هلال احمر ایران، اولین مدیر عامل هلال احمر تهران و رئیس شورای سیاست گذاری پایگاه اینترنتی مطالعات مدیریت بحران را در سوابق مدیریتی و امدادی خود داشت.  
 
وی به دلیل برخورداری از تجربه حضور، مدیریت و امدادگری در اکثر زلزله ها، سیل ها و حوادث طبیعی در طول سه دهه گذشته ایران و جهان و سرشناسی در جوامع بین المللی صلیب سرخ، همکاران و شاگردانش از او به عنوان «چهره ماندگار و پدر امداد و نجات هلال احمر ایران» نام می برند.
 
بارش شدید باران در کهگیلویه و بویراحمد/ نوجوان 13ساله طعمه سیل شد
 
بارش شدید برف و باران از صبح جمعه در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و در برخی مناطق همچنان ادامه دارد.

بارش در مناطق گرمسیری استان به صورت باران و در مناطق سردسیری و ارتفاعات به صورت برف است.

هنوز آماری از میزان بارشها در مناطق مختلف استان اعلام نشده اما طی این بارش ها و طغیان رودخانه های فصلی، یک نوجوان 12ساله در روستای اسلام آباد گچساران طعمه سیل شده است.

فرماندار شهرستان گچساران که در محل حادثه قرار دارد در این خصوص گفت: این نوجوان 12 ساله در حین عبور از عرض  یک رودخانه فصلی غرق شد و جان خود را از دست داد.

محمد شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هم اکنون جستجوی امدادگران برای یافتن جسد این نوجوان در حال انجام است.

پیکر 38 کبوتر عاشق به میهن بازگشت
 
پیکر 38 کبوتر عاشق با حضور جمع کثیری از خانواده شهدا، زائران و مقامات لشکری، کشوری و منطقه به میهن اسلامیمان بازگشت.
 
پس از حضور سردار سید محمد باقرزاده رئیس کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مرز شلمچه و با حضور جمعی از مقامات کشور عراق و مسوولان صلیب سرخ جهانی پیکر 38 شهید دفاع مقدس با جسد 12 سرباز کشته شده عراقی مبادله شد.

تبادل پیکر این شهدای گلگون کفن در میان حزن و اندوه بیش از یک هزار نفر از زوار، خانواده شهدا و جانبازان و کاروانهای راهیان نور و مسئولان کشور، استان و محلی صورت گرفت.
 
نمایندگان خوزستان در مجلس استعفا کردند
 
نائب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از استعفای 18 نماینده استان خوزستان در مجلس و تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس خبر داد.

عبدالله تمیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خوزستان اظهار کرد: طبق توافقات صورت گرفته قرار بود دولت در بودجه 1393 اعتبار خاص و ویژه ای برای رفع محرومیتها و مشکلات شهرهای مختلف استان خوزستان پیش بینی کند که متاسفانه این وعده در لایحه بودجه 93 از سوی دولت محقق نشده است.

رادار "آرش" رونمایی می شود
 
فرمانده پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیاء کشور از رونمایی رادار قدرتمند آرش خبر داد و گفت: این رادار کاملا بومی بوده و به دست جوانان و متخصصین پدافند هوایی ساخته شده است.

سرتیپ فرزاد اسماعیلی عصر دوشنبه در بازدید از قرار گاه پدافند شرق کشور در بیرجند اظهار کرد: پدافند هوایی به عنوان خط مقدم دفاع از کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران در سه هزار و 600 نقطه گسترش دارد.

وی بیان داشت: در این نقاط رادار موشک،شنود ارتباطی و الکترونیکی، توپخانه و سامانه دیگر برای حفظ و حراست از مرزهای کشور پیش بینی شده است.

اسماعیلی در ادامه به رونمایی رادار آرش اشاره و اظهار داشت: این رادار از قدرت و توان بالای برخوردار است و تماما بومی بوده و به دست جوانان و متخصصین پدافند هوایی ساخته شده است.

فرمانده پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیاء کشور افزود: این رادار توانمندی بالایی در کشف و شناسایی دارد و در بخش جنگ الکترونیک مد نظر فرمانده معظم کل قوا است که فردا رونمایی و به شبکه پدافند هوایی اضافه می شود و گسترش آن را بعدا خواهیم داشت.

27 قاتل فراری پس از 24 سال در شیراز به دام افتادند
 
فرمانده انتظامي فارس از دستگيري 27 قاتل فراري که از 24 سال قبل تاكنون، پس از ارتكاب جرم متواري شده بودند خبر داد.

سردار  سیروس سجاديان در تشريح اين خبر گفت: يكي از عواما ايجاد امنيت، آسايش و آرامش شهروندان برخورد با مجرمان و دستگيري اين افراد است و بر همين اساس دستگيري مجرمان و قاتلان فراري به صورت جدي در دستور كار پليس فارس قرار دارد.

وي ادامه داد: طي يك سال گذشته ماموران انتظامي استان فارس موفق شدند 27 تن از محكومين به قصاص كه پس از ارتكاب قتل متواري شده بودند را دستگير و تحويل مراجع قضايي دهند.

فرمانده انتظامي فارس اظهار كرد: از 24 سال قبل (سال 1367) تا سال 1391 اين افراد مرتكب 35 فقره قتل شده و پس از ارتكاب جرم متواري كه با انجام اقدامات اطلاعاتي و عملياتي محل اختفاء آنها شناسايي و دستگير شدند.

تصادفی که نماد اقتدار زاگرس را از پای درآورد/ داغ حیات وحش لرستان تازه شد

 
در حالیکه هنوز چندماهی از شکار یه قلاده پلنگ در لرستان نمی گذرد شاهد بودیم که شامگاه یکشنبه بر اثر تصادف یک دستگاه پژو پارس با یک قلاده پلنگ بار دیگر داغ حیات وحش لرستان تازه شد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: شامگاه روز یکشنبه در کیلومتر 20 جاده الشتر به سمت خرم آباد و در گردنه "ایوان در" شاهد تصادف یک دستگاه خودرو پژو پارس با یک قلاده پلنگ بودیم که متاسفانه منجر به تلف شدن این گونه منحصر به فرد شد.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه خودروی یاد شده در مسیر کرمانشاه به خرم آباد در حال تردد بوده است، عنوان کرد: راننده خودرو پس از تصادف با پلنگ یاد شده به سرعت 115 و 110 را در جریان موضوع قرار داده و صحنه تصادف را ترک نمی کند.

وی با بیان اینکه پلیس 110 نیز بلافاصله محیط زیست را در جریان حادثه قرار می دهد، افزود: ما نیز در همان ابتدای کار تیم محیط بانی منطقه حفاظت شده سفید کوه و مسئولان محیط زیست الشتر را برای بررسی موضوع به محل اعزام کردیم.

مدیر کل حفاظت ازمحیط زیست استان لرستان با بیان اینکه راننده خودرو پس از وقوع تصادف احساس تعهد کرده و به سرعت مسئولان را در جریان امر قرار داده است، عنوان کرد: این راننده علی رغم اینکه می دانسته احتمال جریمه وجود دارد و خودروی وی نیز دچار خسارت شده در محل حضور داشته و از حادثه رخ داده نیز ابراز ناراحتی و تاسف کرده است.

بازگیر با بیان اینکه مدارک خودرو و راننده از سوی ماموران محیط زیست گرفته شده است، عنوان کرد: در این راستا پس از مشورتهای لازم با مسئولان حقوقی سازمان محیط زیست کشور در مورد روند پیگیریهای قانونی اعلام نظر خواهیم کرد.

البته پرونده این حادثه که منجر به مرگ یک قلاده پلنگ مادر شد همچنان بسته نشده است چرا که با توجه به اینکه سینه های این پلنگ شیر داشته است کارشناسان احتمال می دهند توله های آن در منطقه همچنان چشم انتظار مادر خود باقی مانده باشند.

این در حالیست که برخی فعالان محیط زیست با ابراز نگرانی در زمینه احتمال حمله سگهای وحشی و شغال ها به توله های این پلنگ مادر و همچنین امکان تصادف آنها، در حرکتی خودجوش به سطح منطقه آمده اند تا با همکاری محیط زیست عملیات جستجو برای یافتن این توله پلنگ ها را ادامه دهند.

مرگ کارگر معدن زغال سنگ در کوهدشت/ مرد 38 ساله زیر آوار ماند
 
کارگر 38 ساله هنگام کار در معدن زغال سنگ دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

ساعت 20 و 35 دقیقه روز شنبه در پی اعلام مرکز 110 مبنی بر یک فقره مرگ مشکوک مردی 38 ساله در روستای باغ بالا شهرستان کوهدشت بلافاصله اکیپهای گشت پاسگاه انتظامی سرکوهمیان برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

با حضور تیم گشت پاسگاه در محل و تحقیقات و مشاهدات ماموران پلیس حکایت از آن داشت که یک کارگر 38 ساله به هویت معلوم حین کار در معدن زغال سنگ بر اثر ریزش معدن زیر آوار مانده است.

بنابر این گزارش فرد مصدوم با توجه به شدت جراحات وارده جان خود را از داد که در این رابطه به کمک اهالی منطقه و ماموران جسد وی از زیر آوار بیرون کشیده شد و با هماهنگی مقام قضایی برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.

اتوبوس مسافربری در آتش سوخت/ مسافران سالم هستند
 
اتوبوس حامل حدود 40 مسافر که از مشهد مقدس به بابل در حرکت بود، در محور بجنورد- آشخانه دچار حريق شد اما هيچکدام از مسافران آن آسيب جدي نديدند.

عصر سه شنبه در کيلومتر 30 محور بجنورد- آشخانه در خراسان شمالي اتوبوس حامل حدود 40 مسافر بنا به دليلي نامعلوم دچار حريق شد اما با خروج مسافران از اتوبوس، به هيچکدام از آنها آسيبي وارد نشد.

در پي اين واقعه سه اکيپ از آتش نشاني بجنورد در هوايي مه آلود و برفي از گردنه امين الله و روستاي تاتار عبور کرده و به محل حادثه رسيدند.

آتش نشانان از جهت هاي مختلف اقدام به اطفاي حريق کردند و بس از حدود نيم ساعت، تلاش موفق به خاموش کردن کامل آتش شدند.

اولین هواپیمای "ای تی آر" اورهال شده آسمان به خطوط هوایی پیوست
 
برای اولین بار در کشور اولین هواپیمای "ای تی آر" اورهال شده شرکت هواپیمایی آسمان در شیراز به خطوط هواپیمایی کشور پیوست.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان عصر سه شنبه در حاشیه راه اندازی اولین هواپیمای "ای تی آر" اورهال شده در جمع خبرنگاران، گفت: این هواپیما برای اولین بار در کشور اوهال کامل شده که نشان از توانمندی متخصصین شرکت هواپیمایی آسمان دارد.

عباس رحمتیان تاکید کرد: امروز شرکت آسمان در بحث خدمات به جایی رسیده که در آسیا حرف برای گفتن دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت های هواپیمایی دیگر نیز در بحث خدمات رسانی از شرکت آسمان استفاده می کنند، گفت: بدون کوچکترین مشکل بحث خدمات رسانی به شرکت های هواپیمایی دیگر را نیز دنبال می کنیم.

7 عضو جدید به اعضای جامعه مدرسین حوزه اضافه شد
 
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از اضافه شدن 7 عضو جدید به تعداد اعضای این تشکل مهم دینی و حوزوی خبر داد.

آیت الله مرتضی مقتدایی اظهار داشت: آیات و حجج‌اسلام والمسلمین احمد بهشتی، محسن فقیهی، محسن اراکی، سید احمد حسینی خراسانی و سید علیرضا حائری، محمد عندلیب همدانی و جواد مروی، اعضای جدید جامعه مدرسین هستند که همگی در جلسه هفته گذشته جامعه حضور یافتند.

وی در خصوص ساز و کار انتخاب اعضای جدید، گفت: جامعه مدرسین مصوبه ای مبنی بر این که هر از گاهی تعدادی از افراد برای عضویت در جامعه مدرسین جذب شوند، دارد و این مسئله به خاطر آن است که برخی از بزرگواران با توجه به سن بالا و کسالت هایی که دارند، کمتر می توانند در جلسات جامعه مدرسین حضور داشته باشند، ضمن آن که در طول زمان برخی از اعضا نیز فوت می کنند که برای جایگزینی این افراد، چنین مصوبه ای وجود دارد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در همین رابطه کمیسیون جذب اعضا که مرکب از تعدادی از اعضای جامعه مدرسین است، وارد عمل می شود و تعدادی را با توجه به سوابقی که دارند، شناسایی و پس از کسب نظرات و دیدگاه های آنان، جذب می کند.

 
ریزش کوه در دماوند 5 نفر را به کام مرگ کشید
 
رئیس شورای اسلامی شهر رودهن از مرگ پنج تن به دلیل ریزش کوه در این شهر خبر داد.

علی اکبر ارشدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه ظهر امروز بر اثر ریزش کوه در خیابان "دکتر حسابی" شهر رودهن پنج نفر جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر رودهن به دلیل بروز برخی تخلفات از تداوم اجرای عملیات در محل این حادثه جلوگیری بعمل آورده بود.

این مسئول اضافه کرد: بدین ترتیب ساخت و سازی در آن زمین انجام نمی شد، اما به دلیل ریزش کوه که بارندگی های روزهای اخیر سبب آن شد، این پنج نفر جان خود را از دست دادند.

ارشدی افزود: مکان مذکور از سوی این افراد بعنوان محلی برای استراحت شبانه مورد استفاده قرار می گرفت و خود این افراد باید رعایت اصول ایمنی را انجام می دادند تا چنین حادثه ای رخ ندهد.

یک گورستان ساسانی در فیروزآباد کشف شد

انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس یک گورستان متعلق به دوره ساسانی را در شهرستان فیروزآباد کشف کرد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان فیروزآباد  در فاصله حود 100 کیلومتری شیراز قرار دارد و از بناهای متعدد و مهم تاریخی نیز برخوردار است.

قلعه دختر، آتشکده و کاخ اردشیر بابکان، مناره شهر تاریخی گور ازجمله بناهای تاریخی فیروزآباد محسوب می شوند.

اخیرا اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس شعبه فیروزآباد  موفق به کشف محوطه یک گورستان تاریخی در این هشرسان شده اند.
کد خبر 2190745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha