۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۸:۵۶

گزارش خبري/

راه دراز پايان کنارگذر شمالي بجنورد/ کمربندي که بسته نمي شود

راه دراز پايان کنارگذر شمالي بجنورد/ کمربندي که بسته نمي شود

بجنورد - خبرگزاري مهر: با وجود گذشت بيش از هفت سال از آغاز ساخت کنارگذر شمالي بجنورد و بهره برداري نصفه و نيمه از يک باند آن، هنوز راه زيادي تا پايان اين طرح و بهره برداري کامل آن باقي مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر چه ساخت کنارگذر شمالي بجنورد از سال 76 مطرح شد اما عمليات رسمي احداث آن از سال 85 آغاز شد و قرار بود سه ساله به اتمام برسد.

اکنون مهلت سه سال به بيش از هفت سال رسيده، اماهنوز اين کنارگذر 20 کيلومتري كه مسير غرب به شرق شهر بجنورد را به يكديگر متصل مي‌كند؛ به صورت کامل قابل بهره برداري نيست؛ کامل از آن جهت که خرداد ماه امسال و در ماه هاي پاياني دولت احمدي نژاد يک باند اين کنارگذر در حالي که همان باند هم ناقص بود زير بار ترافيک رفت.

ترافيک در يک باند اين کنارگذر تا به امروز همچنان درگير مشکلات و کاستي هاي متعددي است؛ کاستي هايي که سبب شده تقريبا هيچ يک از اهداف احداث اين کنارگذر از جمله کاهش ترافيک، آلودگي و ميزان تصادفات در داخل شهر بجنورد برآورده نشود.

اکنون نيز باند دوم اين کنارگذر با مشکل کمبود اعتبار روبرو است و باند جنوبي آن هم که به حسابي زير بار ترافيک رفته، از کمبودهاي ديگري رنج مي برد؛ کاستي هايي که نشان مي دهد تا پايان اين راه 20 کيلومتري هنوز راه درازي باقي مانده است.

کنارگذر شمالي بجنورد؛ 20 کيلومتري که هفت ساله شد

پروژه كنارگذر شمالي بجنورد، مصوبه دور نخست سفر هيئت دولت نهم به خراسان شمالي بود كه در شهريور سال 85 با اعتبار اوليه 110 ميليارد ريال كلنگ زني شد و قرار بود سه ساله به اتمام برسد.

اين مسير 20 كيلومتري غرب به شرق بجنورد را به يکديگر مرتبط مي کند و از پايين دست روستاهاي علي‌آباد و باغچق بجنورد و نيز مناطقي از پادگان سپاه و ارتش عبور مي‌كند.

تزريق قطره چکاني اعتبارات، مشکلات تملک اراضي، ضعف پيمانکاران و ...سبب شد اين پروژه که قرار بود سه ساله به اتمام برسد با وجود گذشت بيش از هفت سال نيز تکميل نشود.

سال آخر دولت دهم، کنارگذر شمالي بجنورد به همراه 32 طرح ديگر خراسان شمالي در زمره طرح هاي مهر ماندگار دولت احمدي نژاد قرار گرفت به اين اميد که حداکثر تا پايان اين دولت به بهره برداري برسد اما اين نسخه نيز درمان دردهاي اين پروژه نشد.

خرداد ماه امسال در سفر محمود احمدي نژاد به خراسان شمالي در اقدامي که بيشتر به نظر مي رسيد محض خالي نبودن عريضه است؛ يک باند کنارگذر شمالي بجنورد به صورت نصفه و نيمه به بهره برداري رسيد.

معاون عمراني استاندار خراسان شمالي در زمان افتتاح ناقص اين طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: باند شمالي اين کنارگذر اکنون زير بار ترافيک رفته و باند دوم آن هم در حال انجام است و به زودي به بهره برداري مي رسد.

عطاالله قادري اظهار کرد: برای احداث فاز نخست این پروژه حدود 30 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و محور دوم این طرح نیز در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

او افزود: با افتتاح این فاز حدود نیمی از بار ترافیکی بجنورد به خارج از شهر هدایت شده و بخش مهمي از مشکلات ترافيکي، آلودگي هاي صوتي و هوا و نيز ميزان تصادفات درون شهري بجنورد کاسته مي شود.

اکنون اما با وجود گذشت حدود شش ماه از بهره برداري يک باند از کنارگذر شمالي بجنورد تقريبا هيچ کدام از نويدهايي که معاون عمراني استاندار خراسان شمالي در مورد مزاياي بهره برداري نصفه و نيمه از طرح داده بود؛ محقق نشده است.

کاستي هاي کنارگذر شمالي بجنورد

گرچه يک باند از کنارگذر شمالي بجنورد به بهره برداري رسيده و رانندگان عبوري از مسير مشهد مي توانند از اين مسير تردد کنند اما در عمل به علت کاستي هاي فراوان اين باند، کمتر راننده اي ترغيب مي شود تا از اين مسير عبور کند.

کمبود تابلوهاي راهنمايي و رانندگي، نبود روشنايي، نبود حتي يک مرکز خدماتي رفاهي در بين مسير، عدم تسهيل در دسترسي به روستاهاي اطراف کنارگذر و شهرک مسکن مهر گلستان و ... سبب شده تا تعداد رانندگاني که اين مسير را براي عبور از بجنورد انتخاب مي کنند؛ انگشت شمار باشد.

علاوه بر اين مشکل بزرگ تري وجود دارد؛ يکي از اصلي ترين اهداف احداث کنارگذر شمالي بجنورد هدايت ترافيک خودروهاي سنگين از جمله کاميون ها و اتوبوس ها به اين مسير و کاهش ترافيک و آلودگي مرکز خراسان شمالي بود اما از آنجا که اين خودروهاي ناوگان عمومي مي بايد ساعت تردد خود را در پليس راه ثبت کنند و در حال حاضر نيز اين کنارگذر پليس راه بجنورد را دور مي زند؛ عملا امکان تردد آنها از اين کنارگذر وجود ندارد.

اگر چه در طرح اصلي اين کنارگذر، پليس راه بجنورد نيز مي بايست به محدوده گردنه امين الله در منتهي اليه غربي کنارگذر بجنورد منتقل شود اما اين انتقال تاکنون انجام نشده و به نظر نمي رسد به اين زودي ها نيز انجام شود.

به همين خاطر است که خودروهاي ناوگان عمومي بالاجبار از همان مسير سابق خود تردد مي کنند و در واقع بهره برداري از يک باند اين کنارگذر تاثير کمي در کاهش تردد خودروها در داخل شهر بجنورد گذاشته است.

تکميل کنارگذر شمالي بجنورد؛ شايد وقتي ديگر

مديرکل راه و شهرسازي خراسان شمالي در مورد پروژه کنارگذر شمالي بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: اتمام باند دوم اين کنارگذر و تکميل باند نخست آن نيازمند اعتبار است و در صورتي که اين اعتبار تخصيص نشود تکميل آن به سال هاي آينده موکول مي شود.

علي اصغر بديعي مقدم اظهار مي افزايد: با توجه به قراردادي که بر اساس برنامه اعتباري سال 92 تنظيم شده براي تکميل باند اصلي اين کنارگذر 24 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.

به گفته وي اين اعتبار تنها براي تکميل باند اصلي اين کنارگذر لازم است و براي احداث ورودي و خروجي آن که تقاطعي غيرهمسطح است، اعتباري ديگر مورد نياز است.

مديرکل راه و شهرسازي خراسان شمالي مي گويد: در صورتي که اين اعتبارات تخصيص يابد کنارگذر شمالي بجنورد تا پايان سال 93 به صورت کامل به بهره برداري مي رسد.

به نظر مي رسد با وضعيت اعتباري فعلي، تا تخصيص مناسب اعتبارات به پروژه کنارگذر شمالي بجنورد و تکميل اين طرح راه زيادي باقي مانده است، تا آن زمان شايد کنارگذر شمالي بجنورد بيش از آن که مسيري مناسب براي عبور و مرور خودروهاي عبوري از مرکز خراسان شمالي باشد، جاده اي است که هر وقت کسي نياز به رانندگي در تنهايي و خلوت پيدا کند؛ براي آن مناسب باشد، حال آنکه در اين جاده نيز با اين شرايط بايد چهارچشمي مواظب بود تا حادثه اي روي ندهد.

کد خبر 2197149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha