۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴

میش مرغ پرنده در معرض انقراض در زیستگاه های تکاب مشاهده شد

میش مرغ پرنده در معرض انقراض در زیستگاه های تکاب مشاهده شد

ارومیه – خبرگزاری مهر: پس از گذشت چندین سال از عدم مشاهده میش مرغ پرنده در معرض خطر انقراض در زیستگاه های غیر از شهرستان بوکان ماموران حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی 5 قطعه از این پرنده را در زیستگاه های تکاب مشاهده کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، میش مرغ به عنوان یکی از نادرترین و زیباترین پرندگان جهان رو به انقراض است، هم اکنون 45 قطعه از آن در آذربایجان غربی زندگی کرده و اتحادیه جهانی حفاظت اسم این پرنده را در فهرست سرخ در طبقه آسیب پذیر قرار داده است.

میش مرغ یکی از پرندگان نادر ایران محسوب می‌شود که در سال 1346 از سوی کانون شکار و صید آن زمان و سازمان حفاظت محیط‌زیست فعلی "حمایت شده" اعلام شد، یکی از مهمترین محل‌های تجمع و زادآوری میش ‌مرغ‌ها در ایران دشت‌های اطراف شهرستان بوکان است که جمعیت قابل ‌توجهی از میش ‌مرغ‌ها را حمایت می‌کند.

کاهش شدید جمعیت میش ‌مرغ در اغلب زیستگاه‌های مهم آن به ‌دلیل چرای بی‌رویه، تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک، ناامن شدن منطقه و کاهش غذا برای این‌ گونه یکی از دغدغه های اصلی محیط زیست بود که مشاهده این پرنده در زیستگاه های تکاب امیدها برای ادامه بهتر حیات این پرنده را افزایش می دهد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص مشاهده این پرنده در زیستگاه های تکاب گفت: پس از گذشت چندین سال از عدم مشاهده پرنده میش مرغ در زیستگاههای غیر از شهرستان بوکان این بار تعداد 5 قطعه میش مرغ در زیستگاههای شهرستان تکاب مشاهده شده است.

حسن عباس نژاد ادامه داد: در همین راستا یک قطعه جوجه میش مرغ که در اثر بارش برف سنگین و برودت هوا قادر به پرواز نبود، توسط دوستداران محیط زیست منطقه زنده گیری و به اداره محیط زیست تکاب تحویل داده شد.

 مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی افزود: پس از بازتوانی این پرندهها  در زیستگاه اصلی خود منطقه پناهگاه حیات وحش سوتا بوکان رهاسازی خواهد شد.                                                                             

وی یاد آور شد: به منظور حفاظت، احیا و تکثیر این پرنده، که از گونه های کمیاب و نادر در جهان است، مرکز تحقیقات و مطالعات پرنده میش مرغ کشور در بوکان با یک میلیارد و 200 میلیون ریال اجرایی می شود.

در حال حاضر 80 درصد جمعیت کشوری پرنده میش مرغ در زیستگاههای استان آذربایجان غربی زندگی می کند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان در جهت حفظ و حراست از این گونه نادر برنامه های متعددی در دست اجرا دارد.

 

کد خبر 2197434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha