۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۷

مهر گزارش می دهد/

640 شهید در بمباران خوشه ای بلندترین شب سال/ بخت سرخ یلدا همیشه از دانه های انار نیست

640 شهید در بمباران خوشه ای بلندترین شب سال/ بخت سرخ یلدا همیشه از دانه های انار نیست

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: یکشنبه سیاه کرمانشاه در سی ام آذر ماه سال 1365 برای همیشه بخت یلدای کرمانشاه را علاوه بر سرخی دانه های انار، با خون 640 شهید و وضعیت قرمز بمباران خوشه ای شهر گره زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سی ام آذر ماه سال 1365 و در بلندترین شب سال یکی از تلخ ترین خاطرات روزهای دفاع مقدس برای شهر کرمانشاه رقم خورد. یلدای خونین کوچه های شهر.

صدها نقطه از شهر کرمانشاه در دو نوبت و هربار بیش از یک ساعت آماج حملات وحشیانه بمب های خوشه ای قرار گرفتند. آن هم درست زمانی که اهالی شهر خود را برای جشن یلدا آماده می کردند.

انارها و میوه های سرخ این شب دراز برای همیشه در سرخی خون بچه های کرمانشاه محو شدند. شبی که هزار مجروح و 640 شهید را در تاریخ دفاع مقدس کرمانشاه ثبت و ضبط کرد.

ساعت ۱۲ و سی دقیقه… خیابانهای آزادی ، کوچه یخچال، میدان شهید گمنام، سبزه میدان، چهار راه آبادانی مسکن، کارخانه نساجی، هوانیروز، صالح آباد، کشمیر، شریعتی، دلگشا، کسری، کوی فرهنگ، خیابان اشک تلخ، مدرس، بانک ملی، پادگان بروجردی، نواب و جلوخان

ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه… محله های وکیل آقا، پل چوبی، لشگر، دبیر اعظم، مصوری، فردوسی، ۲۲ بهمن، جوانشیر و چندین منطقه دیگر شهر

ابراهیم فاتح کسی است که همسر و فرزندش را زیر آواری که از آسمان یلدا فرریخت از دست داده است.

او در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از روز های قبل محمد علی، پسر 16 ساله ام مثل هر سال بهانه خوراکی های شب یلدا را می گرفت. اما از خدا بی خبرها ظهر روز 30 آذر ماه که یکشنبه هم بود حتی به خانه و بیمارستان و پناهگاه هم رح نکردند.

وی افزود: این روز در خاطرات هیچ یک از مردم کرمانشاه که سایه سیاه هواپیماهای صدام را بر زندگی خود حس کردند قابل فراموش شدن نیست مخصوصا کسانی که عزیزانشان را از زیر خاک و خاکستر بیرون کشیدند.

فاتح که کارمند بازنشسته اداره پست است خود نیز از مجروحین این حادثه خونین و درد ناک است.

به هرحال رنگ حقوق بشر برای ایران همیشه سرخ و هزار تکه مثل بمب های خوشه ای است. حقوق بشری که زن و کودک و پیر و جوان نمی شناسد و برایش شهرها با خط مقدم جنگ و یا هواپیمای مسافر بری و جنگده تفاوتی نمی کند.

فاطمه کریمی از امدادگران جبهه و جنگ، سی آذر 1365 را برای کرمانشاه به روز مرگ و یکشنبه سیاه توصیف می کند.

کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از جبهه های جنوب به همراه چند مجروح به کرمانشاه بازگشته بودیم و قرار بود آخر هفته با همان آمبولانس برگردیم.

وی ادامه داد: خیلی تصورش را نمی کردم که با آمبولانسی که از جبهه به کرمانشاه آمده بودیم در همین خیابانها ده ها نفر کشته و مجروح را جابه کنیم. کشته ها و زخمی هایی که اینبار نه رزمنده که بچه ها و زنهای بی دفاع بودند.

کریمی با اشاره به بمباران های وحشیانه رژیم صدام گفت: چند روز قبل از این حادثه نیز پناهگاه پارک شیرین در کرمانشاه را هدف قرار دادند که بیش از 80 نفر در سنگری که پناه گرفته بودند به خاک و خون غلطیدند. این روزها با تمام تلخی هایش نکات عجیبی داشت که باید برای نسل جدید یادآوری شود.

وی افزود: هر موشکی که به زمین می خورد بعد از نجات مجروحین و انتقال شهدا مردم اطراف محل حادثه جمع می شدند و از اعماق قلب خود شعار می دادند که جنگ جنگ تا پیروزی.

این امدادگر میدان های جنگ و نبرد اظهار داشت: این نشانه روحیه ایمان و ایستادگی مردم بود که در کنار همه سختی های جنگ نباید آنها را فراموش کرد و همین بود که به قول امام (ره) خون را بر شمشیر پیروز کرد.

به هر حال امروز سالروز بمباران خوشه ای شهر کرمانشاه است که خاطره تلخی را در اذهان مردم کرمانشاه رقم زده است اما این تنها تجربه دیار زاگرس از چشیدن طعم بمب ها و موشک ها نیست.

رئیس سابق  مرکز تحقیقات استراتژیک جنگ سپاه در رابطه با بمباران های شهر کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: کرمانشاه بارها و بارها با بمب های خوشه ای و موشک های دور برد رژیم بعث عراق مورد حملات بی رحمانه قرار گرفت که بمباران شب یلدا یکی از دردناکترین آنهاست.

محمد کرمی راد اظهار داشت: کرمانشاه بیش از 1200 حمله هوایی و موشکی را تجربه کرده است و تعداد زیادی از شهدای این شهر مربوط به حمالات وحشیانه هوایی هستند.

وی گفت: یکی از استراتژی های ناجوانمردانه دشمن وقتی که در خطوط مقدم جنگ متحمل بسیاری از شکست ها و عقب نسینی ها می شد، ترتیب دادن حملات هوایی به شهرها برای فشار به رزمندگان اسلام بود.

نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران با وجود اینکه بسیاری از روزها شهرهای مختلف کشور را تحت بمباران قرار می دادند اما هیچگاه وارد فاز جنگیدن با غیر نظامیان نشد و مقابله به مثل نکرد.

به هر حال این حادثه در یکشنبه 30 آذر 1365 اتفاق افتاده است و 640 نفر طی آن شهید و هزار نفر مجروح شدند. واقعه ای که بخت یلدای کرمانشاه را با سرخی خون و وضعیت قرمز و البته هزاردانه های انار پیوند زد.

کد خبر 2199932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha