۱ دی ۱۳۹۲، ۶:۴۶

استمرار پیگیری مهر/

پای چشمه نفتی به استانداری کشیده شد/ اینجا طلای سیاه خوشبختی نمی آورد

پای چشمه نفتی به استانداری کشیده شد/ اینجا طلای سیاه خوشبختی نمی آورد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: ماجرای چشمه نفتی روستاهای سراب رجب و تنگ فنی، ماجرای نزدیک به 50 سال همنشینی با طلای سیاه است، طلایی که در برای مردم منطقه هیچ گاه خوشبختی به همراه نیاورد.

به گزارش خبرنگار مهر، دو سال پیش حوالی خرداد ماه راهی روستای شهدای تنگ فنی و سراب رجب شدیم، روستاهایی که بیش از سه دهه است زندگی شان بوی نفت می دهد، آب آشامیدنی و کشاورزی، محصولات کشاورزی و حتی دامداری شان هم با نفت عجین شده تا مرغابی های سفید روستا فراموش کنند روزی سفید بوده اند.

روایت آب نفتی این روستاها که در حاشیه استراتژیک ترین تلمبه خانه نفت کشور شکل گرفته اند به دوران جنگ تحمیلی برمی گردد؛ زمانیکه تلمبه خانه تنگ فنی به عنوان گلوگاه انتقال نفت کشور به صورت مستمر و روزانه مورد حملات هوایی قرار می گرفت.

این وضعیت موجب شده بر اثر بمبارانهای متعدد نفتی که از این مسیر منتقل می شده به سفره های آب زیرزمینی راه پیدا کند و اگر در منطقه چند متری را برای رسیدن به آب حفاری کنیم شاهد خواهیم بود که بخش عمده ای از سفره های زیرزمینی آلوده شده و نتیجه تلاشها تنها رسیدن به نفت به جای آب است.

سابقه آلودگی نفتی چشمه روستا به سال 42 برمی گردد

البته برخی مستندات نشان می دهد که پیش از آن نیز گزارشهایی از آلودگی چشمه آب این روستاها به مسئولان وقت ارائه شده است به طوریکه قدیمی ترین مستندات در این زمینه از ارائه شکایتی در سال 42 به مسئولان حکایت دارد تا روایت این مشکل به نزدیک 50 سال پیش بازگردد.

این وضعیت که سالهای سال مردم منطقه را درگیر کرده بود در خبرگزاری مهر و به دنبال آن در دیگر رسانه ها منکعس شد که به دنبال پیگیریهای صورت گرفته اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفت.

احداث تصفیه خانه بر روی چشمه آب روستا برای تامین آب کشاورزی و دامداری، اجرای خط انتقال آب دو اینچ به روستاهای یاد شده، انجام کار آبرسانی به وسیله تانکر به اهالی روستاها اقداماتی بوده که از سوی دستگاههای مرتبط انجام شده است.

با این حال همچنان اهالی روستاهای سراب رجب و تنگ فنی به دلیل افت فشار و قطعی یک روز درمیان آب با مشکلاتی برای تامین آب خود مواجه هستند که در این راستا جلسه ای به همت هوشنگ بازوند استاندار لرستان برای بررسی مشکل و چاره اندیشی در این زمینه شامگاه شنبه برگزار شد.

نفت به منابع آب زیرزمینی منطقه نفوذ کرده است

فرماندار پلدختر در این جلسه در سخنانی با اشاره به مشکل آب روستاهای شهدای تنگ فنی و سراب رجب اظهار داشت: مشکل آلودگی نفتی آب این روستاها مربوط به گذشته ها و به ویژه دوران جنگ تحمیلی است.

فریدون رشیدی با بیان اینکه در جریان بمباران تلمبه خانه تنگ فنی در زمان جنگ تحمیلی نفت به منابع آب زیرزمینی و چشمه های این روستاها سرایت کرده است، عنوان کرد: در طول سالهای گذشته پیگیریهای فراوانی برای رفع مشکل صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه آب چشمه این دو روستا به دلیل آلودگی نفتی قابل استفاده برای شرب، کشاورزی و حتی دامداری نیست، افزود: در طول یکسال و نیم گذشته پیگیریهای زیادی برای رفع مشکل این روستاها از سوی دستگاهها مرتبط از جمله شرکت نفت، آبفار و شرکت آب منطقه ای انجام شده است.

رشیدی با بیان اینکه سوابق مربوط به آلودگی نفتی چشمه آب این روستاها به سال 42 بر می گردد، افزود: این آلودگی در زمان جنگ تحمیلی به دلیل بمیارانهای متعدد تشدید شده است.

تصفیه خانه بر روی چشمه آب روستا احداث شد

وی با بیان اینکه بر اثر حملات هوایی به این تلمبه خانه نفت به منابع آب زیرزمینی و خاک منطقه نفوذ پیدا کرده است، افزود: در جلسه ای که یکسال و نیم پیش در این زمینه در فرمانداری پلدختر داشتیم مقرر شد شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان نسبت به احداث تصفیه خانه بر روی چشمه آب روستای سراب رجب اقدام کند که این کار انجام شده و در حال حاضر آب تصفیه شده در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه علی رغم احداث تصفیه خانه آب این چشمه همچنان قابل شرب نیست، افزود: برای احداث این تصفیه خانه اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه شده است.

رشیدی عنوان کرد: با فعالیت این تصفیه خانه در هر ثانیه پنج لیتر آب برای استفاده در بخش کشاورزی تحویل مردم روستایی می شود.

مشکل آب شرب منطقه همچنان باقیست

وی با بیان اینکه علی رغم احداث تصفیه خانه مشکل کمبود آب شرب در منطقه به قوت خود باقیست، ادامه داد: در جلسه یکسال و نیم پیش همچنین برای تامین آب شرب مردم مقرر شد با مطالعه شرکت آب و فاضلاب روستایی نسبت به حفر چاه با تامین هزینه از سوی شرکت نفت اقدام لازم به عمل آید.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه برای حفر چاه و آبرسانی به روستاهای منطقه یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: این در حالیست که شرکت نفت معتقد است با هزینه یک میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه مسئولان امر در مرکز برای تامین یک میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آبرسانی به پروژه همکاری و مساعدت لازم را نخواهند داشت.

رشیدی با بیان اینکه در حال حاضر دو روستای سراب رجب و تنگ فنی از آب شرب سالم برخوردار هستند، ادامه داد: با این حال به دلیل فشار پایین آب کار آبرسانی به این روستاها با تانکر انجام می شود که همین امر مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته است.

وی با اشاره به تامین آب این روستاها به صورت رایگان به وسیله تانکر افزود: در فصل تابستان مشکل آب در منطقه تشدید می شود که امیدواریم با حفر چاه و آبرسانی به این روستاها مشکل به طور کامل حل شود.

تعداد تانکرهای آبرسانی به روستا افزایش یابد

فرماندار پلدختر با بیان اینکه شرکت نفت باید اهتمام بیشتری برای آبرسانی به این روستاها داشته باشد، عنوان کرد: در حال حاضر آب روستای سراب رجب با 120 خانوار به وسیله چهار تانکر تامین می شود که در صورت افزایش تعداد تانکرهای آبرسانی به 6 تانکر مشکل به صورت کوتاه مدت حل می شود.

رشیدی همچنین خواستار افزایش تعداد تانکرهای آبرسانی به روستای شهدای تنگ فنی به سه تانکر شد و بیان داشت: همچنین برای تامین آب بلندمدت منطقه مطالعاتی برای حفر چاه در نزدیکی روستای ولیعصر انجام شده است که در صورت تامین اعتبار آبفار لرستان آمادگی حفر دو حلقه چاه به منظور تامین آب مورد نیاز این روستاها را دارد.

تلمبه خانه تنگ فنی در زمان جنگ 52 بار بمباران شد

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل آلودگی آب این روستاها حتی قبل از انقلاب اسلامی نیز گزارش شده است، عنوان کرد: تلمبه خانه تنگ فنی به عنوان گلوگاه انتقال نفت کشور در طول جنگ تحمیلی 52 بار بمباران شده و در جریان این حملات 18 نفر از کارکنان تلمبه خانه و مردم منطقه نیز شهید شده اند.

کلانتر با بیان اینکه در جریان این حملات نفت زیادی وارد زمین و آب منطقه شده است، عنوان کرد: در راستای رفع مشکل آب منطقه لوله کشی آب دو اینچ به روستای سراب فنی و تنگ رجب صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در زمان افت فشار آب روستاها، کار آبرسانی از طریق تانکر صورت می گیرد، عنوان کرد: همچنین به منظور تامین آب کشاورزی روستائیان با صرف یک میلیارد تومان اعتبار بر روی چشمه روستا تصفیه خانه نصب شده است.

زحمات شرکت نفت در آبرسانی به منطقه نادیده گرفته نشود

کلانتر با بیان اینکه در حال حاضر آب این چشمه برای دامداری و کشاورزی استفاده می شود، عنوان کرد: این در حالیست که وضعیت آلودگی آب روستای تنگ فنی به اندازه روستای سراب رجب نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید زحمات شرکت نفت در آبرسانی به منطقه و رفع مشکل روستائیان نادیده گرفته شود، ادامه داد: در صورتیکه نیاز به افزایش تعداد تانکرها برای آبرسانی به منطقه باشد باید برای تامین تانکر و آب مسئولان امر به کمک شرکت نفت بیایند.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان با بیان اینکه در حال حاضر آب مورد نیاز روستاها از منطقه "افرینه" تامین می شود، عنوان کرد: برای تامین آب از شهر پلدختر و تامین بخشی از هزینه خرید آب و انتقال با تانکر باید دستگاههای مرتبط از جمله آب و فاضلاب روستایی به کمک ما بیایند.

کلانتر عنوان کرد: برای تامین اعتبار یک میلیارد تومانی حفر چاه و اجرای خطوط انتقال به منظور رفع مشکل بلندمدت آب این روستاها باید رایزنی با تهران و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران صورت گیرد.

پیگیری استاندار برای رفع مشکل آب شرب روستائیان

استاندار لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل آلودگی آب روستاهای سراب رجب و تنگ فنی مربوط به حداقل 30 سال گذشته است، عنوان کرد: باید در اطلاع رسانی های صورت گرفته در این زمینه واقعیات به طور کامل مطرح شود.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه برای تامین بخشی از اعتبار مورد آبرسانی به روستاها استانداری از محل اعتبارات ستاد حوادث مقداری کمک خواهد کرد، عنوان کرد: برای تامین آب مورد نیاز این روستاها در کوتاه مدت هماهنگی لازم با شرکت آب و فاضلاب شهری استان صورت خواهد گرفت تا آب مورد نیاز روستائیان از شهر پلدختر تامین شود.

وی عنوان کرد: با توجه به نقش تاسیسات نفت در آلودگی منابع آب منطقه باید از سوی شرکت نفت کمک لازم برای آبرسانی به روستاهای یاد شده صورت گیرد.

بازوند همچنین به مسئولان شرکت نفت تکلیف کرد تا با افزایش تعداد تانکرهای آبرسان به این روستاها، تعداد این تانکرها را در روستای سراب رجب به 6 تانکر و در روستای شهدای تنگ فنی به سه تانکر برسانند.

وی عنوان کرد: همچنین برای تامین اعتبار آبرسانی پایدار به این دو روستا دیداری با مسئولان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خواهیم داشت تا بتوانیم یک میلیارد تومان مورد نیاز برای انجام این کار را تامین کنیم.

کد خبر 2200320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha