۶ دی ۱۳۹۲، ۸:۴۲

مهر گزارش می دهد؛

عملیات نجات پلنگ زخمی در حاشیه "سزار"/ بدبیاری گربه منحصر به فرد ایران ادامه دارد

عملیات نجات پلنگ زخمی در حاشیه "سزار"/ بدبیاری گربه منحصر به فرد ایران ادامه دارد

عملیات چند ساعته در حاشیه رودخانه سزار برای نجات پلنگ زخمی که خود را در سوراخی در حاشیه رودخانه پنهان کرده بود با موفقیت انجام شد؛ هرچندکه باید منتظر ماند و دید که آیا با زنده ماندن این پلنگ این موفقیت تکمیل خواهد شد یا بدبیاری این گونه منحصر به فرد طی سالجاری استمرار خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر از خرم آباد، نزدیک های ظهر روز پنج شنبه گزارش یکی از دوستداران طبیعت از منطقه سپیددشت خرم آباد حکایت از حادثه ای دیگر برای یک قلاده پلنگ داشت، روایتی تلخ که سالجاری را برای پلنگ ها به کابوسی پایان ناپذیر تبدیل کرده است.

با اطلاع این همیار طبیعت تیم های اداره محیط زیست شهرستان خرم آباد عازم منطقه شدند تا خود را به پلنگ زخمی برسانند و از داغدار شدن دوباره طبیعت لرستان جلوگیری کنند.

پس از اعزام تیم اولیه اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان خرم آباد، تیم های پشتیبانی متشکل از نیروهای اداره کل محیط زیست لرستان، اداره کل دامپزشکی و تیم های امدادی آتش نشانی خرم آباد راهی منطقه شدند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان به جزئیات عملیات چندین ساعته برای نجات پلنگ زخمی اشاره کرده و به مهر می گوید: پلنگ زخمی از کنار جاده تا داخل رودخانه سزار که حدود 300 متر می شود را در یک شیب 80 درجه طی کرده و خود را به داخل رودخانه رسانده است.

بازگیر ادامه می دهد: این پلنگ داخل سوراخی در حاشیه رودخانه خود را مخفی و همین امر عملیات امداد و نجات را مشکلات جدی مواجه کرده بود.

علت زخمی شدن پلنگ فعلا در دست بررسی است

وی علت زخمی شدن این قلاده پلنگ را فعلا در دست بررسی عنوان می کند و یادآور می شود که در حال حاضر علت حادثه برای ما معلوم نیست ولی پلنگ برای راه رفتن با مشکل جدی مواجه است و به نظر می رسد از ناحیه کمر آسیب دیده باشد.

بازگیر احتمال اولیه در این زمینه را تصادف پلنگ می داند و البته معتقد است که باید در این راستا منتظر ماند و دید تا کارشناسان بررسی بیشتری انجام دهند چرا که هنوز نمی توان در این زمینه اعلام نظر کرد.

وی با یادآوری اینکه عملیات امداد و نجات در شرایطی بسیار پیچیده و مشکل انجام شده است، می گوید: امیدواریم با تلاشی که از سوی نیروهای محیط زیست، آتش نشانی و دامپزشکی صورت گرفته شاهد زنده ماندن این پلنگ باشیم.

بازگیر به اعزام یک تیم چهار نفره از دامپزشکی لرستان به این عملیات اشاره کرده و عنوان می کند: دو دامپزشک مسئولیت بیهوشی و انتقال این پلنگ زخمی را بر عهده داشتند و در طول مسیر مراقبت های لازم را از وی به عمل آوردند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان از درخواست این اداره از سازمان محیط زیست برای اعزام یک تیم متخصص خبر داده و امیدوار است که با مجموع تمهیدات اندیشیده شده بتوان از مرگ یک قلاده دیگر از گونه منحصر به فرد پلنگ جلوگیری کرد.

وضعیت عمومی پلنگ مطلوب است

بازگیر به نظرات تیم دامپزشکی حاضر در صحنه اشاره می کند و می گوید که مطابق نظر آنها وضعیت عمومی این پلنگ مطلوب است.

وی به مشارکت یک تیم چهارنفره از آتش نشانی شهرداری خرم آباد در این عملیات اشاره کرده و ادامه می دهد: در این عملیات اعضای تیم اعزامی واقعا تلاش کردند تا بتوان پلنگ را در داخل سوراخ بیهوش و از صخره ها بالا کشید.

بازگیر می گوید که پلنگ زخمی در یک منطقه صعب العبور خود را استتار کرده بود و برای شلیک دارت بیهوشی با مشکل مواجه بودیم و به زحمت توانستیم این پلنگ را بیهوش کرده و از صخره ها بالا بکشیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان محل دقیق مشاهده این پلنگ زخمی را در منطقه سپیددشت و در حاشیه جاده ای که به سمت شول آباد می رود، عنوان کرده و می گوید: علی رغم حادثه تلخی که برای این پلنگ رخ داده مشاهد این گونه در منطقه نشان دهنده تنوع زیستی غنی استان است.

بازگیر معتقد است که مناسب و کافی بودن طعمه در منطقه از دلایل مشاهد پلنگ است، ادامه می دهد: مشاهد این پلنگ از یک سو نویدبخش حضور این گونه در منطقه بوده ولی از سوی دیگر به خاطر آسیب هایی که به این جانور منحصر به فرد وارد می شود جای تاسف دارد.

وی از همکاری و تلاش جدی تیم های اعزامی از دامپزشکی و آتش نشانی شهرداری خرم آباد برای انجام عملیات امدادرسانی به پلنگ زخمی تشکر می کند و می گوید: امیدواریم با زنده ماندن این پلنگ تلاشهای انجام شده نتیجه بخش بوده باشد.

شلیک گلوله و تصادف دو قلاده پلنگ را در لرستان تلف کرد

بنابر این گزارش طی سالجاری لرستان شاهد چندین مورد حادثه برای پلنگ ها بوده است به طوریکه در این مدت شلیک گلوله و تصادف در دو حادثه مجزا دو قلاده پلنگ را در لرستان تلف کرد.

در آخرین مورد که طی آذرماه سالجاری رخ داد یک قلاده پلنگ به دنبال تصادف در جاده الشتر- خرم آباد جان خود را از دست داد تا در طول دو هفته بعد از مرگ این پلنگ دوستداران طبیعت برای پیدان کردن توله های آن منطقه را زیر و رو کنند که البته تلاشهای آنها نتیجه ای به دنبال داشت.

در این مورد اخیر نیز باید منتظر ماند و دید که آیا این پلنگ زخمی زنده خواهد ماند یا باید یک قلاده پلنگ دیگر را نیز به فهرست پلنگ های تلف شده طی سالجاری اضافه کرد تا دهمین ماه سال نیز برای پلنگ ها خوش یمن نباشد و بدبیاری این گونه منحصر به فرد با ثبت مرگ یک قلاده دیگر تکمیل شود.

کد خبر 2203036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha