۶ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴

استان مرکزی در اولین هفته زمستان:

پاسداشت آئین‌های ملی و مذهبی/ آلودگی هوا اراک را به تعطیلی کشاند

پاسداشت آئین‌های ملی و مذهبی/ آلودگی هوا اراک را به تعطیلی کشاند

اراک – خبرگزاری مهر: استان مرکزی در حالی آخرین روزهای پاییز 92 را طی کرد و به استقبال زمستان رفت که تقارن یلدا و اربعین حسینی حال و هوای خاصی به آن داده بود. مردم استان مرکزی اولین شب زمستان را در حالی طی کردند که در سومین روز از فصل زمستان آلودگی هوای اراک به حدی بود که مدارس و دانشگاههای این شهر را به تعطیلی کشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی در هفته ای که گذشت آبستن رویدادها و اتفاقاتی در عرصه های مختلف بود. تشدید آلودگی هوا در اراک، انتصاب در حوزه بهداشت و درمان، گرامیداشت هفته ثبت احوال از جمله این رویدادها بود.

اضطرار وضعیت هوا در سومین روز زمستان

در اواسط هفته ای که گذشت، وضعیت هوای اراک در حالت اضطرار قرار گرفت. مدیر کل محیط زیست استان مرکزی با اعلام ین خبر گفت: میزان غلظت ذرات معلق در هوای اراک در سومین روز از فصل زمستان از حد مجاز عبور کرد و در وضعیت هشدار قرار گرفت.

امیر انصاری افزود: وی علت این آلودگی را وارونگی هوا و ذرات معلق دی اکسید گوگرد اعلام کرد و گفت: علت عمده ناسالم شدن هوای اراک در روز جاری پدیده وارونگی دما و ایستایی و سکون هوا بر اثر سرما است.

انصاری با بیان اینکه بیش از 50 درصد آلودگی هوای اراک ناشی از عملکرد صنایع است ادامه داد: این وضعیت تا تغییر شرایط جوی اراک ادامه داردوی ادامه داد: بر اساس اطلاعات نقشه های پیش یابی هواشناسی، آلودگی اراک به دلیل وارونگی و ایستایی هوا، تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد.

تعطیلی اراک از سوی کمیته اضطرار

پس از اعلام این خبر در پی تشدید آلودگی هوای اراک کمیته اضطرار استان مرکزی مدارس سه مقطع و دانشگاههای اراک را چهارشنبه چهار دی ماه تعطیل کرد.
50 درصد از آلودگی هوای اراک ناشی از صنایع است.

این در حالی است که روز یکشنبه همین هفته در جلسه کاهش آلودگی هوای اراک، فرماندار خبر از عدم صدور مجوز برای طرح توسعه نیروگاه داد و افزود: مجوزی برای طرح توسعه نیروگاه شازند به دلایل زیست محیطی صادر نخواهد شد.

مسلم پور قاسمیان ضمن مخالفت با طرح توسعه نیروگاه ادامه داد: نیروگاه شازند به دلیل نداشتن مجوز سازمان محیط زیست و عدم رفع مشکلات مربوط به سوخت، اجازه اجرای عملیات مرحله دوم توسعه را نخواهد داشت و به جد در مقابل هر گونه توسعه آن ایستادگی می کنیم.

وی از تعلیق فعالیت سه واحد از نیروگاه شازند به دلیل استفاده از سوخت مازوت خبر داد و تصریح کرد: سه واحد نیروگاه شازند تعطیل شده و این نیروگاه تنها با یک واحد فعال است که در کنار این، تعطیلی این واحدها خطراتی مانند یخ‌زدگی واحدها، نیروگاه را تهدید می‌کند.

پورقاسمیان با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت واحدهای این نیروگاه متوقف شده است، اظهارداشت: در جلسه‌ای که با نماینده مردم اراک انجام شد، وی اعلام کرد اگر ظرف 24 ساعت سوخت گاز نیروگاه تأمین نشود به دلیل اجرا نشدن مصوبات قانونی علیه نیروگاه اعلام جرم خواهیم کرد و این موضوع را از طریق مجامع قضایی پیگیر خواهیم شد.

زنگ خطر پیری در  استان مرکزی به صدا در آمد

هفته ای که گذشت، گرامیداشت ثبت احوال بود که ویژه برنامه هایی در این خصوص در استان برگزار شد. مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی در یکی از نشست های خبر خود از سرعت زیاد استان مرکزی در حرکت رو به میانسالی خبر داد و گفت: هم اکنون 35 درصدجمعیت استان زیر 18 سال و استان مرکزی استان بسیار جوانی است.

مهدی چقایی افزود: در شرایط کنونی که خانواده‌ها تمایل کمتری به فرزندبیشتر دارند و سن ازدواج نیز بالا رفته است ادامه این روند استان مرکزی را به سمت میانسالی سوق می دهد.

وی همچنین از کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال خبر داد.

مدیر کل ثبت احوال استان نیز در ادامه از تعیین تکلیف 120 هزار سند راکد در ثبت احوال کل استان مرکزی طی سال جاری خبر داد و گفت: اداره کل ثبت احوال استان موفق شد طی دو سال متوالی در سال های 90 و 91 رتبه نخست پوشش وقایع حیاتی را در کشور از آن خود کند.

بازسازي خط ریلی ايستگاه شازند به اتمام رسید

مديركل راه آهن اراك از اتمام عملیات اجرایی بازسازي خط يك ايستگاه راه آهن شازند خبر داد. جلال الدین كوكنار با بيان اين خبر گفت:خط يك ايستگاه شازند به طول 480 متر در مدت دو روز  بازسازي شد.وی افزود: خطوط قبلي از تراورس هاي چوبي و ريل هاي U33 تشكيل شده بود كه در بازسازي اخير 270 متر از تراورس هاي بتني و ريل 60R استفاده شده و 210 متر از ريل هاي U33 استفاده شده  است.

کوکنار هدف از اين بازسازي ها را ارتقای سطح ايمني خطوط برای سير قطار ها به خصوص قطار هاي مسافري دانست و گفت: بازسازي بلاك هاي سميه-مومن آباد و بلاك ساقه-باغيك و تطويل خطوط ايستگاه ها در اولويت كاري راه آهن اراك قرار دارد.

انتصابات در حوزه های مختلف

هفته گذشته، بازار انتصابات در استان گرم بود و دو انتصاب جدید در دو حوزه مختلف صورت گرفت.

انتصاب سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اراک

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي حكمي دكتر حسن طاهراحمدي را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني اراك منصوب كرد.در بخشی از متن وزیر بهداشت در اين حكم آمده است: جناب آقاي دكتر حسن طاهراحمدي نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالي به موجب اين ابلاغ به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني اراك منصوب مي شويد.

پیش از این دکتر مجید رمضانی مدیریت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني اراك را بر عهده داشت.

انتصاب سرپرست سازمان زمین شناسی استان

محمد شيخي به عنوان سرپرست سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني منطقه ايران مركزي (استانهاي قم و مركزي) به مركزيت اراك منصوب شد.

در حكم سرپرستی شیخی كه به امضاي محمد تقي كره اي (معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور) رسيده عنوان شده است: نظر به تعهد و تجارب ارزنده جنابعالي به موجب اين ابلاغ به عنوان سرپرست مركز زمين شناسي و اكتشافات معدني منطقه ايران مركزي به مركزيت اراك معرفي مي گرديد.

تجلیل از پژوهشگران برتر ناحیه یک آموزش و پرورش اراک

به مناسبت هفته پژوهش از 75 نفر از پژوهشگران فرهنگی و دانش آموزان پژوهنده آموزش و پرورش ناحیه یک اراک با حضور جمعی از مسئولین و پژوهشگران تجلیل شد
معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از رشد حضور در طرح معلم پژوهنده استان مرکزی خبر داد و گفت: حضور پژوهندگان معلم استان مرکزی رشد3 برابری یافته است.

عزیزآبادی ادامه دارد: در سال گذشته 590 معلم در این طرح حضور داشتند که امسال این حضور سه برابر و به هزار و 800 نفر در طرح معلم پژوهنده رسیده است.

95 درصد بی سوادان استان مرکزی شناسایی شدند

هفته گذشته هفته نهضت سوادآموزی نیز بود. معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از شناسایی 95 درصد بی سوادان در سطح استان مرکزی خبر داد و گفت: طبق آخرین آمار سال 92، تعداد بی سوادان استان به 48 هزار نفر رسیده است.

خیرعلی مینایی با بیان اینکه اقدامات لازم برای شناسایی این افراد انجام شده است گفت: مراحل پایانی شناسایی این افراد انجام و 95 درصد این افراد به تفکیک و براساس آدرس دقیق محل سکونت شناسایی شده اند.

وی اظهار کرد: اکنون در استان مرکزی 94 درصد افراد جامعه هدف که 10 تا 49 سال دارند از نعمت خواندن و نوشتن برخورداند.

45 معتاد خطرناک در سطح شهر اراک دستگیر شدند  

فرمانده انتظامي شهرستان اراك از تداوم طرح جمع آوري معتادين تابلو در اراك خبر داد و گفت: در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در شهرستان اراك 45 معتاد خطرناک دستگير و مقاديري مواد مخدر از آنان كشف شد.

سرهنگ مصطفي ويسمه ای افزود: در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و پاكسازي مناطق آلوده شهر، مأموران موفق شدند تعداد 45 نفر معتاد تابلو خطرناک را دستگير نمايند.

وی با تأکيد بر استمرار اين طرح گفت: اعتياد را بايد يک بيماري قلمداد کرد و از برخورد فيزيکي و انتظامي با فرد معتاد پرهيز کرد چرا که اعتياد يک معضل اجتماعي است و راه برون رفت از اين معضل در مرحله اول پيشگيري خانواده ها در جلوگيري از گرفتاري جوانان در دام اعتياد و در مرحله دوم درمان و باز پروري يک معتاد و بازگردان او به زندگي عادي و اجتماعي است.

دستگیری قاچاقچی حرفه ای شیشه در شازند

در راستاي مبارزه با سوداگران مرگ، قاچاقچي حرفه اي مواد مخدر صنعتي در "شهرستان شازند " استان مركزي با بيش از دو کيلو گرم شيشه دستگير شد.

فرمانده انتظامي شهرستان شازند با اعلام این خبر گفت: ماموران انتظامي حين كنترل خودرو هاي عبوری به مسافر يك دستگاه خودرو اتوبوس كه از مسير كوهدشت به سمت تهران در حال حركت بود ظنين شده و وي را مورد بازرسي قرار دادند.

سرهنگ احمد رضا چگني با بیان اینکه مقصد قاچاقچی تهران بود افزود: ماموران در بازرسي از وسايل فرد مورد نظر دو كيلو و 410 گرم شيشه كشف و وي را دستگير كردند.

دستگیری 37 سارق حرفه ای در استان، برگزاری نمایشگاه نقاشی نیایش، اجرای نمایش نقل مجلس عاشقی از دیگر رویدادهای اجتماعی و هنری در هفته گذشته بوده .
 

کد خبر 2203140

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha