۸ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۱۵

ریاضی عنوان کرد:

مرگ یک قطعه دلفین در ساحل جزیره هنگام/محموله بزرگ هوبره در هرمزگان کشف شد

مرگ یک قطعه دلفین در ساحل جزیره هنگام/محموله بزرگ هوبره در هرمزگان کشف شد

بندرعباس - خبرگزاری مهر: معاون فنی اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قشم در پی گشت و کنترل و پایش سواحل و آبهای ساحلی پیرامون جزیره هنگام مرگ يك قطعه دلفین را گزارش کردند.

به گزارش خبرگزاری، عبدالوحید ریاضی فر در مورد گزارش مرگ یک قطعه دلفین در سواحل جزیره هنگام بیان کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قشم در پی گشت و کنترل و پایش سواحل و آبهای ساحلی پیرامون جزیره هنگام پس از كشف يك قطعه دلفین در ساحل جزیره قشم اقدام به شناسایی گونه، بیومتری (زیست سنجی) و بررسی علت یا علل مرگ گونه مورد نظر کردند.

وی عنوان کرد: يك قطعه دلفین بینی بطری اقیانوس هند –آرام (Indo-Pacific Bottlenose Dolphin) با نام علمی Tursiops aduncus در سواحل جزیره هنگام مشاهده شد، كه با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضعیت ظاهری حیوان مشخص شد علت مرگ احتمالا کهولت و اشتباه در ناوبری است.

ریاضی فر اظهارداشت: این دلفین معمولا بدن ستبر و قوی و طول باله پشتی بلند و هلالی شکل است. شکم معمولا سفید تا خاکستری روشن و پهلوها و پشت جانور خاکستری پررنگ است. نرها عمدتا بزرگ تر از ماده و حدود 270 سانتیمتر طول و 230 کیلوگرم وزن دارند. طول بدن ماده ها حدود 85-112 سانتیمتر می شود. این گونه در آبهای استان و اطراف جزایر بویژه قشم ،هنگام و لارک دیده می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محيط زيست هرمزگان بابيان اينكه با توجه به وضعیت ظاهری لاشه، زمان زیادی از مرگ نمی گذشت و هنوز علائم فساد در لاشه ظاهر نشده بود. لذا پس از انجام عملیات بیومتری و شناسایی گونه مذکور نمونه برداری جهت تکمیل اطلاعات ژنی صورت گرفت و سپس لاشه مذکور جهت انجام بررسی های آتی در محل دفن شد.

ریاضی فر تاکید کرد: تمامی گونه های پستانداران دریایی در خلیج فاس اعم از نهنگ ها و دلفین ها به عنوان گونه های تحت حمایت محسوب شده و به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده و به منظور ادامه حیات به طور جدی نیازمند کمک است.

30 قطعه هوبره از متخلفین شکار و صید کشف شد

ریاضی فر عنوان کرد: مامورین نیروی انتظامی شهرستان سیریک و شهرستان میناب با همکاری مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان میناب موفق به دستگیری دومتخلف سابق دار شکار و صید شدند.

وی خاطرنشان کرد: این متخلفین از چند سال پیش علاوه بر سایر جرایم "مانند قاچاق سوخت" در فصل مهاجرت پرندگان، اقدام به خرید گونه های با ارزش و کمیابی از قبیل شاهین، بالابان و هوبره از مناطق مختلف از جمله شهرستان های کهنوج و قلعه گنج و منوجان از توابع استان کرمان نموده و این گونه های با ارزش را به ارزش ناچیزی به شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رساندند.

ریاضی فر اظهارداشت:  از افراد دستگیر شده تعداد 30 قطعه پرنده حمایت شده و در معرض خطر از نوع هوبره کشف و ضبط شد.

این افراد بیش از یک ماه تحت نظر بودند و حکم دستگیری و بازدید از منزل و خودرو آنها از ناحیه مقام قضایی شهرستان میناب صادر شده بود. در حال حاضر افراد دستگیر شده با حکم مقام قضائی در بازداشت به سر می برند. این پرندگان وحشی پس از کشف دردامن طبیعت استان رها سازی شدند.

 

 

کد خبر 2204562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha