معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد:

نباید سلیقه‌ها و یا جریان‌هایی روی جوایز کتاب سال و کتاب فصل تاثیر بگذارند

نباید سلیقه‌ها و یا جریان‌هایی روی جوایز کتاب سال و کتاب فصل تاثیر بگذارند

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل، گفت: مبادا سلیقه‌ها و جریان‌هایی بر روی این جایزه (کتاب سال) و جوایز کتاب فصل تاثیرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و ششمین جایزه کتاب فصل عصر روز یکشنبه 8 دی با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نجفقلی حبیبی دبیر این جایزه، علی شجاعی صائین مدیرعامل خانه کتاب - موسسه مجری این جایزه و جمعی از اهالی قلم در سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه ضمن اشاره تلویحی به آنچه در دوره قبل در خصوص مسائل فرهنگی کشور رخ داده و اتفاقاتی که به خصوص در عرصه فرهنگ مکتوب بر اهالی قلم گذشته است، گفت: خوشبختانه با تمامی این فراز و فرودها که ترجیح می‌دهم آنها را به یاد نیاوریم، دوستان شعله اندیشه و فکر را در این خانه حفظ کردند و آن را دست به دست گرداندند و به ما رساندند.

وی با تقدیر از حبیبی به جهت پذیرش مسئولیت دبیری جایزه کتاب سال، افزود: ایشان با این کار خود، خیال معاونت فرهنگی را از بابت یک نیروی علمی که فراجناحی و فراسلیقه‌ای عمل می‌کند، راحت کردند. موضوعی که در ایام مختلف نگرانی‌هایی را برای اهل فرهنگ و فکر به وجود آورده، این است که مبادا سلیقه‌ها و جریان‌هایی بر روی این جایزه (کتاب سال) و جوایز کتاب فصل تاثیرگذار باشد که خوشبختانه حضور ایشان موجب رفع این نگرانی شد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به سخنان علی اوجبی معاون امور فرهنگی خانه کتاب و طراح ایده کتاب فصل، یادآور شد: جایزه کتاب فصل با این نگاه برگزار شد که جایزه کتاب سال روانسازی کند  و البته در درون خود نیز اهداف مهمی را دنبال می‌کرده و می‌کند. به نظر من بخشی از این اهداف این است که تحلیلی صورت گیرد از کسانی که فرهنگ و تفکر را گامی به جلو بردند و این تحلیل در این 26 دوره اتفاق افتاده است.

صالحی در عین حال تاکید کرد: طبیعتاً این هدف زمانی تحقق کامل پیدا می‌کند که محدود به یک جلسه نشود. جریان رسانه‌ای کشور باید این حرکت را همراهی و فرصت‌هایی برای معرفی این آثار به جامعه فراهم کند. به نظر می‌رسد برای این قسمت هنوز برنامه‌های مدیریتی باید تغییر کنند.

وی یکی دیگر از هدف‌هایی را که به گفته وی جایزه کتاب فصل آن را پیگیری می‌کند، «ترسیم وضعیت و روند تولید فکر و اندیشه در کشور در عرض یک فصل» دانست و گفت اینکه ما رصدی داشته باشیم از جریان تولید فکر در حوزه کتاب که چه مسیری طی شده است، می‌تواند به ما یک مسیر پیش رو را نشان دهد. در واقع کتاب فصل نقش یک رصدگاه و فضایی را دارد که به ما نشان می‌دهد کجا قرار داریم؟ نسبت به فصل گذشته و سال‌های گذشته چه اوج و فرودهایی داشته‌ایم؟

این مقام مسئول در وزارت ارشاد خواستار آن شد که «داوران و مجموعه برنامه‌ریزان جایزه کتاب فصل با یک نگاه کیفی‌تر این مسیر را بررسی کنند.»

صالحی همچنین تاکید کرد: هدف سومی که من تصور می‌کنم جایزه کتاب فصل می‌تواند داشته باشد و نیازمند یک حرکت مستمر است، این است که ما تحلیلی داشته باشیم از اتفاقات رخ داده در حوزه کتاب، علل و پیامدهای این اتفاقات بررسی شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان و در جمع‌بندی سخنانش یادآور شد: در مجموع می‌توان گفت تحلیل، ترسیم وضعیت حیطه نشر مکتوب و تحلیل واکاوی علل، مهمترین اهدافی است که از جایزه کتاب فصل می‌توان انتظار داشت.

در این برنامه همچنین نجفقلی حبیبی دبیر علمی جایزه کتاب فصل در سخنانی با بیان اینکه «همواره خواسته می‌شود اسامی داوران اعلام شود» گفت: به نظر من این موضوع مایه دردسر می‌شود و لذا شخصاً موافق اعلام اسامی داوران نیستم.

وی در عین حال اعلام کرد: البته این موضوع را در اولین جلسه با داوران مطرح می‌کنم و از آنها در این باره نظر می‌خواهم.

دبیر جازه کتاب فصل همچنین بر لزوم استفاده از پتانسیل انجمن‌های تخصصی علمی در تمام رشته‌ها برای ارتقای جایزه کتاب فصل و کتاب سال، تاکید و ابراز امیدواری کرد همکاری این قبیل تشکل‌های علمی با اینگونه جوایز حوزه کتاب، بیشتر شود.

حبیبی همچنین با بیان اینکه «تعداد کتاب‌های تولیدی مناسب است» در عین حال گفت: باید تلاش کنیم سطح کیفی این کتاب‌ها نیز ارتقا یابد و همچنین بید سطح توقع مخاطب، مولف، مترجم و ناشر افزایش پیدا کند و لذا باید راه‌هایی را برای این مسئله مد نظر داشته باشیم. تشویق و سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار ضرورت دارد.

وی ادامه داد: زمانی که این موضوع را با برخی اساتید مطرح کردم آنها گفتند بسیاری از دانشمندان کتابهایشان را در داخل منتشر نمی‌کنند که به نظر من این نکته‌ای بسیار منفی است چرا که این سرمایه ملت ماست و باید خرج همین ملت شود و اساساً یکی از راه‌های ارتقای سطح کتاب‌ها این است که فضا برای انتشار آثار این دانشمندان نیز فراهم شود.

دبیر علمی جایزه کتاب فصل گفت: نیازمند تبلیغات بیشتری برای معرفی نویسندگان و مطبوعات به جامعه مخاطبان هستیم، مطبوعات در این زمینه باید همت بیشتری داشته باشند.

حبیبی افزود: من در نظر دارم که از داوران بخواهم نواقص آثاری را که در گردونه داوری، به بالا راه پیدا نمی‌کنند نیز به اطلاع مولفان برسانیم. تصور من این است که ما باید به مولفان جوان توجه بیشتری داشته باشیم و با حمایت از آنها سطح کیفی آثار را افزایش دهیم.

کد خبر 2205037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha