۱۵ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

گزارش خبري/

خراسان شمالي و يك رتبه ته جدولي ديگر/ وقتي اينترنت در استان قدم از قدم برنمي‌دارد

خراسان شمالي و يك رتبه ته جدولي ديگر/ وقتي اينترنت در استان قدم از قدم برنمي‌دارد

بجنورد - خبرگزاري مهر: بررسي‌ها در مورد ميزان نفوذ و تعداد كاربران اينترنت در استان‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه خراسان شمالي در آخرين رده‌هاي شاخص ضريب نفوذ و تعداد كاربران اينترنت در سطح كشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالي پیش از این چندين رتبه ته جدولي را در شاخص‌هاي مختلف به خود اختصاص داده بود؛ از کمترین ميزان درآمد مردم استان در كشور گرفته تا اختصاص پايين‌ترين رتبه نشريات و جرايد در حال انتشار در بين 31 استان كشور؛ اما گويا هر دم از اين باغ بري مي‌رسد، چرا كه در يك بررسي ديگر، خراسان شمالي از نظر شاخص ضريب نفوذ و تعداد كاربران اينترنت هم در بين استان‌هاي كشور رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

بررسي آمارهای منتشر شده از سوي شركت مخابرات ايران در جدولي با عنوان رتبه‌بندي ضريب نفوذ اينترنت در استانهاي كشور، در شش ماهه نخست سال 92 نشان می‌دهد كه اين استان كمترين ضريب نفوذ اينترنت را در بين استان هاي كشور به خود اختصاص داده است.

در اين بررسي استان‌هاي مازندران با 74.8 درصد، تهران با 70.35 درصد و اصفهان با 66.05 درصد بيشترين ضريب نفوذ اينترنت در بين استان‌هاي كشور را دارند و اين در حالي است كه خراسان شمالي با ضريب نفوذ 32.4 درصد در پایین ترین ردیف اين جدول قرار دارد.

نكته قابل توجه در اين آمار آن است كه استان‌هايي مانند چهارمحال و بختياري، بوشهر، كردستان، كرمانشاه و برخي ديگر از استان‌هاي به ظاهر هم تراز با خراسان شمالي، با اختلاف قابل توجهي بالاتر از این استان قرار گرفته و حتي استان خراسان جنوبي که همزمان با این استان تاسیس شده نيز با ضريب نفوذ 37.74 درصد، وضعيت قابل قبول تري از خراسان شمالي دارد.

از طرف ديگر مروري بر تعداد کاربران ADSL در استان‌هاي مختلف كشور نيز نشان مي‌دهد كه در اين شاخص هم خراسان شمالي در رده ماقبل آخر قرار دارد و خالي از لطف نيست اگر بدانيم كه اين استان از نظر ضریب نفوذ اینترنت دایال‌آپ نيز در رده ماقبل آخر ايستاده است.

بر اساس اين آمار استان‌های سمنان، مازندران و اصفهان بیشترین کاربران ADSL را دارند، در استان سمنان 36.67 درصد از کاربران از اینترنت پرسرعت خانگی و یا ADSL استفاده می کنند در حالي كه اين ميزان در خراسان شمالي 5.24 درصد اعلام شده و اين استان به همراه البرز و كرمان در قعر جدول جاي گرفته اند.

اگر چه شايد گمان شود كه افراد كمي اكنون از اينترنت دايال آپ استفاده كنند اما بر اساس آمار منتشر شده دایال آپ سومین روش كاربران ايراني برای اتصال به اینترنت است و ضریب نفوذی حدود 9.23 درصد دارد.

بر مبناي اين بررسي هر چه ضریب نفوذ اینترنت در استانی بالاتر باشد میزان استفاده از دایال آپ هم در آن افزایش پیدا می‌کند به گونه‌اي كه اكنون استان‌هاي اصفهان با 13.91 درصد، تهران و البرز 13.74 درصد و یزد با 12.63 درصد بالاترين ميزان ضريب نفوذ دايال آپ را در بين استان‌هاي كشور دارند و استان‌های سیستان و بلوچستان با 2.64، خراسان شمالی با 3.83 و لرستان با 4.65 درصد به ترتیب استان‌هایی هستند که کمترین ضریب نفوذ اینترنت دایال آپ را به خود اختصاص داده‌اند.

مخابرات خراسان شمالي: آمارها صحت ندارد

با وجود اعلام آمار رسمی فوق از سوی شرکت مخابرات ایران، مدیرعامل مخابرات خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، مي‌گويد كه اين آمارها با واقعيت منطبق نيست.

محمد سالاري اظهار مي‌كند: اين آمارها از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي تاييد نشده و نمي‌توان صحت آنها را بدون استعلام از مرجع رسمي تاييد كرد.

به گفته وي در آمارهايي كه پيش از اين از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي ارائه شده بود، خراسان شمالي اگر چه وضعيت مطلوبي نداشت اما حداقل در رده‌هاي آخر جدول نيز جاي نگرفته بود.

سالاري در ادامه در مورد ضريب نفوذ و تعداد كاربران اينترنت در اين استان، اضافه مي كند: خراسان شمالي بيش از  26 هزار کاربر اينترنت پرسرعت دارد.

محمد سالاري مي‌افزايد: از اين تعداد 13 هزار نفر از طريق شركت‌هاي خدمات اينترنتي موجود در شهرهاي استان و 13 هزار نفر هم از طريق اينترنت پرسرعت مخابرات(2020) از اين خدمات استفاده مي كنند.

اين مسئول عنوان مي‌كند: برآورد شركت مخابرات خراسان شمالي نشان مي‌دهد كه اكنون حدود 200 هزار خانوار در استان 867 هزار نفري خراسان شمالي به اينترنت دسترسي دارند.

به گفته وي علاوه بر اين اكنون تمام مشتركان تلفن ثابت در سرتاسر استان مي‌توانند با استفاده از دايال آپ به شبكه اينترنت متصل شوند.

سالاري اضافه مي‌كند: علاوه بر اين مخابرات خراسان شمالي هيچ گونه محدوديتي براي پذيرش شمار بيشتري مشترك اينترنت پرسرعت ندارد و افراد مي‌توانند از طريق سرويس 2020 مخابرات و يا شركت هاي خدمات اينترنتي، نسبت به دريافت اينترنت پرسرعت اقدام كنند.

او مي افزايد: علاوه بر غالب شهرهاي خراسان شمالي، اكنون 18 روستاي استان نيز از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند.

اين گفته مديرعامل شركت مخابرات خراسان شمالي در حالي است كه اين استان بيش از 800 روستاي داراي سكنه دارد كه 720 آبادي از اين تعداد داراي بيش از 20 خانوار جمعيت هستند.

سالاري همچنين با بيان اين كه یکی از اولویت‌های مخابرات خراسان شمالي توسعه اینترنت پرسرعت در شهرستان‌های این استان است، مي‌گويد: در صورت تأمین اعتبار، مخابرات خراسان شمالي براي ارائه خدمات اينترنت پرسرعت در ديگر روستاهاي استان هم اقدام مي كند.

او اظهار مي كند: از پارسال تا كنون بيش از 10 هزار پورت اینترنت به شبکه اینترنت مخابرات استان اضافه شده است.

به گفته وي اكنون هم تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در خراسان شمالی روز به روز در حال افزايش است و شركت مخابرات هم آمادگي ارائه خدمات به متقاضيان جديد را دارد.

سالاري با اشاره به برنامه توسعه و ارتقای سطح ارائه خدمات اینترنتی در استان اظهار مي‌كند: تمام تلاش مديران و كاركنان مخابرات خراسان شمالي ارتقاي كيفيت و كميت خدمات است تا به تقاضاي مردم استان در زمينه اينترنت پرسرعت ADSL پاسخ مطلوب داده شود.

مديرعامل شركت مخابرات خراسان شمالي ظرفیت پورت‌های نصب شده استان را 17 هزار شماره عنوان و اضافه مي‌كند كه تا پايان امسال اين تعداد به 25 هزار پورت نصب شده افزايش مي يابد.

افزايش دو برابري حجم دیتای مخابرات خراسان شمالی

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان شمالی همچنين در مورد اقدامات اين شركت براي بهبود وضعيت اينترنت در استان می‌گوید: با پيگيري هاي انجام شده 400 مگابايت پهنای باند به ظرفیت دیتای مخابرات استان اضافه شده است.

سالاري عنوان مي‌كند: اين كار براي بهبود خدمات به مشتركان اينترنت و توسعه خدمات ارتباطي در استان صورت گرفته است.

به گفته وي با بهره‌برداري از اين ميزان ظرفيت پهناي باند كه شامل 300 مگابايت حجم اينترنت و 100 مگابايت حجم اينترانت است، سرعت دانلود در استان افزايش مي يابد.

سالاري اظهار اميدواري مي‌كند: با تخصيص اعتبارات و توسعه زيرساخت‌هاي مخابرات در خراسان شمالي، ارائه خدمات اينترنت به مردم استان از نظر كيفيت و كميت بهبود يابد.

آفتاب آمد دليل آفتاب!

اگر چه جدول ضريب نفوذ اينترنت در استان‌هاي مختلف كشور بر اساس آمارهاي شش ماهه شركت‌هاي مخابرات استان‌ها احصا و از سوی شرکت مخابرات ایران منتشر شده، اما سكوت مجامع رسمي و تاييد تلويحي اين آمارها نشان مي‌دهد كه اگر نگوييم آمارها و درصدهاي اعلام شده به طور كامل با واقعيت منطبق هستند بايد بپذيريم كه حداقل نزديك به واقعيات هستند.

جالب آنكه در آمار ارائه شده از سوي مديرعامل شركت مخابرات خراسان شمالي نيز مي‌توان ناهمگوني مشاهده كرد، چرا كه محمد سالاري آذرماه امسال شمار كاربران اينترنت پرسرعت در استان را 22 هزار نفر ذكر كرده بود و اكنون در كمتر از يك ماه اين آمار با افزايشي چهار هزار نفري، 26 هزار نفر ذكر مي‌شود؛ افزايشي كه براي استاني چون خراسان شمالي در مدت يك ماه معقول و منطقي به نظر نمي‌رسد.

از اين فقره مي‌توان به ديگر گفته مديرعامل شركت مخابرات خراسان شمالي اشاره كرد كه به ‌زعم وي برآوردهاي اين شركت نشان مي‌دهد كه اكنون حدود 200 هزار خانوار در استان 867 هزار نفري خراسان شمالي به اينترنت دسترسي دارند، حال آنکه اگر هر خانوار خراسان شمالي را حداقل چهار نفره در نظر بگيريم بايد پذيرفت كه تمامي مردم استان به اينترنت دسترسي دارند، امري كه روشن است با واقعيات منطبق نيست.

به نظر مي‌رسد با وجود تلاش‌هاي انجام شده در اين زمينه و با اذعان بر مشكلات كلان موجود در بخش خدمات اينترنتي در ايران، مشكلات زيرساختي اينترنت در خراسان شمالي و قطع و وصل مکرر اين شبکه در استان، موضوعي نيست كه از ديد مردم و كاربران پنهان مانده باشد، مشكلاتي كه به تبع آن ضريب نفوذ اينترنت و شمار كاربران در استان، به نسبت ديگر استان‌ها خواه ناخواه كمتر مي‌شود.

کد خبر 2207906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha