۳۰ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۰۳

شکار گونه‌های نادر حیات وحش مقابل چشم مسئولان/ پای صیادان متخلف به سازمان محیط زیست باز شد

شکار گونه‌های نادر حیات وحش مقابل چشم مسئولان/ پای صیادان متخلف به سازمان محیط زیست باز شد

هنوز چند روزی از تجمع دوستداران حیات وحش در مقابل جایی که تا کنون تصور می شد امن ترین مکان، دستکم برای نادرترین گونه هاست نمی گذرد که متخلفان این بار از دل شهر و از وسط اتوبان همت یک گوزن زرد را در داخل پارک پردیسان نشانه می روند تا به گوش مسئولان سازمان محیط زیست برسد که حتی توان جلوگیری از تلفات حیات وحش در مقابل چشمان متصدیان حفاظت از جانوران را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال در پی تلفات بی سابقه گونه ارزشمند پلنگ در اقصی نقاط کشور که از قضا بسیاری از این مناطق در محدوده های تحت حفاظت سازمان محیط زیست بود بسیاری از طرفداران حیات وحش و دوستداران محیط زیست نسبت به واکنشهای نه چندان در خور مسئولان نسبت به این کشت و کشتار گسترده از یک سو و از سوی دیگر نسبت به ضعف قوانین و مقرارات و بازدارنده نبودن جرائم شکار و صید  اعتراض کردند و به اشکال مختلف از جمله تجمع در مقابل سازمان محیط زیست تشکیل کمپین های چند هزار نفری و نامه نگاری به مسئولان ارشد کشور سعی کردند وخامت امنیت حیات وحش و سیر نزولی تنوع زیستی در کشور را به گوش مسئولان برسانند.

مرگ دوازدهمین پلنگ در آستانه هفته حمایت از حیات وحش

امسال هفته حمایت از حیات وحش را در حالی سپری می کنیم که دوازدهمین پلنگ در سال جاری در این روزها کشته و لاشه آن سوزانده شد، نماد شکوه و جبروت کوههای البرز به خاطر زخمها و جراحات متعددی که شکارچیان بی رحم بر جای جای تنش گذاشته بودند آنقدر رنجور و ضعیف شده بود که دامپزشکان ناچار شدند با دوز بالای مواد دارویی این جانور را که به یاد شکوه کوه البرز البرز نام گرفته بود به روش مرگ آسان از بین ببرند.

در این روز ها شمار گسترده ای از پرندگان مهاجر در تالابهای مختلف کشور فرود می آیند اما به دلیل کمبود مواد غذایی به روستاها و مناطق اطراف در جستجوی مواد غذایی می روند  ولی تعداد زیادی از آنها در دام صیادان و سودجویان گرفتار می شوند و دیگر هرگز باز نمی گردند.

از کشتار گسترده کل و بز و قوچ و میش و آهو که آنقدر زیاد است که حتی گاهی در خبرها هم به صورت فله ای اورده می شود که بگذریم و روشهای ناجوانمردانه صید آبزیان با شوک الکتریکی را هم که نادیده بگیریم اما از شلیک به سمت یکی از کمیاب ترین گونه های جانوری کشو که تا سال 1350 تصور می شد به طور کامل منقرض شده آن هم در مقابل چشم مسئولان در سازمانی که متولی حمایت از حیات وحش است نمی توان چشم پوشی کرد.

بسیاری از کارشناسان و مسئولان محیط زیست کشتار حیات وحش را ناشی از نداشتن آگاهی و ضعف فرهنگ زیست محیطی به ویژه در جوامع محلی عنوان می کنند اما چنین اقدامی را دیگر نمی توان ضعف اگاهی و فقدان فرهنگ دانست.

این اقدام متخلفان را که شبیه حرکتهای تروریستی در جوامع جانوری است به نظر می توان اعلام گستاخی متخلفان نسبت به احساسات افکار عمومی و اهمیت ندادن به  قوانین و مقرارت موجود در زمینه شکار و صید و یا حتی بی اثر بودن آنها تلقی کرد.

تشکیل جلسه برای بررسی علت کشتار گوزن زرد در پارک پردیسان

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز معتقد است: این اقدام شکارچیان حتما با انگیزه ای خاص صورت گرفته و  از تشکیل جلسه‌ای برای بررسی علت کشته شدن گوزن زرد در پارک پردیسان خبر داده است.

به گفته احمد علی کیخا هنوز علت این حادثه مشخص نیست و باید ابعاد مختلف آن بررسی و رسیدگی شود.

مجلس نمی تواند برای حفظ حیات وحش راهکار ارائه دهد

اما عضو فراکسیون محیط زیست مجلس حذف پی‌درپی گونه های حیات وحش کشور را ناشی از عزم و اراده پایین سیاست‌گذاران در رابطه با حفظ محیط زیست می داند و می گوید: با حذف گونه های مختلف از جمله گونه هایی که مانند پلنگ در راس هرم جانوری هستند چرخه حیات وحش به سمت نابودی کشیده می‌شود.

مسعود پزشکیان بر ضرورت اصلاح نگرش مسئولان و مجریان کشور تاکید می کند و ادامه می دهد: مجلس نمی‌تواند در جزئیات ورود پیدا کند و راهکار ارائه دهد و این وظیفه مسئولان سازمان محیط زیست است.

او به تشکیل جلسه مشترک میان رئیس سازمان محیط زیست با فراکسیون محیط زیست مجلس اشاره و یادآور می شود:  فراکسیون محیط زیست مجلس در این جلسه آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با محیط زیست اعلام کرده است.

روشن است تا عزم و اراده جدی برای اصلاح قوانین و مقررات و اجرای درست و به هنگام آنها از سوی مسئولان چه مسئولان قانونگذار چه مجری وجود نداشته باشد روند کشتار حیات وحش و شکار غیر مجاز گونه ها ی ارزشمند کشور متوقف نمی شود و هرروز شکل جسورانه تری به خود می گیرد تا جایی که پای شکارچیان به محوطه سازمان محیط زیست هم باز می شود بنابراین باید هر چه سریعتر ابعاد این حادثه مشخص و با متخلفان برخورد جدی شود تا شاید دستکم دیگر در سازمان محیط زیست شاهد شکار و صید حیات وحش نباشیم.

-------------------------------

گزارش از بهار سلاحورزی

کد خبر 2217761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha