۳۰ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۴۶

علیپور:

تنظیم موتور خودروها در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است

تنظیم موتور خودروها در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است

قزوین- خبرگزاری مهر: مديركل حفاظت محيط زيست استان قزوين گفت: تنظیم موتور خودروها و توجه به معاینه فنی می تواند میزان آلودگی هوا را به میزان قابل توجهی کم کند.

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت فرا رسیدن هفته هوای پاک خودروهای سواری در استان در مراکز معاینه فنی خودروها بصورت رایگان تست فنی شدند.

صدرالدین علیپور در جریان بازدید از این مراکز اظهارداشت: متاسفانه بیشترین حجم آلودگی ها مربوط به خودروهاست که در این میان توجه به تنظیم خودروها ضروری است.

وی افزود: بيش از 70 درصد آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ ناشي از تردد خودروها و آلاینده های متحرک است که در شهرهای کوچک و تعداد كم خودرو در مقايسه با شهرهاي بزرگ فقط 30 تا 40 درصد آلاينده هاي هوا ناشي از تردد خودروهاست.

مديركل حفاظت محيط زيست قزوين تصريح كرد: پيش از اين معاينه فني خودروهاي نو هر دو سال يكبار انجام مي گرفت كه متاسفانه در سال هاي اخير اين مدت به پنج سال تغييير يافته كه اميدواريم به روال سابق برگردد.

عليپور افزود: معاينه فني منظم خودروها و تنظيم موتور تاثير بسزايي در كاهش سوخت و آلودگي هوا دارد و به همين دليل به صورت نمادين مركز مكانيزه معاينه فني اقباليه و شهيد رجايي قزوين به صورت نمادين و جهت تشويق شهروندان براي انجام معاينه فني خودرو، امروز این طرح به طور رايگان برای خودروهاي سواری اجرا می شود.

وي یادآورشد: در راستاي مديريت حمل و نقل درون شهري و كاهش آلودگي هوا آموزش تاكسيرانان در برنامه كاري قرار دارد و با جديت این کار ادامه خواهد یافت.

همچنين سيد ابراهيم موسوي معاون نظارت و پايش اداره كل محيط زيست قزوين در بازديد از مركز معاينه فني اقباليه كه به طور رايگان امروز معاينه فني خودروهاي سبك را در دستور كار دارد اظهارداشت: خودروها مهمترين عامل آلودگي هوا در نقاط شهري هستند كه در صورت پايين بودن كيفيت سوخت بيش از 60 درصد سهم آلودگي مربوط به آن است.

موسوي اضافه كرد: يكي از روش هاي كاهش آلودگي هوا تغيير نوع سوخت خودروهاست که برای نمونه استفاده از سوخت مايع حدود 80 درصد در كاهش ميزان مونوكسيد كربن و حدود 40 درصد در كاهش ميزان اكسيدهاي نيتروژن و هيدروكربن‌هاي سوخته خروجي از اگزوز خودروها موثر خواهد بود.

وي در پايان گفت: اميدواريم رانندگان وسايل نقليه موتوري با تنظيم موتور و انجام معاينه فني منظم خودروها گامي در جهت پيشگيري از آلودگي هوا در استان بردارند.

کد خبر 2218030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha