۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۲

آغاز ساخت فرش خاکی در هرمز/مسئولان در بازتاب بین المللی فرش خاکی کمک کنند

آغاز ساخت فرش خاکی در هرمز/مسئولان در بازتاب بین المللی فرش خاکی کمک کنند

بندرعباس - خبرگزاری مهر: بنیان‌گذار و طراح فرش خاکی در مورد پروژه ساخت فرش خاکی در جزیره هرمز بیان داشت: ساخت این فرش از یکم بهمن‌ماه با ورود تیم خاک‌برداری به جزیره هرمز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمدعلی کارگران ظهر سه شنبه در مراسم تقدیر از حامیان فرش خاکی 91 با اعلام آغاز ساخت فرش خاکی در هرمز بیان داشت : ساخت این  فرش از یکم بهمن‌ماه با ورود تیم خاک‌برداری به جزیره هرمز  آغاز می‌شود. این تیم به سرپرستی رضا پورکولغانی تا دهم  بهمن‌ماه کار جمع‌آوری و نمونه‌برداری از 14طیف رنگی مختلف و حمل میزان خاک لازم جهت ساخت به محل سایت فرش خاکی هرمز را بر عهده خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: تیم دوم که طراحی و اجرای پروژه را به عهده دارد از دهم بهمن‌ماه با اتمام خاک‌برداری وارد جزیره می‌شود و شروع به پیاده کردن طرح و اجرای آن می‌کند. تا پروژه در روز بیست و پنجم بهمن در مراسمی آیینی رو نمایی شود.

این هنرمند هرمزگانی در خصوص ابعاد فرش گفت: در بحث ابعاد ، برای گروه رکوردشکنی چندان اهمیت ندارد چون خواه‌ ناخواه فرش هرمز رکود بزرگ‌ترین فرش خاکی دنیا را داراست ما سعی داریم روند تداوم و اجرای این پروژه به‌ عنوان آیین و سنتی مردمی با درون‌مایه‌ای از هنر حفظ شود. اما از نظر مساحت پروژه امسال حدود 1600 مترمربع هست.

طراح و بنیان‌گذار فرش خاکی هرمز ابراز داشت: رویکرد ما در طراحی فرش استفاده از اساطیر بومی به‌عنوان تم اصلی بوده و در طراحی فرش پنجم این اصل رعایت شده و طرح امسال یکی از اساطیر هرمزگان است که در چهار بخش به روایتی تصویری در قالب فرش خاکی در خواهد آمد.

این هنرمند محیطی با تاکید بر ضرورت مشارکت مردمی جهت تداوم این پروژه  به‌عنوان یک آیین گفت : ما حضور مخاطب را به‌عنوان مشارکت در طول روند ساخت و روز رونمایی داریم اما این مشارکت جنبه‌ دیگری نیز دارد که بحث اجراست و همان‌گونه که در گذشته شاهد آن بودیم مردم گرچه در زمینه شاید هنری تخصصی نداشته باشند اما می‌توانند در به انجام رساندن این پروژه با مشارکت خود حضورداشته و سهیم باشند.

او خاطرنشان کرد: هدف ما مطرح کردن فرش خاکی به‌عنوان یک آیین و سنتی مردمی است ، آیینی که توسط خود مردم اجرا شود و فوایدی چون رونق اقتصادی در منطقه همان‌گونه که امروز نیز شاهد آن هستیم به همراه داشته باشد.

بنیان‌گذار فرش خاکی با عنوان اینکه پوشش این پروژه از فعالیت تخصصی گروه هنر نو هرمز خارج است افزود : هماهنگی در حیطه بین‌المللی و  بازتاب گسترده و جهانی این پروژه حمایت مسئولان را می‌طلبد و ما امیدواریم امسال این اتفاق خوب بر ای فرش پنجم رخ دهد ضمن اینکه در نیم‌نگاهی که به آینده داریم گروه هنر نو هرمز تمهیداتی را برای این موضوع در سال آینده اندیشیده است.

کارگران ضمن اشاره به دو اتفاق تخصصی اگزت و رویداد هنرهای محیطی به‌عنوان دیگر فعالیت های گروه هنر نو هرمز گفت: امیدواریم با حضور و مشارکت مردمی شاهد استمرار پروژه عظیمی چون فرش خاکی هرمز که عوایدی را برای مردم جزیره به همراه دارد، باشیم.

 

 

کد خبر 2218621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha