۲ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۳۲

مهر گزارش می‌دهد؛

بساط وانت بار‌ها بر چهره شهر قم/ سیمایی که حراج می‌شود

بساط وانت بار‌ها بر چهره شهر قم/ سیمایی که حراج می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: بساط وانت بار‌ها در کنار خیابان مشکلی است که در شهرهای کوچک و بزرگ همواره دیده می‌شود و لزوم ساماندهی این امر نیز پیوسته در دستور کار قرار دارد اما هنوز هم شاهد این معضل بزرگ در شهر‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، وانت بار‌ها کنار خیابان بساط کرده‌اند، ماشین‌ها هم با پارک‌های دوبل خود ضمن همراهی با این وانت بار‌ها، ترافیک اعصاب خورد کنی را ایجاد کرده‌اند.

قیمت‌ها خوب است منظورم نسبت به قیمت میوه‌های مغازه‌ها، وگرنه میوه کیلویی دو هزار تومن در هر حال قیمت بالایی است، از گوجه و خیار گرفته تا سیب زمینی و پیاز و پرتقال و انواع میوه‌ها و سبزیجات، بساط کاملی برای خرید میوه مهمانی و آبگوشت و خورشت فراهم است.

کمی جلو‌تر بساط فروش لوازم خانگی بر روی ماشین هم برپاست از سفره و ظروف تفلون تا کلیه لوازم خانگی که بشود به گونه‌ای در یک وانت بار جا داد، این نکته را به ذهن تداعی می‌کند که نکند روزی مشاوران املاک نیز بتوانند بر پشت این وانت‌ها بساط خرید و فروش مسکن راه بیندازند، یا حتی مشاغل دیگر هم وارد این گود شوند.

در هر حال ترافیک خسته کننده است و تفکرات خنده دار پشت ترافیک هم نمی‌تواند شلوغی ذهن را به آرامش دعوت کند، به راستی ساماندهی این مشکل که سالهاست این شهر با آن مواجه است را چه کسی باید بر عهده بگیرد تا ترافیک خسته کننده و زیبایی که از شهر گرفته شده را سامان دهد و از سویی دیگر راه حلی به وانت بار‌ها ارائه دهد.

نیروی انتظامی باید با توقف‌های ممنوع برخورد کند

مسئول پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به توقف وانت بار‌ها در کنار خیابان و ایجاد سد معبر، این موضوع را مربوط به تخلفات انتظامی دانست و گفت: نیروی انتظامی باید با توقف‌های ممنوع برخورد کند اما با این وجود شهرداری نیز برای مبارزه با سد معبر تلاش فراوانی را انجام می‌دهد.

علیرضا عسگری، جریمه‌ها را بازدارنده نمی‌داند و می‌گوید: عوامل شهرداری در بسیاری از مواقع در هنگام جمع آوری این افراد در سطح شهر، با برخورد فیزیکی مواجه شده و با سلاح سرد تهدید می‌شوند.

مسئول پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری قم با اشاره به تشکیل 16 اکیپ سد معبر و نظارت آنان در سطح شهر بیان کرد: وانت بار‌ها ترافیک زیادی را در خیابان‌های اصلی شهر ایجاد می‌کنند و از سویی دیگر پارک دوبل مردم نیز تأثیر دوچندان بر ایجاد ترافیک‌های سنگین دارد.

وی باز هم به نکته فرهنگ سازی اشاره می‌کند و با تأکید بر اینکه مردم نباید از این وانت بار‌ها خرید کنند، گفت: متأسفانه اقبال مردم به خرید از وانت بار‌ها نیز دلیلی است که باید با فرهنگ سازی در این زمینه مردم را از انجام این کار بازداشت.

گفته‌های عسگری در حالی است که گفتگو با برخی از مردم در این زمینه نشان می‌دهد که اقبال آنان برای خرید از وانت بار‌ها به علت قیمت کمتر وانت بار‌ها است و تأکید آنان بر خرید از وانت بار‌ها نیز نشان می‌دهد که شاید فرهنگ سازی در این زمینه نیازمند سال‌ها زمان باشد.

وی از تنظیم لایحه‌ای با همکاری نیروی انتظامی برای ارائه به شورای شهر در زمینه برخود با سد معبر وانت بار‌ها خبر داد و بیان کرد: لایحه با رویکرد توقیف وانت بار‌ها و انتقال آنان به پارکینگ در مدت زمان‌های تعیین شده است.

جریمه‌ها بازدارنده نیست

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تأکید بر عدم بازدارندگی جریمه‌ها به علت پائین بودن مبلغ بیان کرد: بسیاری از وانت بار‌ها در هنگام برخورد با نیروی انتظامی عنوان می‌کنند که حاضرند جریمه‌های نقدی یک ماه را در یک روز پرداخت کنند.

کرم الله حسینی به درآمد بالای وانت بار‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: درآمد آن‌ها به قدری است که جریمه‌های پلیس کارساز نیست و این افراد حاضرند حتی رقمی بیش از مقدار جریمه را پرداخت کنند و لی بازهم به کار خود ادامه دهند.

وی همکاری دستگاه‌های نظارتی همچون شهرداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را برای تعریف برخوردهای بازدارنده با وانت بار‌ها را مهم ارزیابی و عنوان کرد: توقیف خودرو در مقابل جریمه‌های انتظامی تاثیرگذاری بیشتری دارد که می‌تواند این توقیف در مدت زمان‌های مختلف تعریف شود تا در صورت تکرار تخلف بتواند بازدارندگی بیشتری داشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی قم نیز ایجاد ترافیک در خیابان‌های شلوغ را از مهم‌ترین دردسرهای این وانت بار‌ها عنوان کرد و گفت: ترافیک ایجاد شده شلوغی را در شهر ایجاد و از سویی دیگر حضور این افراد در کنار خیابان سیمای شهر را نیز مختل می‌کنند.

این گفته‌ها در حالی است که گفتگو با یکی از این فروشندگان میوه به این روش حاکی از درآمد بالای این فرد است.

درآمد بالادر میوه فروشی با وانت

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مدتی بر روی گاری و در کنار خیابان میوه فروخته است و بعد از آن نیز با وانت‌بار اقدام به فروش میوه می‌کند.

این میوه فروش ادامه می‌دهد: مدتی این کار را‌‌ رها کرده و در یک کارخانه مشغول به کار شدم ولی بعد از مدتی با اینکه درآمدم نزدیک به یک میلیون تومان در ماه بود کفاف زندگی را نداد و درآمد از میوه فروشی بر روی گاری و ماشین درآمد بیشتری را برایم داشت و به همین دلیل دوباره به این کار بازگشتم.

در عین حال یکی دیگر از این افراد در گفتگو با خبرنگار مهر، به بیکاری اشاره کرد و گفت: وقتی شغل درست و حسابی ندارم چگونه می‌توانم این کار را‌‌ رها کنم بالاخره خانواده نیازمند مخارج هستند.

وی بیان کرد: مسئولین برای ما شغل با درآمد مکفی پیدا کنند تا ما این کار را‌‌ رها کنیم نه اینکه دائما به فکر برخورد با ما باشند چون ما نیز نیازمند درآمد هستیم.

گرچه ایجاد اختلال در رفت و آمد سطح شهر، ایجاد ترافیک و همچنین مخدوش کردن سیمای شهر از جمله دردسر وانت بار‌ها است که افراد زیادی را نیز درگیر می‌کند اما صحبت‌های آنان نیز که به علت بیکاری و نیاز و همچین درآمد بالا مشغول به این کار هستند نیز نباید فراموش شود.

شاید ایجاد مکانی برای استقرار این افراد و یا اختصاص غرفه‌ای در بازار‌های روز و یا ایجاد مراکزی برای فروش که خود این افراد اداره کننده آن باشند، بتواند مشکلات را حل کند. البته اگر این امر نیز با واژه کلیشه‌ای "فرهنگ سازی" همراه نشود.

....................................
سیده مرضیه میرقادری

کد خبر 2218949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha