۲۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۰۷

پاکروان در گفتگو با مهر:

زنان فیلم «خانوم» زنان اعتراض نیستند زنان صبرند/ حیایی در نقش کارگری بدون دست

زنان فیلم «خانوم» زنان اعتراض نیستند زنان صبرند/ حیایی در نقش کارگری بدون دست

کارگردان فیلم سینمایی «خانوم» معقتد است، زنان این فیلم زنان اعتراض نیستند بلکه زنان صبر هستند البته زنانی که برای حل مشکلات خود اقدام کرده و با صبر و آرامش به آنچه برای بهبود وضعیت زندگی خود نیاز دارند، عمل می‌کنند.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ و هنر: فیلم سینمایی «خانوم» اولین ساخته بلند سینمایی تینا پاکروان است، که در بخش «نگاه نو» در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد.

این فیلم سینمایی یک روایت مدرن از 3 زندگی است. «خانوم» با  روایت سه زن، سه نقطه تهران، از شمال تا جنوب هفت آذر در تهران کلید خورد. سه موضوع جنگ، کودک و زن، جزو دغدغه‌های تینا پاکروان است و اولین فیلم بلند سینمایی خود را در رابطه با زنان جامعه امروز تهران ساخته است.

از نظر او زنان به تصویر کشیده شده در این فیلم سینمایی، زنان معترض نیستند بلکه زنانی هستند که با صبر و بردباری با آنچه که سرنوشت برای آنها خواسته مقابله کرده و برای بهتر شدن زندگی خود و خانواده‌شان از جا بلند شده و هیچ‌گاه عقب نمی نشینند.

امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانته آ پناهی ها، فهمیه رحیم نیا، نقی سیف جمالی، حمیرا اعظمی، سوگل خالقی، مجتبی طهماسبی، رضا عزیری و بهزاد فراهانی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر با تینا پاکروان به گفتگو نشسته‌ایم.

* شما قبلا در عرصه ساخت فیلم کوتاه، مدیر تولیدی و دستیار کارگردانی در سینما فعالیت می کردید چطور شد که بعد از تجربیات مختلف تصمیم گرفتید کارگردانی فیلم بلند را هم تجربه کنید؟

- رشته تحصیلی من در دانشگاه کارگردانی بود و وقتی به سینما آمدم از ابتدا می‌خواستم فعالیتم را در عرصه کارگردانی آغاز کنم اما ورود من در عرصه سینما با دستیار کارگردانی و حتی کارگردانی فیلم های کوتاه و مستند در رابطه با سوژه های مختلف بود، از جمله این آثار می توانم به «پل» و «اینجا شهر من بود» اشاره کرد.

همچنین پیش از این مدیر تولید آثار مختلفی از جمله «متروپل»، «جرم» و «وقتی همه خوابیم بودم» بوده‌ام تا اینکه بالاخره شرایطی فراهم شد تا بتوانم اولین فیلم سینمایی خود با نام «خانوم» را با استفاده از تجربه های قبلی جلوی دوربین ببرم.

*چرا اولین فیلم سینمایی شما با موضوع زنان ساخته شد؟

- جنگ، کودک و زن سه موضوع مهمی است که ترجیح می دهم آن را در سینما کار کنم. آثار قبلی من نیز در همین رابطه بوده و تعدادی مستند و فیلم کوتاه درباره این سه موضوع ساخته‌ام.

زمانی که می خواهید یک فیلم سینمایی را جلوی دوربین ببرید یا باید فیلمنامه ای را انتخاب کنید که در ژانر تجاری باشد که البته من چنین سینمایی را منکر نمی‌شوم، دوم ساخت فیلم بر اسسا فیلمنامه‌ای است که دغدغه‌مندتر باشد.

«خانوم» زن جامعه امروز و نسل خودمان را به تصویر می کشد. این فیلم روایت مدرن از 3 زندگی زنان امروز جامعه ما است. در این فیلم سینمایی شاهد بخشی از زندگی 3 زن از شمال تا جنوب شهر تهران هستیم و ضلع چهارم این فیلم سینمایی نیز خود شهر تهران است.

این فیلمنامه دغدغه نشان دادن مصائب زن امروز را دارد و به همین دلیل بی‌شک می توانست سوژه خوبی برای ساخت یک فیلم سینمایی باشد.

*نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی چگونه انجام شد؟

- ایده اولیه این فیلمنامه برای لیلا لاریجانی بود و نگارش بخشی از فیلمنامه هم توسط او و بخش دیگر توسط من بود، اما بازنویسی نهایی این فیلم سینمایی توسط خودم انجام شد. این فیلم داستانِ سه زن متفاوت است. بخش اول، قصه طبقه بالای اجتماع است که دچار معضلاتی شده است. بخش آخر داستانِ کارگری است که در کارخانه بخش اول داستان کار می کند و بخش میانه فیلم داستان هنرمندانی هستند که روایت این دو گروه را می نویسند. در این فیلم زنانی را می‌بینیم که در شرایط اجتماعی امروز تهران با مشکلات خانواده و جامعه مبارزه می کنند.

زنان این فیلم سینمایی زنان اعتراض نیستند، بلکه زنان صبر هستند، البته زنانی که ساکن نبوده و برای حل مشکلات خود بلند می شوند و با صبر و آرامش به آنچه برای بهبود وضعیت زندگی خود نیاز دارند، عمل می کنند.

*بازیگران این فیلم سینمایی چگونه انتخاب شدند؟

- بازیگران زن این فیلم سینمایی را زمانی که فیلمنامه را می نوشتم، انتخاب کردم اما برای هرکدام از مردان قصه 2 گزینه را در نظر داشتم که البته امروز که فیلم را می بینم بسیار خوشحالم بازیگران نقش‌های خود را به بهترین نحو اجرا کردند. امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانته‌آ‌پناهی‌ها و ... تمام بازیگرانی که در این فیلم سینمایی حضور دارند، بهترین بازی های خود را داشته اند.

به عنوان مثال امین حیایی نقش کارگری را بازی کند که دست ندارد. او برای اولین بار کم دیالوگ ترین نقش تاریخ فعالیت خود در سینما را بازی کرده است. حیایی در این فیلم تنها 2 خط دیالوگ دارد اما به خوبی توانسته نقش متفاوتی را در رابطه با مردی که دو دستان خود را از دست داده و به خوبی توانسته نقش خود را در مواجهه با چنین مشکلی بازی کند.

شقایق فراهانی نیز بازیگر خوبی است که سینمای ایران نسبت به او کم لطف بوده است، اما همیشه هر نقشی که به او پیشنهاد شده به خوبی بازی کرده است. شقایق فراهانی در هر سه فیلمی که در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر بازی کرده است بسیار متفاوت و خوب عمل کرده است. او حضوری متفاوتی در «متروپل» مسعود کیمیایی و «خانوم» داشت.

فراهانی نقش خود را در «خانوم» بدون نقص بازی کرده و فکر می کنم جزو بهترین بازی های اوست. اما مسئله اینجاست که به نظر من شقایق فراهانی باید برای فیلم سینمایی «خواب زده ها» سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کند.

گفتگو از نیوشا روزبان

کد خبر 2222492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha