۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۵۲

مشایخی عنوان کرد:

کلیسای گریگوری بوشهر به موزه سنگ تبدیل شود

کلیسای گریگوری بوشهر به موزه سنگ تبدیل شود

بوشهر - خبرگزاری مهر: مدیر بنیاد ایران شناسی استان بوشهر گفت: کلیسای گریگوری بوشهر به موزه سنگ تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالکریم مشایخی بعدازظهر سه‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اظهار داشت: بوشهر استان گفتگوی تمدن‌ها است و باید از این ظرفیت‌های ممتاز استان بوشهر به خوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان بوشهر باید با همکاری و همفکری همه مسئولان و دلسوزان استان مکان‌های تاریخی استان بوشهر مانند بافت قدیم بوشهر، بندر تاریخی سیراف،‌ مسجد جامع عطار و دیگر اماکن تاریخی بوشهر را به خوبی دریابند.

مدیر بنیاد ایران شناسی استان بوشهر به جایگاه ویژه استان بوشهر در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی اشاره کرد و افزود: استان بوشهر دارای قدمت بیش از پنج هزار سال است و دارای آثار متعددی از دوران مختلف تاریخ است که می‌توان به کتیبه‌های کشف شده از مناطق باستانی استان اشاره کرد.

وی با اشاره به کشف 3.5 کیلوگرم طلا مربوط به 2500 سال پیش در عملیات باستان شناسی در بردک سیاه دشتستان اضافه کرد: چرخاب و بردک سیاه دشتستان، کاخ‌های کوروش در جنوب شهرستان دشتستان قرار گرفته است که بیانگر قدمت این منطقه از استان است.

کشف پنج کتیبه 5000 ساله در سبزآباد بوشهر

مشایخی در ادامه بیان داشت: پنج کتیبه در منطقه سبزآباد محدوده نیروی دریایی بوشهر کشف شده است که دارای بیش از پنج هزار سال قدمت است ولی این کتیبه ها به میراث فرهنگی اهدا نمی‌شود که جایگاه بوشهر در آن دوران بیان شود.

وی با اشاره به مطرح بودن استان بوشهر در دوره‌های باستان از جمله دوران سلوکیان و بوخت اردشیر، افزود: شبه جزیره بوشهر دارای آثار متعدد تاریخی و باستانی است و بیانگر جایگاه بوشهر در تاریخ است.

مدیر بنیاد ایران شناسی استان بوشهر افزود: عملیات باستان شناسی و بازسازی کاخ چرخاب کوروش در برازجان در گذشته در دست اقدام بود که مدت‌ها است که این عملیات متوقف شده است و باید توجه ویژه‌ای به آثار گرانبهای تاریخی در این منطق صورت بگیرد.

وی با اشاره به مساحت 40 هکتاری بافت قدیم شهر بوشهر، ادامه داد: هر چند بافت قدیم بوشهر در جهان کم‌نظیر است ولی شاهد تخریب بخش‌هایی از آن هستیم که باید برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از تخریب و ریزش آن صورت بگیرد.

کشف چند هزار سرنگ در کلیسای گریگوری بوشهر

مشایخی با اشاره به تبدیل شدن بخش‌هایی از بافت قدیم بوشهر به محلی برای حضور معتادان، تصریح کرد: در بافت قدیم بوشهر 10 کنسولگری، چهار کلیسا و دو کنیسه در داخل و خارج از بافت قدیم بوشهر وجود دارد.

وی با اشاره به هزینه‌های بسیار بالای صورت گرفته برای بازسازی کلیسای گریگوری بوشهر، تاکید کرد: در این کلیسا بسته است و در بخشی از این کلیسا چند هزار سرنگ تزریق معتادان کشف شده است.

مدیر بنیاد ایران شناسی استان بوشهر اضافه کرد: در قرن‌های گذشته از کشورهای مختلفی سنگ به کلیسای گریگوری بوشهر وارد شده است که می‌توان این کلیسا را به موزه سنگ استان بوشهر تبدیل کرد.

کد خبر 2223753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha