۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۴۳

با حذف بند الف تبصره 14 صورت گرفت؛

مخالفت کمیسیون تلفیق با اختصاص یک درصد از بودجه پروژه‌های عمرانی به بخش فرهنگ

مخالفت کمیسیون تلفیق با اختصاص یک درصد از بودجه پروژه‌های عمرانی به بخش فرهنگ

معاون پارلمانی وزارت ارشاد از حذف بند الف تبصره 14 لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق خبر داد. نوش‌آبادی در عین حال ابراز امیدواری کرد مجلس در بررسی نهایی این لایحه، پیشنهاد اولیه دولت در این خصوص را که ناظر بر اختصاص یک درصد از بودجه پروژه‌های عمرانی به بخش فرهنگ است، مورد تصویب قرار دهد.

محمدحسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین تغییرات بودجه پیشنهادی بخش فرهنگ و هنر برای سال 93 در مجلس شورای اسلامی گفت: کار بررسی تبصره‌های مربوط به بخش فرهنگ در بودجه، هنوز به اتمام نرسیده اما متاسفانه بند الف تبصره 14 در کمیسیون تلفیق حذف و در واقع رد شده است. در این بند پیشنهاد شده بود 1 درصد از بودجه پروژه‌های عمرانی به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کند.

بر اساس اعلام، دولت‌ ماده‌ای از قانون برنامه چهارم توسعه را احیا و در لایحه بودجه سال 1393 (تبصره 14) طرحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه و بر اساس آن پیشنهاد کرده بود دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مجاز باشند یک درصد از اعتبار احداث ساختمان‌های خود را برای حمایت از هنرمندان، تولیدات ملی و رعایت بهتر معماری اسلامی و همچنین انتقال پیام‌های فرهنگی به ساخت و خرید آثار هنری منقول و غیرمنقول اختصاص دهند.

نوش‌آبادی در عین حال افزود: این احتمال وجود دارد که در صحن مجلس، بحث بازگشت به لایحه دولت مطرح شود و ما خواهان این هستیم که بند الف تبصره 14 اعاده شود و همان لایحه دولت مد نظر قرار بگیرد در این صورت ما خواهیم توانست از 1 درصد از پول پروژه‌های عمرانی برای استفاده در بخش فرهنگ استفاده کنیم.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: ما بالغ بر 300 میلیارد تومان به صورت گلوبال (تجمیعی) در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار داده‌ایم که بخشی از آن بین مراکز و موسسات فرهنگی و هنری غیردولتی توزیع شده و بخشی هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش‌های فرهنگی، هنری، چاپ و نشر و ساخت فیلم‌های فاخر، اختصاص پیدا کرده است.

نوش‌آبادی با بیان اینکه در مجموع شاهد یک رشد 5 درصدی در بودجه بخش فرهنگ برای سال 93 هستیم، تاکید کرد: در صورت موافقت نهایی مجلس با بند الف تبصره 14 و در واقع محقق شدن لایحه پیشنهادی دولت، حداقل به میزان یک سوم از بودجه فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بودجه این وزارتخانه در سال آینده ارتقا خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تصویب نهایی مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص بخش فرهنگ در مجلس شورای اسلامی، این بخش در سال آینده دچار چه وضعیتی خواهد شد؟ گفت: آسیب زیادی نخواهد دید اما بخشی از آنچه که ما پیش‌بینی کرده بودیم، تحقق پیدا نمی‌کند.

کد خبر 2228479

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha