۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۰۵

غرویان در گفتگو با مهر :

اسلام عزتمندی را مقارن استقلال می داند/ مهمترین آسیب استقلال وابستگی فکری است

اسلام عزتمندی را مقارن استقلال می داند/ مهمترین آسیب استقلال وابستگی فکری است

یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: وابستگی فرهنگی و عقیدتی مهمترین آسیبی است که به استقلال کشور در همه ابعاد ضرر خواهد زد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در مورد اینکه یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی استقلال طلبی مردم ایران بود تا حدی که شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از شعارهای اصلی انقلاب بود با توجه به این امر، تا چه حد توانسته ایم به این شعار عمل کنیم به خبرنگار مهر گفت : در مورد استقلال می توان گفت آن استقلال سیاسی و فکری و ایدئولوژیک را بعد از انقلاب پیدا کرده ایم. یعنی نظامی داریم که بر محور تفکر اسلامی بنا شده و با محوریت ولایت فقیه و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع تقلید و بنیانگذار این انقلاب و الان هم رهبری مقام معظم رهبری استوار است.

نویسنده و محقق ادامه داد: یعنی استقلال به معنای واقعی فکری و عقیدتی برای ما حاصل شده است و جمهوری اسلامی هم به دنبال مشارکت مردم چه در عرصه های سیاسی و انتخابات بوده است و مشارکت مردم در صحنه را مشاهده می کنیم.  

این محقق و پژوهشگر مسائل فلسفی تصریح کرد: آزادی هم در حد قانونی برای مردم به طور نسبی فراهم شده است سلیقه ها و روزنامه های مختلفی الان وجود دارند اما با آمدن و رفتن دولت ها میزان و محدوده آزادی ها کم و بیش تغییراتی داشته است. زیرا هر رئیس جمهوری افق و بینش فکری خاص خود را دارد که بر طبق آن گاهی آزادی را توسعه می بخشد و گاهی محدود ترش می کند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة یادآورشد:اما به طور نسبی شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی برای ما محقق شده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة درمورد اینکه اصولاً چرا استقلال برای یک کشور مهم و اساسی است هم تصریح کرد:عزت هر ملتی به این است که روی پای خودش بایستد و روی تفکرات و فلسفه و اندیشه فکری خودش کشور را اداره بکند و قانون اساسی آن را خود تدوین کند و نظام مدیریتی خودش را بر اساس اندیشه های خودش تنظیم کند. اینچنین است که استقلال به معنای عزت و اقتدار ملی است. هر ملتی دوست دارد که این عزت و آقایی و سیادت و شخصیت و منش عزت مندانه خودش راحفظ کند و داشته باشد. ملت ایران هم مثل سایر ملت ها دنبال استقلال است زیرا نقطه مقابل استقلال، استثمار و استعمار می شود اینکه انسان نوکری بیگانه کند و هیچ انسان عاقلی زیر بار نوکری بیگانگان و اجانب نمی رود. بنابراین ملت ما هم بر اساس آموزه های دینی و فلسفی که بر این کشور حاکم است دنبال استقلال خودش بوده و هست.  

این محقق و پژوهشگر مسائل فلسفی در مورد اینکه از دید قرآن و روایات استقلال جامعه اسلامی تا چه حد اهمیت دارد و ابعاد آن چیست هم یادآورشد: از دید قرآن آیاتی داریم که می فرماید شما غیر مسلمانان را رکن و تکیه گاه خودتان قرار ندهید و صهیونیسم و استکبار جهانی نباید به عنوان رکن و تکیه گاه شما قرار بگیرند. البته روابط داشتن با سایر ملت ها مطلوب است اما اینکه تکیه گاهتان دیگران باشد این بد است. در آیات و روایات داریم «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنين» عزت از آن خدا و رسولش و مومنین است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة  تصریح کرد: بنابراین از دیدگاه قرآن و روایات و تاریخ اسلام و تاریخ و سیره اهل بیت(ع) عزتمندی و استقلال با یکدیگر مقارن هستند و باید تلاش کنیم چه در زمینه سیاسی و چه اقتصادی و چه فرهنگی بر پایه و توان و تلاش خودمان کشور مان را اداره کنیم. این معنای استقلال واقعی یک کشور است.

وی در مورد اینکه چه چیزهایی به استقلال کشور آسیب می زند هم یادآور شد: مهمترین آسیب ، وابستگی فکری است. یعنی اینکه فکر و فرهنگ و اندیشه انسان وابسته به یک کشور یا ملت و یا نظام دیگر باشد این زیربنایی ترین آسیب است که به دنبال آن آسیب های دیگر می آید. بنابراین وابستگی فرهنگی و عقیدتی مهمترین آسیبی است که به استقلال کشور در همه ابعاد ضرر خواهد زد.

کد خبر 2228722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha