۲۰ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۲۶

گزارش مهر/

چابهار مستعد کاشت قهوه است/ مسئولان: استعدادی در این رابطه وجود ندارد

چابهار مستعد کاشت قهوه است/ مسئولان: استعدادی در این رابطه وجود ندارد

زاهدان - خبرگزاری مهر: قهوه یکی از محصولات استراتژیک در دنیا است که پس از بنزین بیشترین مصرف در بین کالاهای تولیدی در جهان را به خود اختصاص داده است و شاید از همین رو است که بخش خصوصی به تازگی در بندر چابهار برای کاشت و پرورش نهال قهوه وارد گود شده است اما کارشناسان جهاد کشاورزی این طرح را غیر اصولی می خوانند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی است که به دلیل تنوع آب و هوایی و وجود سواحل دریای عمان و رطوبت کافی مستعد کشت بسیاری از محصولات کشاورزی و سود آور گرمسیری است و از همین رو بخش خصوصی با ایجاد یک نهالستان قهوه در منطقه آزاد چابهار سعی دارد تا شانس خود را در زمینه تولید این محصول استراتژیک و پر مصرف بیازماید هر چند که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان معتقدند شانسی وجود ندارد.

چابهار منطقه ای مستعد برای تولید قهوه

مرتضی آهوری یکی از فعالان بخش کشاورزی است که سعی دارد تا با تولید نهال قهوه در چابهار این محصول تلخ اما با سود شیرین را در این منطقه بارور سازد.

وی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در سال جاری به صورت آزمایشی تعداد زیادی نهال قهوه را تولید کردیم که در حال حاضر تا ارتفاع  2 متر رشد کرده است.

وی افزود: ارتفاع نهایی این درخت به  6 متر می رسد و پس از گذشت چند سال از تاریخ کشت می توان از این درخت محصول برداشت کرد.

وی با بیان اینکه با مشارکت بخش خصوصی تصمیم دارد تولید انبوه این محصول را در استان آغاز کند ادامه داد: تولید یک میلیون اصله نهال برای 15 هزار هکتار باغات در جنوب استان به ویژه نواحی ساحل دریای عمان از جمله برنامه های پیش رو در این راستا است.

آهوری ادامه داد: چابهار ظرفیت و قابلیت بسیار مهمی در این راستا دارد  و می توان این شهرستان را به قطب تولید این محصول ارزشمند تبدیل کرد.

قهوه محصولی تلخ با سود شیرین

آهوری با بیان اینکه تولید و فروش محصولاتی نظیر پسته در نظر همگان بسیار پر سود جلوه می کند اظهار داشت: قیمت هر کیلو قهوه تولید شده در پائین تر قیمت حداقل 100 هزار تومان است و لذا کاشت این درخت می تواند تجارتی به مراتب پر سودتر از پسته در استان به همراه داشته باشد.

وی در گفتگو با مهر بیان داشت: درحال حاضر بهترین نوع نژاد قهوه در دنیا به نام نژاد عربی کال در گلخانه های منطقه آزاد تجاری چابهار وارد و کاشته شده است که در صورت تولید انبوه و به ثمر نشستن این محصول در طی سال های آینده می توان در خط ساحلی کشور چشم تجار قهوه را به این منطقه معطوف کرد.

وی افزود: با تولید قهوه می توان صنایع فراوری، بسته بندی و شکلات سازی در این استان ایجاد و تجارتی پر سود راه اندازی کرد. 

آهوری بیان داشت: در حال حاضر با سرمایه گذاری یکی از بومیان منطقه با صرف اعتبار 75 میلیون تومان این کار در چابهار آغاز شده است که برای رسیدن به اهداف بلند مدت و تولید یک میلیون و 500 هزار اصله نهال نیاز به یک میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

تجارتی که طعم تلخ محرومیت را شیرین می کند

این فعال بخش کشاورزی یاد آور شد: سواحل دریای عمان از رطوبت بسیار مناسبی هم چون شرایط گلخانه ای برای کاشت و رشد قهوه دارد و این شرایط موجب شده است تا در نخستین کاشت این نهال در چابهار ظرف مدت 6 ماه ارتفاع این نهال ها به بیش از 1.5 متر برس که در نوع خود بی نظیر است.

وی ادامه داد: این درخت به دلیل مصرف کم آب  با توجه به کم آبی در استان بسیار مطلوب است و شرایط آب و هوایی و رطوبت منطقه چابهار برای رشد آن بسیار مطلوب ایت.

آهوری افزود: تولید قهوه را می توان در ایران در طول خط مرزی دریایی خلیج فارس و دریای عمان از جمله میناب ، بندر عباس، و جزیره کیش توسعه داد و این مناطق را به قطب تولید این محصول ارزشمند تبدیل کرد.

ظرفیت های استان از چشم مسئولان دور مانده است

این کارآفرین بخش کشاورزی در بخش دیگری از گفتگوی خود با مهر بیان داشت:موانعی که بر سر راه تولید در سیستان و بلوچستان قراردارد ضعف مدیریتی و عدم امنیت و بورکراسی اداری است که باید در این راستا تدبیر شود.

وی افزود: سازمان های دولتی باید نگاهشان از سمت تولیدات سنتی گذشته به سمت محصولات اقتصادی تغییر کند و به دنبال طرح ها و گونه های جدید سودآور و مطابق با شرایط اقلیم استان باشند.

وی ادامه داد: از جمله پتانسیل هایی که در این استان از چشم مسئولان دور مانده تولید آناناس در گلخانه های منطقه ایرانشهر است. اهوری بیان داشت: در چندین سال قبل از مرکز تحقیقات باهو کلات با همکاری سازمان جهانی فائو تعدادی نهال آناناس برای کاشت ازمایشی در گلخانه های شهرستان ایرانشهر استفاده شد و با وجود اینکه  بسیاری از نهال ها به خوبی جواب داد ولی به لحاظ مشکلات منطقه ای و عدم توجه برخی از مسئولان این کار به طور کلی کنار گذاشته شد .

کاشت قهوه در سیستان و بلوچستان توصیه نمی شود

در حالی که کاشت و تکثیر نهال قهوه توسط بخش خصوصی  در منطقه آزاد چابهار آغاز شده است و فعالان این بخش رویای زیر کشت بردن اراضی این منطقه و همچنین تولید 1.5 میلیون اصله نهال را در سر می پروانند اما مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان معتقد است که قهوه با شرایط اقلیمی چابهار همخوانی ندارد.

اردشیر شهرکی در گفتگو با مهر اظهار داشت: با وجود اینکه این سازمان تاکنون طرح تحقیقاتی و مطالعاتی بر روی این محصول در سیستان و بلوچستان نداشته است اما استعلام های موجود از مراکز تحقیقاتی نشان می دهد که کاشت درخت قهوه در استان متناسب با شرایط اقلیمی نیست و لذا توصیه نمی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه با این نتیجه چرا بخش خصوصی در چابهار تولید این نهال را آغاز کرده است افزود: تولید کنندگان نهال در چابهار هیچ مجوزی برای این منظور از سازمان جهاد کشاورزی دریافت نکرده اند و طبق بررسی های انجام شده این گونه کاشت شده در چابهار نیز قهوه نبوده و گیاهی به نام چاتروا است.

شهرکی اذعان داشت: برای کاشت هر گونه نباتی قبل از تولید و ایجاد نهالستان نیاز به تهیه طرح تحقیقاتی و کارشناسی و کاشت گونه در شرایط آزمایشگاهی است و به ویژه در خصوص گونه های وارداتی باید مکاتباتی با کشور مبدا انجام شود.

وی با بیان اینکه طی مراحل اداری و کسب مجوز های رسمی و قانونی در این رابطه الزامی است ادامه داد: در غیر اینصورت ممکن است گونه وارد شده و یا کاشت شده به عنوان گونه ای مهاجم بر علیه سایر نباتات منطقه عمل کند.

وی افزود: کاشت این محصول از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی نیست و تاکنون تحقیقاتی نیز بر روی این محصول انجام نپذیرفته است.

وی افزود: به دلیل اینکه تا کنون مراجعه ای برای دریافت مجوز در خصوص کاشت قهوه نشده است لذا با تولید نهال در منطقه آزاد و توسط بخش خصوصی نیز مخالفتی نشده است اما در اصل این کار با مقررات سازمان مغایرت دارد.

 

 

کد خبر 2232328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha