۲۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۰۴

یک استاد آمریکایی:

آمریکا ایرانی قابل کنترل در منطقه می خواهد/ برچسب یهودی‌ ستیزی به منتقدان اسرائیل دیگر کارایی ندارد

آمریکا ایرانی قابل کنترل در منطقه می خواهد/ برچسب یهودی‌ ستیزی به منتقدان اسرائیل دیگر کارایی ندارد

یک استاد آمریکایی با اشاره به اینکه منافع مادی و اقتصادی بر هر چیزی در آمریکا ارجحیت دارد، گفت: هدف آمریکا تنها حفظ قدرت خودش است و تنها منافع اقتصادی اش برایش مهم است و این مسئله بر فرهنگ آمریکایی احاطه پیدا کرده است و در این دوران سخت است که بتوان فضایل اخلاقی را در خود پرورش داد در حالیکه من در ایران اینگونه افراد را دیدم.

به گزاش خبرنگار مهر، نشست خبری دکتر نورمن فینکنشتاین استاد علوم سیاسی دانشگاه های آمریکا با همراهی نادر طالب زاده صبح یکشنبه 20 بهمن ماه در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. نادر طالب زاده در ابتدای این نشست در معرفی دکتر فینکنشتاین، وی را متفاوت از دیگر روشنفکران مبارز آمریکایی خواند و گفت: دکتر فینکنشتاین کتابهای مطرحی تألیف کرده است که معروفترین آن کتابی است که در سال 2000 درباره سندی در رد هولوکاست نوشتند. همچنین در اوج جنگ 33 روزه وی از حزب الله حمایت کرد اما مورد حمله رسانه های غربی قرار گرفت و به همین دلیل با لابی و فشار گروه های متخاصم در آمریکا، درجه استادی دانشگاه را از وی پس گرفتند اما وی همچنان سخنرانی ها و مبارزات خود را در داخل و خارج از آمریکا به خاطر روحیه حق جویی که دارد، ادامه می دهد.

در ادامه این نشست دکتر فینکنشتاین با اظهار خرسندی از سفر به ایران گفت: من بارها به کشورهای مختلف سفر کرده ام اما در مورد سفر به ایران بر خلاف آن سفرهایی که به کشورهای شرقی جهان داشتم زیاد عصبی و خسته نشدم. من در این سفر به شهر مشهد رفتم و زندگی عادی مردم را از نزدیک دیدم و واقعا نسبت به آن هیجان زده شدم. وقتی با مردم ایران صحبت می کنیم برخلاف تبلیغات جهانی، زندگی عادی را در جریان می بینیم و هیچ فرقی با کشورهای ما ندارد و در ایران مهربانی جزو فضایل اخلاقی آنهاست و خشونت کمتری را در مردم ایران می بینیم.

وی با بیان اینکه تمام تبلیغات علیه ایران صرفا غربی است، افزود: بی بی سی طی نظرسنجی که صورت داده است اعلام می کند که چهار کشور کره شمالی، ایران، پاکستان و اسرائیل بیشترین جنبه منفی را در جهان دارند! و این جای سؤال دارد که چرا ایران را در این فهرست قرار داده است؟ عجیب است که چگونه می تواند به مردم جهان این را القا کند که مردم ایران با ترس زندگی می کنند؟! در حالی که در زمان مبارک وقتی در خیابانهای قاهره قدم می زدم، مردم ترس داشتند اما در ایران زندگی عادی جاری است. در ایران این فرصت را داشتم که راحت صحبت کنم اما وقتی به بی بی سی دعوت شدم فقط مجری صحبت کرد و اجازه نداد من سخنان خود را بیان کنم. برخلاف تصویر ذهنی که درباره مردم ایران در اذهان هست، من در جامعة المصطفی با روحانیون ایرانی باهوش و جدی روبرو شدم. من در ایران احساس می کنم که در خانه خودم هستم.

این استاد آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه منافع مادی و اقتصادی بر هر چیزی در آمریکا ارجحیت دارد، گفت: هدف آمریکا تنها حفظ قدرت و تأمین قدرت خودش است و تنها منافع اقتصادی اش برایش مهم است و این مسئله یعنی اقتصاد و منافع مالی نیز بر فرهنگ آمریکایی احاطه پیدا کرده است و در این دوران سخت است که بتوان فضایل اخلاقی را در خود پرورش داد در حالیکه من در ایران اینگونه افراد را دیدم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به وقایع اخیر آیا زمینه و شرایط برای ایران و آمریکا فراهم است که به سمت بازسازی روابط خویش پیش بروند؟ گفت: در واقع پیش بینی آینده سخت است اما به طور کلی باید دو موضوع در ارزیابی روابط ایران و آمریکا- که الان در حد سنجش یکدیگر هستند- مورد توجه قرار گیرد.

فینکنشتاین افزود: اول اینکه آمریکایی های متوجه شدند که منافع مشترکی با ایران برایشان در افغانستان و عراق ایجاد شده است و دوم آنکه از نظر آمریکایی ها تحریم آنقدر به ایران فشار آورده است که ایران به نوعی به مصالحه روی آورده است و آمریکا توانسته است ایران را در کنترل خود قرار دهد و این چیزی است که در گذشته نمی توانستند. اما باید گفت که آمریکا فقط فقط در پی سلطه بر منطقه است و با هر چالشی که مورد تهدید قدرتش در منطقه شود، مبارزه می کند و دو اتفاق در منطقه قدرت آمریکایی ها را مورد تهدید قرار داد یکی وقایع مصر در زمان جمال عبدالناصر که نهایتا به شکست منجر شد و دیگری وقوع انقلاب اسلامی ایران بود. در واقع این امکان وجود دارد که آمریکا و ایران به خاطر تلاقی منافع شان از یک طرف و از سوی دیگر به نظر آمریکا کوتاه آمدن ایران به خاطر تحریم و از طرفی آمریکا در منطقه شکستهای استراتژیک زیادی داشته است، به سمت بازسازی روابط شان حرکت کنند ولی به هر حال آمریکا ایرانی قابل کنترل خویش در منطقه می خواهد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هرکس از اسرائیل انتقاد کند، برچسب یهودی ستیزی به او می زنند؟ گفت: اسرائیل همیشه از این برچسب استفاده می کند اما در آمریکا دیگر این حربه کارایی ندارد. در گذشته هرکس سیاستهای اسرائیل را مورد نقد قرار می داد متهم به یهودی ستیزی می شد اما جریانی که الان در آمریکا اتفاق افتاده و حتی در هسته مرکزی و افراد بانفوذ، از اسرائیل انتقاد می کنند مثل رئیس جمهور جیمی کارتر. ولی آنها وی را متهم به یهودی ستیزی می کنند در حالیکه همه او را می شناسند که چنین چیزی صحت ندارد. بنابراین دیگر برچسب یهودی ستیزی کارایی ندارد. مثلا یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی جان کری را متهم به یهودی ستیزی کرد اما با عکس العمل منفی دو سازمان مهم یهودی در آمریکا مواجه شد و از این مقام ارشد اسرائیلی خواستند که از اینکه به جان کری اتهام یهودی ستیزی زده است، عذرخواهی کند. شاید قبلا کسانی که منتقد اسرائیل بودند و افراد مشهوری نبودند به هر بهانه ای متهم به یهودی ستیزی می شدند اما افراد مهم در داخل دولت آمریکا چرا باید متهم شوند؟ به هر حال این دو سازمان یهودی در آمریکا اعلام کردند که منافع کشورشان را فدای اسرائیل نمی کنند.

این متفکر غربی در پاسخ به این سؤال که با گذشت 35 سال از وقع انقلاب اسلامی ایران چه تغییر نگرشی در ذهن متفکران غربی نسبت به ایران ایجاد شده است؟ گفت: بین مردم عادی آمریکا تصویر ایران چندان جالب نیست و شاید بتوان گفت وحشتناک است اما شما به عنوان فعالان رسانه می توانید تصویر ایران را به جهان نشان دهید که البته کار سختی است. قرار دادن نام ایران در کنار کره شمالی توسط بی بی سی خنده دار است و علت موفقیت تبلیغات غربی از ایران در جهان این است که مردم جهان به برخوردهای دوگانه غرب توجه نمی کنند. مثلا در غرب می گویند به زنان ایران نگاه کنید و وضعیتشان را ببینید. در حالیکه این یک بهانه است واصلا غربی ها به وضعیت حقوق زنان، کودکان و حتی حیوانات توجهی ندارند واین بهانه ای است که از آن به نفع خود بهره برداری کنند و تمام فکرشان حفظ قدرت است.

فینکنشتاین افزود: رئیس قبلی دانشگاه هاروارد آقای سامرز که یکی از اقتصاددانان برجسته جهان هست و پستهای دولتی هم داشته است، از ریاست این دانشگاه برکنار شد چون یک بار به طور غیررسمی گفته بود که زنان به اندازه مردان در ریاضیات قوی نیستند و شاید این مربوط به ژن و یا توانایی های طبیعی شان باشد، اما این اظهار نظر غیررسمی موجب برکناری وی از ریاست دانشگاه شد اما ما به آقای سامرز می گوییم شما بهتر است به ایران بیایید و نگاهی به وضعیت زنان داشته باشید که آنطور که شنیده ام 63 درصدشان را زنان تشکیل می دهند و در دروس ریاضیات و علوم در سطح بالایی هستند. شاید بتوان گفت ایران تنها کشوری است که زنان از مردان در ریاضی پیشی گرفتند. خب زنان ایران حجاب دارند، داشته باشند. در ریاضی و علوم نخبه هستند و اکثریت دانشگاه را گرفتند. من یک دوست هندی داشتم که استاد ریاضیات بود و به مدت یکماه در دانشگاه تهران برای تدریس آمده بود از حضور قوی زنان در دانشگاه ها شگفت زده شده بود. بنابراین شما با توانمندی که دارید می توانید ایران را به مردم جهان بشناسانید.

وی در پایان با اشاره به تهدید مداوم نتانیاهو علیه ایران گفت: نتانیاهو مدام می گوید ما به ایران حمله می کنیم و مردم جهان می پرسند آیا حمله می کند یا نه؟ اما چیزی که مهم است آنکه نتانیاهو با این سخنان خود مرتبا بند دوم منشور سازمان ملل را نقض می کند. بند دوم منشور سازمان ملل ناظر به این است که حمله به یک کشوری غیرقانونی نیست اما استفاده از زبان زور و تهدید برای حمله نظامی غیرقانونی است بنابراین نتانیاهو مرتبا با استفاده از لفظ زور و تهدید قوانین بین المللی را نقض می کند و شما باید شکایت کنید و وزیر امور خارجه ایران با بان کی مون در این زمینه صحبت کند و شکایت رسمی خود را اعلام کند.

کد خبر 2232695

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha