۲۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱

نمایندگان استان قزوین خواستار حل مشکل تامین آب شرب شهری و روستایی شدند

نمایندگان استان قزوین خواستار حل مشکل تامین آب شرب شهری و روستایی شدند

قزوین- خبرگزاری مهر: نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در نشست با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خواستار مطالعه و بررسی مجدد اجرایی شدن انتقال آب الموت رود به قزوین، تکمیل سد نهب و اختصاص اعتبارات لازم برای تامین آب شهری و روستایی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب رو آبفا، در سفر یک روزه از استان قزوین از مجتمع آبرسانی نجم آباد، مخزن 20 هزار مترمکعبی پونک، چاههای بیدستان، سد مخزنی بالاخانلو، بازدید کرده و در جلسه کارگروه انسجام بخشی آب و آبفای استان شرکت خواهد کرد.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ظهر پنجشنبه در جلسه ای با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل شرکت آب منطقه ای، آبفا و آبفار استان مسائل مربوط به مشکلات کمبود آب در استان را بررسی کرد.

حجت الاسلام مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در این نشست که در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد اظهارداشت: تامین آب شرب مورد نیاز شهر قزوین، آبیک و روستاهای استان باید در اولویت برنامه های وزارت نیرو قرار گیرد.

وی در خصوص حل مشکل فاضلاب شهر محمدیه هم نکاتی را یادآورشد.

روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اگر برای تامین آب شهری و روستایی استان بی توجه باشیم بزودی شاهد مهاجرت مردم به مرکز استان و گسترش حاشیه نشینی خواهیم شد که این کار آسیب های جدی خواهد داشت.

وی افزود: شرایط اقلیمی، خشکسالی، برداشتهای بی رویه به افزایش مشکلات منطقه منجر شده و با حجم سرمایه گذاری های فراوانی که در آبادانی و رفاه منطقه انجام شده اگر موضوع آب حل نشود همه این خدمات زیرسوال می رود و بی نتیجه خواهد بود.

عباسپور بیان کرد: چاههای غیرمجاز در منطقه از دیگر مسائلی است که هر چند توسط مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین بخوبی مدیریت شده اما همچنان به عنوان چالشی جدی در این حوزه مطرح است.

پساب فاضلاب قزوین اجرایی شود

این نماینده تصریح کرد: پساب فاضلاب قزوین مصوبه دولت است اما بعد از پنج سال همچنان اجرایی نشده در حالی که حجم زیادی از آب قابل بازیافت و استفاده مجدد است که امیدواریم با مساعدت معاون وزیر بتوانیم آن را اجرا کنیم.

عباسپور گفت: سد بالاخانلو از دیگر مسائلی است که با 22 میلیارد و 400 میلیون تومان قرار بود اجرایی شود که پنج میلیارد تومان هم از محل اوراق مشارکت مشخص شد که با سخت گیریهای دولتی و دریافت ضمانت از پیمانکار این کار با مانع مواجه شده که باید با تامین تسهیلات لازم به این کار سرعت بخشید.

وی بیان کرد: مطالعه انتقال آب الموت رود به قزوین از دیگر طرح های مهمی است که پس از هزینه های فراوان متوقف شده که از معاون وزیر انتظار داریم ضمن طرح مجدد آن در وزارتخانه با آن موافقت کنند تا با اجرایی شدن آن مشکل کمبود آب استان برای دهه آینده برطرف شود.

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهارداشت: با وجود سد طالقان در استان قزوین متاسفانه مردم منطقه از این آب بی بهره هستند و نمایندگان در این زمینه جوابگوی کشاورزان نیستند.

وی بیان کرد: در شورای عالی آب امیدواریم تدبیری اندیشیده شود تا با اختصاص آب سد طالقان بتوانیم هم نیاز شرب و کشاورزی در باغات انگور تاکستان را برطرف کنیم.

رحمانی یادآورشد: از وزارت نیرو انتظار داریم در کنار کنترل های استانی که انجام می شود با اعزام کارشناسان خبره بر نحوه ساخت سدها نظارت بیشتری کنند تا نکات فنی کاملا رعایت شود.

این نماینده اصلاح سیستم آبیاری در حوزه کشاورزی را ضروری خواند و اظهارداشت: 20 درصد انگور کشور در تاکستان تولید می شود لذا همه وظیفه داریم با برنامه ریزی منطقی اجازه ندهیم در کنار مشکلات طبیعی و خشکسالی این باغات که سرمایه ملی است خشک شده و از بین برود.

وی افزود: مجمع نمایندگان استان متحد هستند تا برای حل مشکل کم آبی اقدام جدی شود و در این راستا لازم است آب شرب شهر قزوین هم از سد طالقان تامین شود و ما سهمی از این سد داشته باشیم.

رحمانی گفت: برای دشت تاکستان ردیف ملی داشتیم و مطالعات لازم صورت گرفته بود اما امروز باغات گردو و انگور در حال از بین رفتن است که باید چاره کنیم.

وی خلع ید پیمانکار سد نهب را موجب توقف پروژه ذکر کرد و اظهارداشت: وزارت نیرو باید در این خصوص حمایت لازم را انجام دهد تا پروژه ها متوقف نشود و استانها آسیب نبینند.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ساماندهی چاههای غیرمجاز در استان و تاکستان را خواستار شد و بیان کرد: اگر با بی تدبیری روستاها خالی از سکنه شود بسیاری از سرمایه گذاری های کلان کشور هدر رفته و همه با معظلات جدی روبرو خواهیم شد و تامین آب برای تداوم کشاورزی در این راستا ضروری است.

وی گفت: حاضریم دولت بیمارستان نیمه تمام تاکستان را کنار بگذارد و به جای آن مشکل کم آبی منطقه را برطرف کند و آن را در اولویت قرار دهد و مجمع نمایندگان استان خواستار توجه جدی به این موضوع است.

در این نشست منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری قزوین و حمید قزوینی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین هم گزارشی از وضعیت آبی استان ارائه کردند.   
 

کد خبر 2235426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha