۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۱۸

وقتی بهروز رضوی آثار منثور مولانا را می‌خواند

وقتی بهروز رضوی آثار منثور مولانا را می‌خواند

«خار دیوار رزان» گزیده‌ای از مجموعه آثار منثور مولانا به انتخاب توفیق سبحانی است. خوانش و اجرای متون را بهروز رضوی برعهده داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه «گنج حکمت» گزیده‌ای است از آثار منثور پارسی که اگرچه ناشناخته نیستند اما به اندازه‌ای که باید و شاید خوانده نشده‌اند. از این‌رو بنای فراهم‌آورندگان این مجموعه برآن بوده که از هر جهت، متنی گیرا و تاثیرگذار به دست بدهند تا لااقل این اندازه از میراث گرانبهای ادب پارسی خوانده و فهمیده شود.

انتخاب‌ها، کار استادانی است که غالبا آن را تصحیح کرده و با احاطه‌ای که به محتوای اثر داشته‌اند، ضمن انتخاب بهترین فرازها کوشیده‌اند تا با گذاشتن حرکت‌ روی کلمات و علامت‌گذاری صحیح و آوردن معانی واژه‌ها و عبارات،خواننده را در خواندن متون قدیم یاری دهند.

«خار دیوار رَزان» گزیده آثار منثور مولانا یعنی«مجالس سبعه»، «فیه مافیه» و مکتوبات اوست؛ گزینش این مجموعه و توضیح اصطلاحات و دشواری‌های آن با توفیق سبحانی، مولوی‌شناس معاصر بوده است.

سبحانی در مقدمه کتاب به معرفی اجمالی آثار منثور مولانا از جمله«مجالس سبعه» پرداخته و  آورده:«مجلس، معمولا به سخنانی گفته می‌شود که در یک جلسه سخنرانی درباره مسائل عرفانی یا مذهبی ایراد شود. مجالس، جمع ان است و این کتاب مجموعه هفت خطابه یا سخنرانی است که مولانا جلال‌الدین به احتمال قوی پیش از دیدار با شمس فراهم آورده است.»

«مکتوبات» از دیگر آثار مولانا و مجموعه نامه‌هایی از مولاناست که به سبب‌های گوناگون به بزرگان و افراد خاندان خود نوشته است. تاکنون 150 نمونه از این نامه‌ها گردآوری شده؛ با خواندن این نامه‌ها می‌توان به بسیاری از مسائل اجتماعی، تاریخی و ادبی دوره مولانا پی برد.

مهم‌ترین اثر منثور مولانا«فیه مافیه» است. اولا به این دلیل که از آثار دوره پختگی و کمال مولاناست. دوم بسیاری از نظرات مولانا که در محثنوی به زبان شعر به آنها پرداخته در این کتاب به نثر و به صورت مبسوط آمده است.

 

در مجموعه «گنج حکمت» که زیر نظر محمد شریفی گردآوری شده بیش از هر چیز به حکایت پرداخته شده است؛ زیرا بسیاری از نویسندگان، خصوصاً نویسندگان صوفیه، عموماً از قالب حکایت به سبب توانایی آن در جلب مخاطب استفاده کرده‌اند.

در این مجموعه فقط به آثار منثور پارسی پرداخته شده است. مجموعه «گنج حکمت» با یک لوح شنیداری همراه است. این لوح که خوانش منتخبی از متن گزیده‌هاست می‌کوشد تا با بهره‌گیری از جادوی کلام و موسیقی، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را که به هر دلیل خواندن متن‌های ادبی را دشوار می‌یابند با این متن آثار آشنا شوند.

«خار دیوار رزان» گزیده‌ای از مجموعه آثار منثور مولانا به انتخاب توفیق سبحانی است. خوانش و اجرای متون را بهروز رضوی برعهده داشته؛ این مجموعه از سوی انتشارات معین در 2200 نسخه و به قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

کد خبر 2236636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha