۲۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۶:۵۶

افزایش 7 تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات در سال آینده

افزایش 7 تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات در سال آینده

رییس سازمان حج و زیارت از افزایش هفت تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات عالیات از سال آینده خبر داد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید اوحدی بعداز ظهر دوشنبه در نشست خبری ریس سازمان حج و زیارت از حذف ارز مبادله ای سفر به عتبات از آغاز سال آینده و اعلام اولویت های جدید حج تمتع در سال 93 خبر داد.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات گفت:پیش ثبت نام مرحله جدید اعزام های عتبات 12 تا 25 بهمن ماه جاری انجام شد و 330 هزار نفر در این دوره نام نویسی کردند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ثبت نام کنندگان در مرحله جدید عتبات به شش اولویت اصلی و یک اولویت ذخیره دسته بندی شده اند، اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته نام نویسی در کاروان های این دوره از چهارم اسفندماه آغاز می شود.

اوحدی از تغییر قیمت سفر به عتبات در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی تا پایان امسال به زائران عتبات ارز مبادله ای تعلق می گیرد اما از سال آینده ارز مبادله ای عتبات حذف خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت از افزایش هفت تا 9 درصدی هزینه سفر به عتبات عالیات از سال آینده خبر داد و گفت: براین اساس حداقل هزینه سفر به عتبات به صورت زمینی 750 هزار تومان و حداقل هزینه سفر هوایی به عتبات یک میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در بخش عتبات عالیات سه گروه قیمتی وجود دارد و تفاوت قیمت ها صرفا به خاطر نوع پرواز و درجه بندی هتل ها است.

اوحدی ادامه داد: نام نویسی های گروه ذخیره در کاروان ها به فاصله دو روز از گروه های اصلی آغاز می شود.

وی به توافق سازمان حج و زیارت با وزارت جهانگردی عراق مبنی بر کاهش 15 درصدی هزینه سفر به عتبات خبر داد و گفت: در سفری که به عراق داشتیم درمورد یکسان سازی هزینه ها و عوارض پرداختی زائران عتبات عالیات مذاکراتی انجام شد، اما هنوز این مصوبه در هیات دولت عراق طرح و تصویب نشده است.

اوحدی ادامه داد: در صورتیکه دولت عراق مصوبه یکسان سازی خدمات را صادر کند، حدود 10 تا 15 درصد قیمت ها کاهش می یابد.

وی درمورد تامین امنیت زائران در کشور عراق نیز گفت: شرکت هایی از طرف دولت عراق به عنوان شرکت امن مجوز گرفته اند و موظف هستند کاروان های ایرانی زیر نظر سازمان حج و زیارت را از نظر امنیتی همراهی کنند.

اوحدی به زائران عتبات عالیات توصیه کرد که حتی المقدور از طریق قانونی اقدام به سفر به عتبات عالیات کنند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری، مصوبه شرکت توسعه و عمران «امید زائر» اخذ شد و این شرکت به ثبت رسید که وظیفه اصلی آن توسعه زیرساخت های خدماتی به زائران با محوریت عتبات است.

وی گفت: یک مجموعه سرمایه گذاری نیز حدود 10 روز پیش از عراق وارد ایران شدند که یکی از این شرکت ها، متعلق به کشور فرانسه بود.

رییس سازمان حج و زیارت درمورد اعزام های دریایی به عتبات عالیات نیز افزود: سفر آبی از خرمشهر به بصره مورد مطالعه قرار گرفته و جلساتی نیز با شرکت کشتیرانی والفجر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص داشته ایم.

اوحدی گفت: طرح سفر دریایی به عتبات به صورت جدی در دستور کار قرار دارد که اگر بتوانیم مسایل گمرک بصره را رفع کنیم، عملیاتی می شود.

اوحدی درمورد آخرین وضعیت اعزام های عمره مفرده جاری گفت: از ابتدای مرحله نخست اعزام های عمره مفرده جاری که از 26 آذر ماه آغاز شده، تا کنون 250 هزار ایرانی به زیارت خانه خدا مشرف شده اند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در این مدت به علت شرایط نامناسب جوی در کشور، 10 پرواز عمره لغو شده است افزود: تمامی پروازهای لغو شده، جایگزین شده اند و هیچ هزینه اضافه ای نیز از زائران گرفته نشده است.

 اوحدی همچنین درمورد آخرین وضعیت نام نویسی در کاروان های مرحله دوم اعزام های عمره مفرده جاری که از هشتم فروردین سال آینده(1393) آغاز می شود، گفت: اکنون 100 هزار ظرفیت خالی در کاروان های مرحله دوم وجود دارد و به نسبت ظرفیت خالی کاروان های هر استان، تا اولویت 450 برای نام نویسی در کاروان ها فراخوان شده اند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: مرحله دوم اعزام های عمره مفرده تا پنجم تیر سال آینده ادامه دارد و به دلیل تخریب دو هتل «بدر محمدیه» و «قصر الدخیل» که در فضای توسعه حرم قرار گرفته، پیش بینی می شود تا پایان اعزام های عمره مفرده جاری، 800 هزار نفر به زیارت خانه خدا مشرف شوند.

رییس سازمان حج و زیارت درمورد نرخ سود سپرده زائران عمره و حج گفت: از منظر سازمان حج و زیارت، نرخ 17 درصد، نرخ صحیحی نیست و پیشنهاد ما این است که در شرایط کنونی که نرخ سود اوراق مشارکت 20 درصد است، نرخ سود سپرده های عمره گزاران نیز 20 درصد لحاظ شود.

اوحدی درمورد آخرین وضعیت نام نویسی در کاروان های حج سال 93 که از 18 بهمن ماه جاری آغاز شده، افزود: با برنامه ریزی هایی صورت گرفته، خوشبختانه هیچ ازدحامی در زمان ثبت نام اولویت های اعلام شده در ادارات کل استان ها و کاروان ها نداشتیم و تا امروز 60 درصد ظرفیت ها بدون هیچ مشکلی تکمیل شده است.

وی با اشاره به اعلام اولویت های جدید در برای تمتع سال 93 گفت: تمامی دارندگان فیش های ثبت نامی تا 10 بهمن 84 می توانند از امروز به مدت یک هفته برای ثبت نام اقدام کنند و در صورتیکه باز هم ظرفیت خالی وجود داشته باشد، هفته آینده اولویت های جدید اعلام می شود.

وی با بیان اینکه زائران حج سال 93 در قالب 455 کاروان به سزرمین وحی اعزام می شوند گفت: از این تعداد 50 درصد کاروان ها مدینه قبل و 50 درصد نیز مدینه بعد هستند.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت، اعزام های حج سال آینده از 14 شهریور ماه آغاز می شود و ششم آبان سال 93 پایان می یابد.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تمام افرادی که برای ثبت نام اقدام می کنند، باید گذرنامه آنها حداقل تا 15 فروردین سال 94 اعتبار داشته باشد.

وی درمورد خرید و فروش فیش حج گفت: خرید و فروش فیش های حج از سال های قبل آغاز شده اما آماری از آن در دست نیست و در زمینه خرید و فروش فیش های عمره نیز امروز بازار به تعادل رسیده و با اطمینان می توانیم بگوییم که امروز قیمت فیش عمره در بازار آزاد یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار تومان است.

رییس سازمان حج و زیارت درمورد ثبت نام های مجدد در حج و عمره افزود: در عمره سال 90 ثبت نام هایی که انجام شد، طبق سیاست های بعثه مقام معظم رهبری نبود و همین باعث شد تا در حدود شش میلیون و 500 هزار نفر ثبت نام کنند که اکنون تعداد زیادی از این ثبت نام کنندگان در نوبت اعزام به عمره هستند.

به گفته اوحدی، تنها راه حلی که بتوان سرعت اعزام ها را بالا برد این است که ظرفیت های عمره افزایش پیدا کند در غیر این صورت تا سه سال آینده امکان ثبت نام مجدد برای عمره وجود ندارد و برای حج تمتع نیز تا 20 سال آینده ثبت نام جدیدی نخواهیم داشت.

کد خبر 2238381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha