۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۳۸

آقاعلیخانی با مهر مطرح کرد:

50 هزار نفر در رشته قالیبافی آموزش می‌بینند

 50 هزار نفر در رشته قالیبافی آموزش می‌بینند

قزوین- خبرگزاری مهر: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به منظور حمایت و توسعه فرش دستباف با اختصاص 40 میلیارد ریال بیش از 50 هزار نفر در سراسر کشور در رشته قالیبافی آموزش می بینند.

محمدباقر آقاعلیخانی ظهر پنجشنبه در هنگام بازدید از خانه فرش قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: هدف از راه اندازی خانه فرش ترویج فرهنگ تولید و صادرات فرش در حوزه های مختلف، ایجاد حلقه اتصال در بخش های طراحی، بافت، مواد اولیه، آموزش، تقویت تشکل های غیر دولتی است و در این مسیر با جدیت عمل خواهیم کرد.

آموزش فرش بافی 50 هزار نفر

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: با توافق نامه منعقد شده با بنیاد تعاون بسیج برای آموزش فرش بافی 50 هزار نفر بستر لازم فراهم شده و علاقمندان به هنر فرش بافی می توانند با تولید فرش دستباف آشنا شوند.

آقاعلیخانی یادآورشد: بر اساس این توافق‌نامه آموزش قالیبافی و فروش محصول تولید شده توسط مرکز ملی فرش ایران و تامین مواد اولیه و تهیه دار قالی برای یک سال توسط بنیاد تعاون بسیج تضمین می شود.

این مسئول اظهارداشت: برای اجرای این طرح 40 میلیارد ریال پیش بینی شده که در مدت دو سال از سوی مرکز ملی فرش ایران اختصاص می یابد و این طرح امسال و سال آینده اجرا می شود.

طراحی جدید فرش و مد

آقاعلیخانی بیان کرد: امسال با جدیت پیگیر اجرای "طراحی جدید فرش و مد" برای احیاء فرشهای قدیمی هستیم که در این راستا 600 میلیارد تومان با کارمزد هشت درصد به بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف پرداخت خواهد شد.

وی از برگزاری المپیاد فرش دستباف کشور در یزد هم خبرداد واظهارداشت: این المپیاد از 13 تا 15 اسفند ماه امسال در شهر تاریخی یزد برگزار خواهد شد.

آقاعلیخانی همچنین گفت: جشنواره فرش برتر هم از سوم تا 10 اسفند در موزه فرش ایران برگزار می شود که به طور همزمان شاهد برپایی جشنواره طرح و نقش کشور هم در این موزه خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآورشد: رونمایی از مرکز سفارش پذیری متمرکز فرش کشور از دیگر برنامه هایی است که اجرا خواهد شد.

آقاعلیخانی با اشاره به قدمت و جایگاه فرش قزوین تصریح کرد: قزوین با فرش اعتماد و نقشه و طرحی ممتاز می تواند در عرصه این صنعت در شرایط کنونی نیز جایگاه خاصی داشته باشد که احیاء فرش دستباف قزوین ضروری است.

وی افزود: برای احیاء فرش دستباف قزوین و حمایت از خانه فرش این استان که چند ماهی است افتتاح شده امسال دو میلیارد ریال اعتبار اختصاص خواهیم داد تا زمینه آموزش علاقمندان این رشته و تقویت خانه فرش استان بخوبی فراهم شود.

آقاعلیخانی یادآورشد: از مسئولان خانه فرش قزوین انتظار داریم با توجه به قابلیت و توانمندی های این هنر در استان با منطقه بندی کردن قزوین توجه به آموزش فراگیر را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و با سرعت کار را شروع کنند.

این مسئول اظهارداشت: اخیرا از دوبی متقاضیان زیادی برای فرش دستباف دست دوم د اشتیم که نشان می دهد اگر خوب عمل کنیم قادر خواهیم بود به صادرات استان و کشور کمک کنیم که این کار مستلزم ورود جدی به عرصه آموزش و تولید فرش است.

آقاعلیخانی گفت: تا مدت یک سال خرید تمامی فرش های تولیدی شما را تضمین می کنیم تا با انگیزه بیشتری به دتولید مشغول شوید و نگران بازار محصولات خود نباشید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار امیدواری کرد با حمایت مسئولان و پیگیری و تلاش علاقمندان به هنر صنعت فرش شاهد رونق بیش از پیش این صنعت در استان قزوین و کشور باشیم.

کد خبر 2240432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha