۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۳۷

رشد همراه با عدالت با اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود

رشد همراه با عدالت با اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه حرکتی به سوی اتکا به تولید و نیروهای متخصص داخلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ایروانی پنج شنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، افزود: سیاست های ابلاغ شده در اقتصاد مقاومتی نگاه به تحول ساختاری دارد ولی اقتصاد ریاضتی در غرب به علت استمرار بحران مالی پیش آمد، امری که کاهش خدمات عمومی، اخراج کارگران و کاهش هزینه های دولت را به دنبال داشت.

وی با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی موجب افزایش قدرت اقتصادی کشور و همچنین پایداری و پویایی کشور می شود، تصریح کرد: درون زایی ناظر بر این است که چه ظرفیت هایی در داخل کشور داریم که بیشترین ظرفیت ما، جوانی جمعیت است به گونه ای که جمعیت تا 29 سال ما بالغ بر 31 و نیم درصد می شود.

ایروانی گفت: با اقتصاد مقاومتی ، ما استمرار پیشرفت یعنی رشد همراه با عدالت را خواهیم داشت.

وی، اتکا به درآمدهای نفتی، واردات زیاد و سپردن بازارهای مالی به بیرون را از جمله عوامل مخاطره در اقتصاد دانست و افزود: صرف نگاه به بیرون هدف ما نباشد، ما خودمان تجربیاتی داشتیم از جمله بلوکه شدن دارایی هایمان در نزد بانک های امریکایی و نیز جنگ تحمیلی و تحمیل اقتصاد جنگی اما انواع فشارها به ویژه به بخش نظامی موجب آن نشد که رشد نکنیم، بلکه برعکس باعث شکوفایی شد.

ایروانی تصریح کرد: ممکن است ملتی زیر فشار تسلیم شود ولی ملت ایران این گونه نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام زیاد شدن درآمدهای نفتی در دوره های مختلف را نوعی آفت دانست و گفت: این عملکرد تخریبی به علت رها کردن برنامه ریزی های اقتصادی رخ داده است.

وی، زیادی درآمد را موجب واردات انبوه و ضربه به تولید،تبدیل ارز به ریال و بالا رفتن پایه پولی و تورم و گسترش تشکیلات اداری (بیماری هلندی) دانست و افزود: صندوق توسعه ملی هم برای جلوگیری از همین موضوع تاسیس شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به برآورد توسعه یافتگی سازمان ملل گفت: در این برآورد نفت و گاز ما را 220 هزار میلیارد دلار ارزیابی کرده ولی جوانی را 10 برابر این ظرفیت دانسته اند، ظرفیت عظیمی که در کنار ذخایر طبیعی و استعدادهای فرهنگی، باورها، اعتقادات و استعدادهای اجتماعی قرار گرفته است.

وی افزود: اگر شاخص سرمایه اجتماعی را در دنیا حساب کنند، جمهوری اسلامی ایران در رده های بالایی قرار می گیرد.

ایروانی در مورد برون گرایی هم گفت: باید در تعامل قوی با همسایگان به شکل پیوندهای چندگانه و منطقه ای و راهبردی باشیم.

وی افزود: حضور فعال در سازمان های بین المللی هم نشان از آن دارد که ما در عزلت نیستیم و دیواری به دور خود نکشیده ایم.

ایروانی با اشاره به رکورد صادراتی 31 میلیارد دلار تصریح کرد: ظرفیت صادرات ما بسیار عظیم است و اگر بانک ها به شکل سندیکایی در آن ورود کنند، این ظرفیت به شدت افزایش پیدا می کندد چرا که اقتصاد بدون نفت ما باید تولید محور شود که یکی از چالش های مهم آن، تامین مالی است.

وی در پایان گفت: در صورتی که هماهنگی های لازم بین سرمایه انسانی و مالی در کشور برقرار شود می توان از بهره وری بیشتر در تولید ثروت و رفاه برای مردم قدم برداشت.

کد خبر 2240651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha